بهترین روش آبکاری شیرآلات کهنه در منزل

ممکن است شما هم با مشکلات مربوط به کهنه شدن و از بین ‌رفتن شیرآلات منزل خود مواجه شده باشید. در این‌گونه از مواقع بسیاری از افراد تنها شیرآلات قدیمی خود را با شیرآلات جدید عوض...

علیرضا علیخانی

۱۱ آذر ۱۴۰۲

بهترین روش آبکاری شیرآلات در منزل

فهرست بندی

ممکن است شما هم با مشکلات مربوط به کهنه شدن و از بین ‌رفتن شیرآلات منزل خود مواجه شده باشید. در این‌گونه از مواقع بسیاری از افراد تنها شیرآلات قدیمی خود را با شیرآلات جدید عوض می‌کنند. اما باید بدانید که با آبکاری شیرآلات در منزل علاوه بر اینکه می‌توانید مشکلات به وجود آمده در سیستم لوله‌کشی خود جلوگیری کنید، بلکه می‌توانید هزینه‌های جانبی خودتان را هم کاهش دهید. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با آبکاری انواع شیرآلات در منزل آشنا کنیم.

آشنایی با شیرآلات مورد استفاده در منزل

باید بدانید که شیرآلات مورداستفاده شما در منزل به ‌صورت کلی به دو بخش تقسیم خواهند شد. این دو بخش عبارت‌اند از بخش داخلی و بخش خارجی. بخش داخلی شیرآلات منزل معمولاً از جنس برنز، برنج و یا استیل خواهد بود. از آن جایی که سرب به‌ مرور زمان در برابر رطوبت، مقاومت خودش را از دست می‌دهد، تولیدکنندگان به سمت استفاده از آلیاژهای برنج حرکت کرده‌اند. ازاین‌رو، اولین نکته در خصوص آبکاری شیرآلات در منزل، خرید شیرآلات مرغوب و باکیفیت است.برای آشنایی انواع شیرآلات بهداشتی می‌توانید مقاله بهترین مارک شیرآلات ساختمانی را مطالعه کنید و با برندهای برتر تولید کننده شیرآلات در ایران و مزایا و معایب هر یک آشنا شوید.

بخش خارجی شیرآلات نیز در اصل همان بخشی است که به آبکاری شیرآلات مرتبط بوده و می‌تواند تأثیر چشمگیری در بالابردن طول عمر شیرآلات و دوام آن‌ها داشته باشد. سطح خارجی شیرآلات معمولاً از کروم، برنج، برنز، استیل و یا مس تولید شده است. البته باید اشاره کرد که آبکاری از نوع کروم، به دلیل مزایای بیشتری که دارد، امروزه بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. فلز کروم می‌تواند در برابر انواع نمک‌ها، مواد قلیایی و یا گازها از خود مقاومت مناسبی نشان دهد.

دلایل اهمیت فراگیری آبکاری شیرآلات در منزل

تمامی روکش‌های خارجی و یا آبکاری لوازم و شیرآلاتی که در منزل مورداستفاده قرار می‌گیرند، بنا به دلایل مختلفی می‌تواند خراب شود. از مهم‌ترین این عوامل و دلایل می‌توان به گذشت زمان، وارد آمدن فشار و یا ضربه و … اشاره کرد. همچنین ممکن است استفاده ناصحیح از شیرآلات باعث شود که آبکاری آن‌ها دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر پیدا کنند.

بعد از رخ‌دادن هرکدام از این موارد، شیرآلات موجود در منزل دیگر آن درخشندگی، براقیت و یا زیبایی اولیه خودشان را از دست می‌دهند و ظاهری معیوب پیدا خواهند کرد. ازاین‌رو نیاز به تعمیر، تعویض و یا آبکاری خواهند داشت. درصورتی‌که شما با آبکاری انواع شیرآلات در منزل آشنایی داشته باشید، می‌توانید به‌سادگی چنین مشکلاتی را در اسرع ‌وقت و با کمترین هزینه ممکن برطرف کنید. فراموش نکنید که پیش از شروع فرآیند آبکاری شیرآلات لازم است که انواع شیرآلات ساختمانی و برندهای مختلف آن را به خوبی بشناسید.

قبل از آبکاری شیرآلات کهنه به این نکته توجه کنید

با این که تا بدین جا عنوان داشتیم که آبکاری تمامی شیرآلات در منزل امکان‌پذیر است، باید بدانید که منظور ما، ّآبکاری کامل شیرآلات نبود؛ زیرا برای انجام چنین کاری نیاز است تا شما در ابتدا بخش خارجی شیرآلات که به‌عنوان روکش آن است را به‌صورت کامل جدا کنید. انجام چنین کاری به تجهیزات مخصوص و دانش و تخصصی خاص نیاز دارد که نه‌تنها همه آن را ندارند، بلکه در منزل نیز امکان‌پذیر نیست.

اما اگر شما در منزل خود، شیرآلاتی دارید که آبکاری اولیه ندارند و یا به‌اصطلاح خام هستند، می‌توانید فرایند آبکاری را بدون جداکردن قسمت خارجی آن انجام دهید. پس اگر در این مطلب در خصوص آبکاری شیرآلات در منزل صحبت کردیم، منظورمان آبکاری چنین شیرآلاتی است.

وسایل موردنیاز برای آبکاری شیرآلات در منزل

برای اینکه بتوانید خودتان در منزل شیرآلات را آبکاری کنید، بدون شک به وسایل و تجهیزات به خصوصی نیاز پیدا خواهید کرد. اما نگران نباشید! تمامی وسایلی که برای انجام این کار نیاز خواهید داشت را در خانه دارید و یا خرید آن‌ها بسیار کمتر از تعویض شیرآلات کهنه و یا دست ‌دوم برای شما هزینه خواهد تراشید. ازاین‌رو بهتر است خودتان دست ‌به‌کار شده و وسایل موردنیاز برای آبکاری شیرآلات خود را جمع‌آوری کنید. این وسایل عبارت خواهند بود از:

اسکاچ یا سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی

تمامی ابزارآلات موردنیاز برای باز و بسته کردن شیرآلات

یک عدد دستمال پاکیزه

یک عدد اسپری پرایمر

یک عدد اسپری رنگ مناسب

یک عدد براق‌کننده

نحوه انجام آبکاری شیرآلات در منزل

اکنون که تمامی وسایل موردنیاز برای آبکاری شیرآلات دسته دوم و یا قدیمی خود را جمع‌آوری کردید، زمان آن رسیده است تا فرایند آبکاری در منزل را شروع کنید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

در مرحله اول باید همه بخش‌هایی که از جنس برنج نیستند، مانند واشرها و … را جدا کنید.

حال شیرآلات خود را به کمک اسکاچ و مایع ظرفشویی تمیز کنید. بدین صورت می‌توانید آلودگی‌ها و چربی‌هایی موجود بر روی آن را از بین ببرید.

درصورتی‌که هنوز اثری از آلودگی را مشاهده کردید، می‌توانید از مسواک و یا سیم ظرفشویی نیز کمک بگیرید.

حال باید به کمک دستمال پاک خود، شیرآلات را به‌خوبی خشک کنید. دستمال مورداستفاده شما نباید هیچ‌گونه پرزی را بر روی شیرآلات شما باقی بگذارد.

حال نیاز است تا اسپری پرایمر را بر روی شیرآلات خود بپاشید. برای این کار در ابتدا این اسپری را به‌خوبی تکان داده و آن را برای اسپری کردن در فاصله‌ای 15 سانتی‌متری بگیرید. شما باید برای آبکاری شیرآلات در منزل، تمامی قسمت‌های شیرآلات خود را به کمک این اسپری، بپوشانید.

نیاز است تا به مدل 24 ساعت دست به شیرآلات خود نزنید و اجازه دهید تا اسپری خشک شود.

حال اسپری رنگی که تهیه کرده‌اید را بر روی شیرآلات خود، اسپری کنید. نیاز است تا چندلایه مختلف رنگ را بر روی شیرآلات خود بزنید. برای این کار باید اجازه دهید تا لایه رنگ قبلی به‌خوبی خشک شود.

در نهایت نیز می‌توانید اسپری براق‌کننده را بر روی شیرآلات بزنید و نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

آبکاری شیرآلات با جنس‌های مختلف در منزل

ما در قسمت قبلی به‌صورت کلی نحوه آبکاری شیرآلات در منزل را به شما آموزش دادیم. حال ممکن است بخواهید بدانید که آبکاری شیرآلات با جنس‌های خاص مانند کروم، برنج، برنز و … به چه صورت خواهد بود. ازاین‌رو ما در این قسمت نحوه آبکاری شیرآلات با جنس‌های خاص را در منزل به شما آموزش خواهیم دارد.

آبکاری شیرآلات با روکش از جنس کروم

فلز کرم از نظر ظاهری، به فلز نقره شباهت دارد. این فلز دارای رنگی سفید مایل به آبی بوده و مقاومت بسیار مناسبی دارد. اگر جنس شیرآلات شما از کروم است، برای آبکاری آن می‌توانید از سرکه استفاده کنید. البته باید سرکه خود را به کمک آب رقیق کنید. شیرآلات گلپایگان نیز در هنگام تولید با استفاده از کروم و نیکل آبکاری می‌شوند که همین مسئله باعث افزایش مقاومت و کیفیت شیرآلات این برند شده است.

آبکاری شیرآلات با روکش از جنس برنج

نوع دیگری از روکش‌های شیرآلات برنج است که دارای رنگی تقریباً زرد است و به طلا شباهت دارد. برای آبکاری چنین روکش‌هایی می‌توانید محلول سرکه به ‌اضافه جوش شیرین و نمک استفاده کنید. برند شودر نیز شیرآلات بهداشتی را با استفاده از آلیاژ برنج تولید می‌کند که باعث بالا رفتن دوام و کیفیت شیرآلات می‌شود. برای مشاهده مشخصات و قیمت شیرآلات شودر می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

آبکاری شیرآلات با روکش جنس اپوکسی

اپوکسی‌ها، جنسی غیرفلزی دارند و می‌توانند در رنگ‌های مختلفی عرضه شوند. این مدل از شیرآلات به دلیل مزایای خود، قیمت بیشتری نسبت به سایر شیرآلات دارند. برای آبکاری چنین شیرآلاتی در منزل می‌توانید از محلول سرکه و آب (به مقدار کم) استفاده کنید.

آبکاری شیرآلات با روکش از جنس مس

فلز مس علاوه بر اینکه می‌تواند در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان دهد، دارای خاصیت ضدباکتری نیز است. اگر می‌خواهید چنین شیرآلاتی را آبکاری کنید، نیاز است که کمی نوشابه را بر روی روکش مسی ریخته و سپس با یک دستمال کاملاً تمیز، آن را پاک کنید.

آبکاری شیرآلات با روکش از جنس برنز

شیرآلاتی که دارای روکشی از جنس برنز هستند، مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند. دلیل این خاصیت نیز وجود قلع در ترکیب آن‌ها است. این‌گونه از شیرآلات را می‌توان به کمک محلول سرکه رقیق شده با آب، به‌خوبی آبکاری کرد.

آبکاری شیرآلات با روکش از جنس نیکل

فلز نیکل از نظر ظاهری به نقره شبیه بوده اما دارای رنگی کمی زردتر است. آبکاری شیرآلات با روکش نیکل را می‌توان به کمک ترکیب جوش شیرین و آب (با مقدار کم) انجام داد.

باتوجه به مطالب ذکر شده لازم است که پیش از خرید انواع شیرآلات ساختمانی برای حمام، آشپزخانه یا سرویس بهداشتی به جنس آلیاژهای استفاده شده در شیرآلات و نوع آبکاری آن توجه کنید تا بتوانید بهترین شیرآلات از نظر کیفیت و طول عمر را انتخاب کنید. برخی از برندهای تولید کننده شیرآلات مانند راسان با استفاده از آلیاژهایی مانند آلیاژ برنج باعث افزایش استحکام شیرآلات می‌شوند. برای مشاهده قیمت شیرآلات راسان دکتر تامین  می‌توانید به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

موادی که نباید برای آبکاری شیرآلات در منزل مورداستفاده قرار بگیرند

بعد از اینکه با نحوه آبکاری شیرآلات مختلف در منزل آشنا شدید، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از برخی مواد شوینده، نه‌تنها باعث آبکاری و تمیز شدن شیرآلات شما نخواهند شد، بلکه استفاده بیش از اندازه آن‌ها باعث خراب‌ شدن و از بین ‌رفتن شیرآلات می‌شود. یکی از این موارد، جوهر نمک است. بسیاری از افراد در حین تمیزکردن سینک و یا دستشویی خود، جوهر نمک را بر روی شیرآلات موجود در این مکان‌ها می‌پاشند.

باید بدانید که انجام چنین کاری در درازمدت می‌تواند باعث کدر شدن و یا سیاه شدن شیرآلات استیل شما شود. در کنار جوهر نمک، سفیدکننده‌ها نیز از دیگر موادی هستند که نباید برای آبکاری شیرآلات در منزل مورداستفاده قرار بگیرند. باید بدانید که حتی بخارها و گازهای منتشر شده از این مواد نیز می‌تواند باعث ازبین‌رفتن و فرسودگی شیرآلات شما شود.

اگر می‌خواهید اطراف شیرآلات خود را به کمک سفیدکننده‌ها و یا جوهر نمک‌ها تمیز کنید، باید در ابتدا تمامی قسمت‌های شیرآلات خود را به کمک پلاستیک بپوشانید و سپس از این مواد استفاده کنید. اما اگر شیرآلات شما کدر و یا سیاه شدند می‌توانید مراحل زیر را برای آبکاری آن‌ها طی کنید:

در ابتدا برای ازبین‌بردن هرگونه آلودگی و یا ماده خارجی از روی شیرآلات، آن را با آب داغ بشویید.

حال یک دستمال تمیز را برداشته و آن را کاملاً با سرکه سفید آغشته کنید.

در مرحله بعدی نیاز است تا دستمال آغشته شده خود را دور شیرآلات بپیچید.

حال باید به مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کنید.

در مرحله نهایی نیز می‌توانید دستمال خود را برداشته و به کمک آن شیرآلات خود را تمیز کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *