گروت چیست؟ روش استفاده از آن چگونه است؟

گروت از ترکیب سیمان و ماسه به دست می آید و ترکیب حاصل از این مواد حالت چسبنده ای دارند که می تواند به عنوان یک ملات مورد استفاده قرار بگیرد. به طور معمول از گروت ها در جاهایی ...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

garoot-chist-ravesh-estefade

فهرست بندی

گروت از ترکیب سیمان و ماسه به دست می آید و ترکیب حاصل از این مواد حالت چسبنده ای دارند که می تواند به عنوان یک ملات مورد استفاده قرار بگیرد. به طور معمول از گروت ها در جاهایی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا، ترمیم کردن ترک های عمیق و زیر سازی تجهیزات سنگین استفاده می شود. همانطور که اشاره شد، کاربرد گروت همانند ملات می باشد.

از گروت در زیر صفحه ستون ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، ریل ها، حایل ها و… از این ماده استفاده می شود تا سازه ای که قرار است بر روی آن قرار بگیرد مقاومت بیشتری داشته باشد.

 

گروت چیست

 

این ماده می تواند نیروی وارد شده را به سطح زیرین کار منتقل کند و از این رو بار سنگینی را از روی سطح بردارد. به عنوان مثال در ساختمان ها در زیر صفحه ستون از گروت استفاده می شود تا نیرو و فشاری که ستون ها وارد می کنند به فندانسیون ساختمان منتقل شود.

بعد از نصب کاشی ها و سرامیک ها بر روی کف منازل، حمام و سرویس بهداشتی، دیوار ها، کانتر و پیشخوان ها با استفاده از گروت، لازم است تا اقدام به آب بندی آنها کنید. اغلب نصاب ها تا قبل از خشک شدن گروت، اقدام به آب بندی کاشی و سرامیک ها نمی کنند.

البته پس از نصب کاشی و سرامیک باید ببینید که نحوه نصب کاشی و سرامیک های شما به گونه ای است که نیاز به آب بندی سطح آنها وجود دارد یا خیر. معمولا پس از اینکه گروت کاملا خشک شد، استفاده از یک درزگیر تصمیم بسیار هوشمندانه ای خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : کاشی‌کاری ساختمان و مهمترین نکات اجرای آن

 

استفاده از گروت و درزگیر ها باعث می شود که شما بتوانید به خوبی از منزل و دارایی های خود نگهداری کنید و سرمایه خود را به راحتی از دست ندهید.

گروت های سیمانی دارای انبساط کنترل شده ای هستند و هرگز دچار انقباض نمی شوند. معمولا زمان جرای پروژه هایی که در آنها از این ماده استفاده می شود، حدود ۳۰ دقیقه است. اگر زمان اجرای پروژه با این ماده کاربردی کمتر از نیم ساعت یا در حدود نیم ساعت باشد، شبب می شود که انبساط آن هم تا میزان زیادی کاهش یابد.

 

گروت

 

انواع گروت

مدل های مختلفی از گروت در بازار موجود هستند که در این میان سه نوع آن بسیار پرکاربرد و شناخته شده هستند. این سه مدل معروف عبارتند از:

• گروت پلیمری
• گروت اپوکسی
• گروت سیمانی منبسط شونده

 

در ادامه این سه مدل را معرفی خواهیم کرد و در مورد ویژگی ها، کاربرد و مزایای آنها صحبت خواهیم کرد. این اطلاعات برای انتخاب و خرید مناسب و هوشمندانه کمک بسیاری به شما خواهند کرد.

 

گروت پلیمری

این مدل در واقع نوعی گروت سیمانی است که با مواد پلیمری مختلف اصلاح شده است. مواد تشکیل دهنده در این مدل، رزین پلیمری و مخلوط سیمان است که به تولید ماده ای بسیار قدرتمند و کاربردی می انجامد.

این ماده از مخلوط سیمان دارای دانه بندی های ویژه با ماسه سیلیسی شکری است و همین امر سبب افزایش بسیار بالای مقاومت و روان کنندگی گروت پلیمری می شود.

ویژگی هایی که به آنها اشاره شد، باعث شده تا این ماده به یکی از پرکاربردترین انواع گروت در ساخت و ساز ها تبدیل شود و بتواند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.

 

گروت پلیمری

 

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی یک ترکیب دو جزئی یا سه جزئی است و یکی از مواد بسیار مستحکم صنعتی به شمار می آید. این نوع گروت از ترکیب دو مایع مصنوعی (شبیه به چسب اپوکسی) تشکیل شده اند و یا به همراه این دو مایع مصنوعی مقداری ماسه به عنوان سخت کننده نیز به آنها اضافه شده که مدل سه جزئی را به وجود خواهد آورد.

اغلب از این ماده گران قیمت برای نصب دستگاه های صنعتی استفاده می شود و استحکام دوام بالای آن سبب شده تا برای شرایط و مکان هایی که قرار است بار زیادی بر آن اعمال شود مناسب باشد.

در ادامه موارد بیشتری از کاربرد های این ماده را برای شما معرفی کرده ایم.

• در کارخانه جاتی نظیر کارخانه ماشین آلات موتوری، در ژنراتور ها، پمپ ها، انواع ریل، جرثقیل ها و… برای نصب دستگاه ها از این ماده استفاده می شود.

• استفاده در صنعت ساختمان سازی یکی از پر رنگ ترین مصارف گروت اپوکسی است. نصب ستون های پیش ساخته بتنی و فولادی، اتصالات، پی ها، اطراف کانال لوله کشی و سایر اجزا و قسمت های ساختمان اغلب به استفاد ه از این ماده نیازمند هستند.

 

گروت اپوکسی

 

• برای ایجاد یک پیوند محکم و با دوام سازه ای می توانید از این ماده استفاده کنید.

بتن ها معمولا اگر بدون استفاده از چسب بتن در مکانی استفاده شده باشند، با گذشت زمان ترک می خورند یا حفره هایی در آنها به وجود می آید.برای پر کردن این حفره ها و ترک ها و به طور کلی برای تعمیر بتن می توانید از گروت پلیمری استفاده کنید.

• پایه گارد های محافظ دست انداز، تیر های راهنمای و رانندگی، برینگ پل ها و بسیاری از موارد دیگر که در طول روز آنها را مشاهده می کنیم هم با استفاده از این ماده با دوام نصب و راه اندازی شده اند.

 

گروت سیمانی

در اینجا قصد داریم تا شما را با گروت سیمانی که نوع سوم این ماده پرکاربرد است آشنا کنیم. استفاده از این ماده به عنوان ملات مورد استفاده برای نصب کاشی و سرامیک امری رایج است و برای بسیاری از امور مربوط به نگهداری و تعمیرات منزل هم می توانید از این ملات استفاده کنید.

گروت سیمان از سیمان پورتلند به عنوان سخت کننده استفاده می کند. این مدل را معمولا به صورت یک کیسه پودر خشک در بازار مشاهده می کنید که بعد از مخلوط شدن با میزان مشخصی آب قابل استفاده هستند.

البته همانطور که در ابتدای این بخش هم اشاره شد، بسیاری از مدل های سیمانی که این روز ها در بازار مورد استفاده قرار می گیرند، دارای برخی پلیمر ها هستند که خواص آنها را اصلاح کرده است.

 

گروت سیمانی

 

ملاحظات استفاده از گروت

برای اینکه پروژه های که با استفاده از گروت انجام می شود، کیفیت بالایی داشته باشد و دوام و استحکام قابل توجهی را به شما ارائه دهد، لازم است تا شیوه صحیح استفاده و ملاحظات استفاده از این ملات قدرتمند در پروژه های مختلف را بدانید و از شرایط کار با آن آگاه باشید.

در ادامه شما را با برخی از ملاحظات استفاده از این ملات و نکاتی که باید در حین استفاده به آنها توجه کنید، آگاه خواهیم کرد.
یکی از کاربرد های اصلی گروت ها، استفاده از آنها برای مواقعی است که می خواهید یک زیر کاری بسیار مقاوم را بر روی فوندانسیون اصلی تشکیل دهید.

به عنوان مثال برای پر نمودن فضای خالی زیر بیس پلیت ها، اجرای فوندانسیون و زیر کار ماشین آلات صنعتی غول پیکر و سنگین، ثابت سازی ستون های پیش ساخته و زیر سازی های فولادی بخشی از پروژه هایی است که با استفاده از انواع گروت قابل انجام هستند.

 

اجرای گروت

 

گروت سیمانی یکی از ملات های پر کاربردی است که برای انجام چنین کار هایی در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. میزان آبی که شما با پودر موجود در بسته مخلوط می کنید، تعیین کننده مقاومت فشاری ملات به دست آمده خواهد بود.

میزان آب مناسب باعث می شود که شما به میزان ۵۰ تا ۸۰ پاسکال مقاومت فشاری داشته باشید. این بازه از مقاومت فشاری برای انجام پروژه های شما بسیار مناسب خواهد بود.

البته به طور کلی دو روش ملات ریزی در محل های مورد نظر وجود دارد که عبارتند از:

 

ملات یا گروت خشک

در این شیوه برای اینکه بتوانید ملات را به درستی در محل مورد نظر بریزید، نیاز است تا از نیروی تراکمی و فشار برای این منظور بهره ببرید.

استفاده از این ملات های خشک نتایج مثبتی را داشته و عملکرد خوبی را در موقعیت های مختلف از خود نشان داده اند. برای مثال در بسیاری از کار های ساختمانی از این نوع ملات خشک استفاده می شود.

استفاده از این شیوه جایگذاری ملات که با روش تراکم صورت می گیرد، همیشه بهترین روش نیست. به همین دلیل است که بسیاری از پیمانکارهای ساختمانی تمایل دارند که از ملات سیال برای پروژه های خود بهره ببرند.

استفاده از شیوه سیال در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از پروژه هایی که در آنها نیاز به استفاده از گروت است، به سمت مصرف گروت سیال کشیده شده اند.

 

گروت خشک

 

ملات یا گروت سیال

یکی از ویژگی هایی که این ملات دارد و بسیار کار با آن را ساده کرده است این است که به علت روانی در هنگام ریختن، گروت یا ملات خود به خود جایگذاری می شود.

در مواقعی که قصد پر کردن حفره های عمیق یا باریک را دارید که به نوعی مصدود و غیر قابل نفوذ هستند، روش ملات سیال نسبت به شیوه گروت خشک بسیار کاربردی تر است.

ملاتی که شما به صورت دستی در کارگاه خود تولید می کنید دانه بندی درستی ندارد و به دست آوردن یک درصد بهینه از مواد افزودنی و چسبنده (در صورت لزوم) از لحاظ تکنیکی غیر ممکن است.

در کنار این موارد توجه داشته باشید که تهیه ملات در کارگاه ها از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل پیمانکاران با تجربه و حرفه ای همیشه از گروت آماده که تحت شرایط کنترل شده و فرموله شده تهیه تولید می شود استفاده می کنند.

خصوصیت و شرایط مصرف ملات هایی که در کارخانه تولید می شوند و تیم کنترل کیفیت آنها را مورد بررسی قرار می دهد، کاملا بر روی بسته بندی آنها مشخص شده است. تنها نیاز است بر اساس دستورالعمل هایی که توسط تولید کننده بر روی محصول مشخص شده است پیش بروید تا شاهد بهترین نتیجه در پروژه های خود باشید.

توجه داشته باشید گروت هایی که در کارخانجات و به وسیله تولیدکنندگان حرفه ای تهیه و تولید می شوند، باید پاسخگوی کاربرد ها و عملکرد های گوناگونی باشند. بعضی از این ویژگی ها و عملکرد ها عبارتند از:

  • نباید آب و سنگدانه های ملات از هم جدا شوند. به عبارتی نباید شاهد ته نشین شدن مواد در ملات باشیم.
  • زمان خشک شدن و به قوام رسیدن گروت باید بسیار کوتاه باشد.
  • ملات نباید دچار جمع شدگی چشمگیر شود.
  • ملات باید پس از قوام یافتن به حالت سیال در آید و به راحتی در بخش های مختلف پروژه جاری شود.
  • ملات در نهایت باید دارای مقاومت بالایی باشد.

 

روش استفاده از گروت

موارد زیر برای استفاده درست از گروت و روش های اجاری آن مناسب می‌باشد.

  • انتخاب بهترین گروت
  • عمل آوری و مراقبت
  • آماده کردن بستر مناسب کار
  • اجرای قالب بندی

 

سوالات متداول

ملزومات اجرای گروت چیست ؟

توجه داشته باشید که تمام فضای مورد نظر با گروت پر شود، دمای کار بین 5 تا 30 درجه بالای صفر باشد و به مدت یک هفته مرطوب نگه داشته شود.

جنس افزودنی‌های گروت از چیست ؟

جنس افزودی‌های گروت محتلف است و با توجه به کارکرد از مواد پلیمری مختلفی استفاده می‌کنند مانند روان کننده‌ها، زودگیرها، رزین و ….

گروت‌های فروشگاه دکتر تامین از کدام دسته گروت‌ها می‌باشد ؟

دکتر تامین توانایی تامین انواع گروت‌ها را دارد در فروشگاه دکتر تامین گروت‌های اپوکسی و پایه سیمانی مشاهده می‌شود.

 

جمع بندی

  • گروت ماده ای بسیار مقاوم و نوعی ملات به حساب می آید که برای ایجاد بیس پلیت اجسام سنگین و گاها برای نصب کاشی و سرامیک و بازسازی منازل هم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گروت ها از سیمان، ماسه و برخی افزودنی ها تولید می شوند.
  • این ملات بسیار مستحکم در سه مدل اپوکسی، سیمانی و گروت پلیمری در بازار وجود دارد.
  • هر کدام از انواع این ملات در موقعیت ها و شرایط مخصوص به خود مورد استفاده قرار می گیرند و عملکردی بسیار عالی خواهند داشت.
  • مقاومت شیمیایی، مقاومت گرمایی و جریان پذیری مطلوب در زیر سطح کار از موارد و ملاحظاتی هستند که باید در حین کار با گروت به آنها توجه داشته باشیم.
  • روش استفاده از این ملات ها بسیار حائز اهمیت است و می تواند در کیفیت نهایی انجام پروژه بسیار تاثیرگذار باشد.

 

برای دریافت مشاوره خرید انواع گروت می توانید با شماره ی زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۸۴۳۶

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

6 پاسخ

  1. سلام ممنون از توضیحاتی که دادین واقعا عالی بود
    کاشکی چندتا کلیپ هم از نحوه رقیق کردن استفاده گروت میذاشتین
    مثلاً اینکه چطوری بریزیم که زیر یه صفحه پلیت را کاملاً پرکنه

    1. سلام، خواهش می‌کنم دوست عزیز
      حتما در محتواهای آتی این مسئله رو هم در نظر م‌گیریم.

  2. به جرئت میتونم بگم که درباره گروت، من مقاله‌ای کامل‌تر از این مقاله ندیدم. دست شما درد نکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *