نحوه اتصال سیم ارت به کلید پریز

وصل کردن سیم ارت در کلید پریزها به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد که در ادامه این مطلب به 3 اصل این فرایند یعنی شناخت سیم ارت، نحوه تشخیص آن از سایر سیم‌ها و ...

علیرضا علیخانی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

nahve-etesal-sim-ert

فهرست بندی

وصل کردن سیم ارت در کلید پریزها به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد که در ادامه این مطلب به 3 اصل این فرایند یعنی شناخت سیم ارت، نحوه تشخیص آن از سایر سیم‌ها و در آخر نصب آن به پریز برق پرداختیم.

در مورد معرفی انواع سیم برق چند نوع حیطه کاری وجود دارد مثل صنعت و ساختمان و غیره و هر کدام استاندارد مربوط به خود را دارند. در این مقاله موضوعات مرتبط با ساختمان های مسکونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

سیم ارت

 

معرفی انواع سیم های برق

در ساختمان های مسکونی سه نوع سیم وجود دارد. که به معرفی آنها می‌پردازیم.

  1. فاز live
  2. نول Netual
  3. ارت Eart

برای انتخاب رنگ بندی سیم های برق ساختمان استاندارد وجود دارد ولی خیلی رعایت نمی شود که پیمانکار یا مجری چه رنگ سیمی را برای فاز و چه رنگی برای نول انتخاب می‌کند که  اما اتحادی که بین بیشتر مجریان برای سیم ارت وجود دارد رنگ سبز -زرد می باشد؛ یعنی اکثر مجریان سعی می کنند از سیم رنگ سبز – زرد استفاده کنند.

سیم فاز: سیمی است که برق را از منبع شهری می‌گیرد و به داخل ساختمان و سپس به دستگاه های الکتریکی انتقال می دهد.
سیم نول: سیمی است که برق را از دستگاه‌های الکتریکی می گیرد و به منبع هدایت می کند.
سیم ارت: سیمی است که وظیفه دارد خطرات جریان های ناخواسته به را خنثی کند.

لازم به ذکر است بیشتر دستگاه الکتریکی که دارای برد الکترونیکی می باشد چنانچه ارت نداشته باشند در اثر جریان های ناخواسته آسیب جدی می‌بینند مثل پکیج های گرمایشی، تلویزیون‌ها، یخچال ها و غیره.

روش تشخیص سیم ارت از فاز یا نول

نحوه اتصال ارت در کلید پریزها در ساختمان های مسکونی چنانچه در داخل ساختمان سیم ارت باشد، در داخل جعبه پریز سه سیم وجود دارد شامل نول، فاز و ارت

با استفاده از یک فازمتر میتوان سیم فاز را از نول تشخیص داد بدین صورت که فازمتر را به سر سیم ها می‌زنیم هرکدام که لامپ داخل دسته فازمتر روشن شد آن سیم فاز می باشد. اما روش تشخیص سیم نول از ارت بدین صورت است اگر سیم فاز با نول وصل شود فیوز میپرد  اگر سیم فاز با بدنه وصل شود باز فیروز می‌پرد. بنابراین سیم نول با ارت شباهت زیادی دارد.

به همین جهت با یک اهم متر ساده می‌توان سیم نول را از ارت تشخیص داد بدین صورت که دستگاه اهم متر را روی ولتاژ قرار می‌دهیم یک سر سیم اهم متر را به سیم فاز و سر دیگر را به یکی از سیم‌ها می‌زنیم مثلا عددی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت نشان می‌دهد این بار یکسر اهم متر را به سیم فاز و سر دیگر را به آن یکی سیم می‌زنیم مثلاً عددی بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ ولت را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه سیم نول از داخل نیروگاه در داخل زمین دفن شده و سیم ارت در داخل خود همان ساختمان دفن شده سیمی که از داخل نیروگاه آمده باشد دارای ولتاژ بیشتری با فاز نسبت به ارت دارند بنابراین آن سیمی که با فاز عددی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت را نشان دهد میشود سیم نول و آن سیم سوم سیم ارت می باشد.

مطلب پیشنهای: آموزش نصب کلید و پریز برای افراد مبتدی و 4 نکته مهم قبل از نصب

 

نحوه نصب سیم ارت در کلید پریزها

با توجه به این که داخل هر جعبه پریز سه سیم وجود دارد شامل فاز –نول  و ارت، روش تشخیص آن را در بند شماره ۲ توضیح دادیم  جهت نحوه اتصال سیم ارت در کلید پریزها به روش زیر عمل می‌کنیم.

ابتدا سیم فاز را به اندازه حدود یک سانتیمتر لخت می‌کنیم و چنانچه بخواهیم به روش استاندارد و منظم شده اجرا کنیم سیم فاز را در جهت راست کلید پریز و به همین ترتیب سیم نول را به اندازه یک سانتیمتر لخت می کنیم و در جهت چپ کلید پریز متصل می کنیم سیم ارت رانیز همانند فاز و نول لخت می‌کنیم و مابین فاز و نول در محل جای ارت در کلید پریز متصل می کنیم.

دقت داشته باشید پیچ ها را شل نگذارید زیرا باعث آمپر کشیدن و سوختن دستگاه های الکتریکی می شود.

 

سوالات متداول

آیا سیم‌های ارت با رنگ سبز و زرد فقط تولید می‌شوند؟

همانطور که گفته شد سیم ارت به رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند اما به دلیل پذیرش این مورد از سمت متصدیان این صنف برای مشخص شدن با سایر سیم‌ها به این رنگ تولید می‌گردد.

بهترین برند سیم و کابل بازار ایران کدام‌اند ؟

بازار سیم کابل ایران دارای برندهای معتبری همچون: سیم و کابل نقش جهان، افشار نژاد، مشهد، دماوند و… می‌باشد.

آیا امکان استفاده از سیم‌های معمولی به جای سیم‌های ارت در مواقع ضروری می‌باشد ؟

خیر به دلیل جریان قدرتمندی که از این سیم‌های می‌گذرد امکان استفاده حتی در شرایط ضروری هم وجود ندارد و ممکن است باعث خطرات مختلفی شود.

 

جمع بندی

یکی از موارد مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف، نحوه اتصال سیم ارت به پریز می‌باشد. در این مقاله به بررسی این مهم با توجه به پیشنیازهای یاد شده و توضیح 3 عامل مهم برای شناخت، تشخیص و نصب آن پرداختیم.

 

برای دریافت مشاوره خرید سیم وکابل برق می توانید با شماره ی زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۴۸۴۳۶

 

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *