گروت زیر صفحه ستون

گروت که شامل ترکیباتی همچون شن، آب، ماسه، سیمان و دیگر افزودنی‌های تقویت کننده است در صنایع ساختمانی کاربردهای مختلفی دارد. از گروت به طور ویژه در زیر صفحه ستون ساختمان استفاده ...

علیرضا علیخانی

۱۳ آبان ۱۴۰۱

گروت-زیر-صفحه2-1

فهرست بندی

گروت که شامل ترکیباتی همچون شن، آب، ماسه، سیمان و دیگر افزودنی‌های تقویت کننده است در صنایع ساختمانی کاربردهای مختلفی دارد. از گروت به طور ویژه در زیر صفحه ستون ساختمان استفاده می‌شود. تزریق گروت زیر صفحه ستون چه کارایی و تاثیری دارد؟ ما اینجاییم تا در ادامه به این سوال پاسخ دهیم.

 

گروت زیر صفحه ستون

صفحه زیر ستون که به بیس پلیت نیز معروف است یک نوع صفحه مسطح فولادی است که با قرار گرفتن بین ستون و بتن به اتصال بهتر آن‌ها کمک می‌کند. این صفحه فشارها و تنش‌هایی را که از سمت ستون به نحوی به بتن تحمیل می‌شوند تا حد زیادی خنثی  یا پخش می‌کند. با توزیع و انتقال این تنش‌ها به نقاط مختلف، فشار وارده بر بتن کاهش یافته و مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. عموما برای نصب و استفاده از صفحه زیر ستون از تعدادی پیچ مخصوص  این کار استفاده می‌کنند.

نقش اصلی این پیچ‌ها، تراز کردن صفحه ستون است. اما مهندسان و سازندگان برای اینکه بتوانند مقاومت پیچ‌ها و در نهایت مقاومت صفحه ستون را افزایش دهند از یک ماده چسبنده قوی به نام گروت استفاده می‌کنند. گروت زیر صفحه ستون بار وارده از ستون‌ها به صفحه و از صفحه به بتن را به یک بار گسترده تبدیل می‌کند. در ادامه برای اطلاع بیشتر از کارکرد گروت در سازه به طور دقیق به نحوه اجرای گروت زیر صفحه ستون پرداخته می‌شود.

 

گروت چیست؟

ترکیبات اصلی به کار رفته در گروت که شامل شن، آب، ماسه و سیمان است خاصیت چسبندگی فوق‌العاده‌ای در آن ایجاد کرده و گروت را به یک ملات قوی برای استفاده در ساخت و سازها تبدیل می‌کند. گروت می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد که در این مطلب به این کاربردها اشاره خواهد شد. اگر بخواهیم به طور خلاصه عملکرد گروت در سازه را توضیح دهیم اینگونه می‌توان گفت که گروت نقش یک ملات یا ماده مقاوم کننده را دارد. هرجا که نیاز به اصلاح، ترمیم، تعمیر و مقاوم‌سازی سازه باشد از عملیات گروت ریزی استفاده می‌شود.

علاوه بر این، در مواردی که کارفرمایان تمایل داشته باشند ترک‌های موجود روی المان‌ها و اعضای یک سازه را به طور اصولی از بین ببرند، استفاده از گروت می‌تواند بهترین گزینه پیشنهادی باشد. شکل ظاهری گروت چیزی شبیه به پودر است. هر یک از بسته‌بندی‌های گروت دارای دستور کار مخصوص به خود هستند که پیش از استفاده لازم است این دستورالعمل‌ها به خوبی مطالعه شوند و دقیقا بر طبق آن‌ها از گروت استفاده کرد. از آن‌جایی که گروت‌ها در زیرسازی تجهیزات سنگین قش مهمی دارند و یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها استفاده در زیر صفحه ستون ساختمان است، تصمیم داریم بیشتر درخصوص این مطلب صحبت کنیم. اما بیایید در ابتدا با انواع گروت و کاربردهای آن آشنا شویم.

 

 

انواع گروت

هر شرکت سازنده باتوجه به اهداف کار و برنامه‌های تولیدی از مواد به‌خصوصی در تولید گروت استفاده می‌کند. البته ترکیبات به کار رفته در ساخت گروت یک محدوده و لیست مشخص دارد و نمی‌تواند بیشتر از این لیست باشد چرا که ماده تولیدی دیگر گروت نخواهد بود. به طور کل انواع گروت عرضه شده به بازار به شرح زیر هستند:

  • گروت پلیمری
  • گروت اپوکسی
  • گروت سیمانی
  • گروت اپوکسی دو جزئی و سه جزئی
  • گروت منبسط شونده و آماده
  • گروت منبسط شونده بر پایه سیمان
  • گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری بسپار

در بین لیست ارائه شده سه نوع اول یعنی گروت پلیمری، اپوکسی و سیمانی رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع گروت محسوب می‌شوند که در ادامه به طور مجزا هریک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

گروت پلیمری

گروت پلیمری را می‌توان یک نوع گروت سیمانی به شمار آورد که آن را با مواد پلیمری گوناگونی اصلاح کرده‌اند. قدرت بسیار بالای گروت پلیمری به دلیل وجود ترکیباتی همچون سیمان و رزین پلیمری است. این نوع گروت مقاومت خمشی، کششی و سایشی بالایی دارد.

 

گروت اپوکسی

در ترکیبات این نوع گروت پودر فیلر (پودر پرکننده) و رزین‌های اپوکسی مشاهده می‌شود و بر پایه سیمان نیست. گروت‌های اپوکسی نسبت به گروت‌های پایه سیمانی تفاوت زیادی دارند. آن‌ها بسیار بادوام هستند و طول عمر بالایی دارند.

 

گروت سیمانی

این نوع گروت از سیمان، سنگدانه و دیگر مواد افزودنی تهیه می‌شود. گروت سیمانی که به صورت بسته‌بندی پودری در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد تنها با ترکیب و مخلوط شدن با مقدار مشخصی آب، آماده استفاده است. یکی از کاربردهای متداول این نوع گروت در مصارف خانگی برای نصب کاشی و سرامیک است.

 

گروت زیر صفحه ستون چیست؟

همانطور که در بخش ابتدایی اشاره‌ای مختصر داشتیم، گروت زیر صفحه ستون به طور خاص برای مقاوم‌سازی صفحه ستون و گسترش و پخش بارهای وارد شده به پی ساختمان استفاده می‌شود. گروت کمک می‌کند تا صفحه زیر ستون در محل موردنظر به خوبی مستقر شود و ارتعاشات وارد شده بر ساختمان تاثیری بر مقاومت و استحکام آن نداشته باشد. خب برای اینکه گروت زیر صفحه ستون به خوبی جایگذاری شود و تمامی محل مورد نظر را آغشته و پر کند. برای انجام این کار لازم است از یک نیروی ماهر و باتجربه کمک گرفت. این افراد طی چند مرحله عملیات گروت ریزی را انجام می‌دهند. مراحل گروت ریزی زیر صفحه ستون به شرح زیر هستند:

1. در مرحله نخست لازم است از محکم بودن اتصال پیچ و مهره‌های پای ستون اطمینان حاصل کرد.

2. این مرحله مربوط به قالب‌بندی است. با کمی فاصله محدوده ستون را به کمک ورق‌های آهنی یا چهار چوب معمولی می‌بندند.

3. بعد از قالب بندی نوبت آماده‌سازی مخلوط گروت است. آماده‌سازی گروت باید مطابق دستورات درج شده روی بسته‌بندی آن انجام شود.

4. عملیات گروت ریزی آغاز می‌شود.

5. قالب‌بندی انجام شده را بعد از گذشت یک شبانه روز (۲۴ ساعت) می‌توان باز کرد.


انواع گروت

 

 

کاربرد گروت زیر صفحه ستون چیست؟

گروت می‌تواند برای مقاوم‌سازی ریل‌های راه آهن، پایه‌های پل، مقاوم‌سازی سد، استحکام ساختمان، نصب کاشی و سرامیک و… به کار رود. اما یکی از کاربردهای متداول آن استفاده در زیر صفحه ستون است. ستون‌ها بخش مهمی از ساختمان را تشکیل می‌دهند که نسبت به بتن مقاومت بیشتری دارند. دلیل این امر هم آن است که بیشترین فشار موجود در ساختمان بر ستون‌ها وارد می‌شود. از این جهت برای اینکه بتوان این فشار وارده را تا حدی تعدیل کرد، از موادی همچون گروت استفاده می‌شود. کاربرد گروت زیر صفحه ستون این است که فضای خالی و خلاء موجود بین صفحه ستون‌ها و فونداسیون را پر کند. در واقع با پر کردن حفره‌ها و سوراخ‌های موجود استحکام کل ساختمان را تقویت می‌کند.

مشاهده گروت موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *