انواع چسب بتن ساروج و نحوه استفاده از آن

آیا بعد از گذشت چند سال از ساخت خانه با ترک‌هایی مواجه می‌شوید؟ آیا قصد مقاوم‌سازی سازه خود را دارید به نحوی که با گذر زمان دچار آسیب نشده و دوام خوبی ...

علیرضا علیخانی

۲۶ مهر ۱۴۰۰

chasb-boton-sarooj

فهرست بندی

هر آن چه که باید درباره چسب بتن ساروج بدانید!

آیا بعد از گذشت چند سال از ساخت خانه با ترک‌هایی مواجه می‌شوید؟ آیا قصد مقاوم‌سازی سازه خود را دارید به نحوی که با گذر زمان دچار آسیب نشود و دوام خوبی از خود نشان دهد؟ هر یک از این سوالات می‌تواند چالش‌زا باشد و این طور به خواننده القا کند که انجام هر یک از این پروسه‌ها تا چه حد می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بردار باشد، اما نگران نباشید، دکتر تامین راه حلی برای شما دارد.

برای حل مشکل خود می‌توانید به گزینه چسب بتن فکر کنید. این نوع چسب در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارد و می‌تواند در افزایش مقاومت ساختمان نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این ماده صنعتی و شناخت انواع آن، با دکتر تامین همراه باشید. ما در این مقاله سعی داریم که شما را با چسب بتن و کاربردهای آن آشنا کنیم و نحوه استفاده از چسب بتن ساروج را به شما آموزش دهیم.

چسب بتن چیست؟

چسب بتن یکی از مواد صنعتی بسیار مهم و کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی است. از کاربردهایی که چسب بتن در صنعت ساختمان دارد می‌توان به آب‌بندی، ترمیم بتن، افزایش مقاومت بتن، ترمیم بافت‌های قدیمی بتن، جلوگیری از ترک بتن، تقویت خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها اشاره کرد.

چسب بتن به‌صورت مایع و به رنگ شیری است که در صورت ترکیب شدن با ملات یا به صورت خالص، به صورت بی‌رنگ درمی‌آید. چسب بتن با خصوصیات خاصی که دارد در برابر آتش، حریق، نور، گرما، سرما، رطوبت و ضربه مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، مقاومت و استحکام سازه را بالا می‌برد و از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه است. این چسب می‌تواند سرعت عملیات ساختمان‌سازی را افزایش دهد و وزن کلی سازه را سبک‌تر کند. همچنین به دلیل ویژگی‌های خاص خود، ضد خزه و جلبک است و از خصوصیت آنتی باکتریال نیز بهره می‌برد.

چسب سیمان
                                            چسب بتن ساروج

انواع چسب بتن

به طور کلی چسب بتن در دو نوع اپوکسی و لاتکس یا پلیمری در بازار وجود دارد و هر یک از این انواع چسب بتن ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه به معرفی مشخصات آن‌ها خواهیم پرداخت. با این حال در نظر داشته باشید که برای خرید و استفاده از هر یک از این چسب بتن‌ها نیاز است با کارشناسان این زمینه مشورت کنید.

  • چسب بتن اپوکسی

این نوع از چسب اپوکسی از دو جزء ساخته شده است که بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده طراحی و تولید می‌شود. این چسب بتن باعث افزایش قابل ملاحظه‌ی دوام بتن شده و قدرت چسبندگی را بالا می‌برد.مقاومت مکانیکی این چسب بالا است به طوری که تمام این خصوصیات سبب می‌شود از این چسب برای اتصال بتن جدید به بتن قدیمی استفاده شود. از این چسب برای آب‌بندی نیز استفاده می‌شود که از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از این نوع چسب کافی است دو جزء چسب بتن اپوکسی را با هم ترکیب کرده و به مدت کوتاهی آن را هم بزنید، سپس با استفاده از یک برس آن را روی سطح موردنظر خود پیاده‌سازی کنید. بعد از گذشت 10 دقیقه، لایه دیگری از چسب بتن بر روی این سطح داشته باشید.

مشخصات چسب بتن اپوکسی

  • بدون نیاز به چسب حلال
  • قدرت چسبندگی فوق العاده بالا
  • قابلیت پیاده‌سازی بر روی زیر کار خشک
  • مقاومت‌ قابل توجه در برابر نیرو کششی و مکانیکی
  • حفظ ویژگی‌های کیفی برابر با طول عمر بتن

موارد استفاده از چسب بتن اپوکسی

  • اتصال بتن به سطوح فلزی
  • ترمیم و مرمت سازه بتنی
  • قابلیت استفاده در سازه‌های غرقابی
  • امکان تزریق در انواع ترک
  • امکان اتصال بتن جدید به بتنی قدیمی
  • اتصال ورق های FRP روی بتن
  • چسب بتن لاتکس

‌چسب بتن لاتکس نوعی چسب بتن است که بر پایه لاتکس و به عنوان افزودنی طراحی شده است. این چسب بتن مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما و ضربه از خود نشان می‌دهد و ترکیبی غیرسمی است که برای استفاده در ملات‌های ترمیمی بتن نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه براین، چسب بتن لاتکس خواص بسیار متنوعی از جمله مقاومت شیمیایی، آب‌بندی، افزایش الاستیسیته بتن، افزایش قدرت چسبندگی بتن و ملات و …دارد.

از این نوع چسب بتن می‌توان برای نصب سرامیک روی کف و دیوار استفاده کرد. همچنین در ملاتی که برای نصب موزائیک، سنگ مرمر، کاشی معدنی، سنگ‌های طبیعی و آجر لعاب‌دار استفاده می‌شود، از چسب بتن لاتکس کمک گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که این چسب بتن برای مرمت و ترمیم سازه نیز به کار گرفته می‌شود.

  • کاربرد چسب بتن لاتکس

در مکان‌‌هایی که به مقاومت در برابر آب‌، مواد شیمیایی و سایش نیاز است، از چسب بتن لاتکس استفاده می شود‌. به عنوان مثال در استخرها‌، کارخانه‌‌های لبنیات‌، صنایع غذایی‌، کشتارگاه و غیره‌. همچنین ممکن است برای بهبود خصوصیات ملات‌‌های سیمانی برای نصب کاشی یا اضافه شدن به دوغاب و چسب‌های پایه سیمانی نیز به کار رود‌. چسب بتن لاتکس به عنوان یک افزودنی به همراه چسب‌‌های پودری باعث ایجاد انعطاف می‌شود.

   مشخصات چسب بتن لاتکس

  • قدرت چسبندگی بسیار بالا برای اتصال بتن یا ملات جدید به بتن یا ملات قدیمی
  • قابلیت آب‌بندی و کاهش نفوذ پذیری رطوبت
  • جلوگیری از بروز ترک و طبله شدن ملات
  • مقاومت بالا در برابر سیکل‌های ذوب و انجماد
  • مقاومت عالی نسبت به نیرو خمشی، کششی و مقاومت سایشی

     موارد استفاده از چسب بتن اپوکسی

  • جهت تولید ملات و بتن آب‌بند برای پیاده‌سازی آب‌نما و استخر
  • استفاده در ملات برای نصب سرامیک و سنگ
  • آب‌بندی و تقویت ملات‌‌های بندکشی
  • جهت نماسازی و صافکاری سطوح بتن اکسپوز
  • تقویت چسب کاشی‌های پودری

چسب کاشی استخری چیست؟

معمولا بهترین چسب کاشی استخری از موادی مانند سیمان و مواد معدنی اصلاح شده سینتیک و افزودنی‌های خاص با مقاومت بالا در برابر آب و قدرت چسبندگی زیاد ساخته می‌شود. این چسب‌ها فقط با افزودن مقداری آب قابل ‌استفاده هستند و برای مکان‌هایی از جمله استخر، سونا بخار، آب‌نما، جکوزی و مکان‌هایی که در تماس با آب هستند، استفاده می‌شوند. مواد تشکیل‌دهنده بهترین چسب کاشی استخری معمولا بر پایه سیمان است که در برخی از چسب‌ها جهت بالابردن خاصیت چسبندگی و انعطاف‌پذیری آن، با مواد شیمیایی و فیبر مخلوط می‌شود.

نحوه استفاده از چسب بتن ساروج

چسب بتن ساروج مصارف گوناگونی دارد و برای انجام هر یک آماده‌سازی‌های مختلفی لازم است که در ادامه به آن می‌پردازیم. با این حال در نظر داشته باشید که برای پیاده‌سازی این چسب باید سطح مورد نظر را از قبل تمیز کرد تا این ماده صنعتی عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

  • استفاده از چسب بتن ساروج به عنوان دوغاب

برای استفاده از این چسب به عنوان دوغاب نیاز است که چسب بتن را با نسبت 1 به 1 با آب ترکیب کنید. سپس یک سوم این ترکیب را به سیمان یا ملات خود بیافزایید. در صورتی که ترکیب نهایی 1 کیلوگرم وزن داشته باشد، می‌توانید با استفاده از آن 10 متر مربع را پوشش دهید.

  • استفاده از چسب بتن در ملات یا بتن

چسب بتن را به نسبت حجمی 1 به 1 تا 1 به 5 با آب ترکیب کنید و سپس از این ترکیب برای سازه خود استفاده کنید. بهتر است که باتوجه به نوع نیاز خود با فروشنده چسب بتن و یا کارشناس در این زمینه مشورت کنید. برای مشاهده‌ی انواع چسب بتن اینجا کلیک کنید.

ساروج
                                    قوطی چسب بتن ساروج

شرایط نگهداری از چسب بتن ساروج

لازم به ذکر است که چسب بتن ساروج در وزن‌های مختلف 1، 5، 12 و 20 کیلوگرمی به بازار عرضه می‌شود و شما می‌توانید باتوجه به نیاز خود این چسب بتن را تهیه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که عمر مفید این چسب ۶ ماه است و باید در خود ظرف بسته‌بندی و دور از تغییرات دمایی و نور آفتاب نگهداری شود. علاوه براین، بهتر است در مکانی که سرمای زیر صفر دارد نیز انبار نشود.

چسب بتن
                                نحوه استفاده از چسب بتن ساروج

مزایای استفاده از چسب بتن ساروج

چسب بتن ساروج به دلیل خصوصیاتی که دارد می‌تواند در ترمیم بتن‌های قدیمی نقش مهمی داشته باشد و با اتصال و چسبندگی بتن و ملات جدید به ملات قدیمی، استحکام سازه را افزایش دهد. همچنین چسب بتن ساروج ویژگی ضدرطوبت و آب‌بندی دارد که برای ساخت استخر و آب‌نما یکی از گزینه‌های عالی محسوب می‌شود. علاوه براین، برای چسباندن سرامیک، کاشی و سنگ به دیوار و کف زمین نیز ماده صنعتی بسیار قوی است. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع چسب بتن و بهترین برندهای این نوع چسب می‌توانید مقاله‌ی  بهترین مارک چسب بتن بازار چیست را مطالعه کنید.

امروزه با پیشرفت سریع علم و رشد فزاینده صنعت ساختمان، مواد شیمیایی و صنعتی بسیاری به بازار ساختمان عرضه شده است که یکی از آن‌ها چسب بتن است. این نوع چسب به دلیل خواص بسیار متنوعی که دارد برای مصارف گوناگونی مورداستفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به آب‌بندی و پر کردن ترک‌های بتن اشاره کرد. این چسب در شکل‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله از مجله‌‌ی دکتر تامین سعی کردیم که خصوصیات و نحوه استفاده از چسب بتن ساروج را برای شما توضیح دهیم.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

یک پاسخ

  1. چسب بتن ساروج یک ماده بسیار کارآمد و قوی است که در ایجاد اتصالات بتنی بسیار مفید است. این چسب میتواند در ساخت و سازهای صنعتی و ساختمان ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در تعمیرات و نگهداری سازه ها نیز بسیار کاربردی است. این ماده در نتیجه اثر آب و همچنین دمای بالا پایداری خوبی دارد و توصیه می شود برای استفاده های مختلف از آن بهره ببرید.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم:
    محصولات پر فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *