آموزش اتصال پریز تلفن سوکتی + عکس

در این مقاله قصد داریم به آموزش اتصال پریز تلفن سوکتی به زبان ساده بپردازیم و نکات مهم را قبل و بعد از این مهم به شما بشناسیم توجه نمایید که این کار توسط نیروی برق کار متخصص...

علیرضا علیخانی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

amoozesh-etesal-priz-telephon

فهرست بندی

در این مقاله قصد داریم به آموزش اتصال پریز تلفن سوکتی به زبان ساده بپردازیم و نکات مهم را قبل و بعد از این مهم به شما بشناسیم توجه نمایید که این کار توسط نیروی برق کار متخصص و با تجربه با رعایت کردن نکات ایمنی انجام شود.

قبل از شروع نصب پریز تلفن سوکت‌دار شناخت انواع پریز‌های تلفن مهم است به همین جهت به توضیح و تعریف پریزها پرداخته و نحوه بستن پریز تلفن سوکتی را شرح می‌دهیم.

نصب پریز

پریز‌های دو شاخه خور

این نوع پریز‌ها فقط جهت تلفن شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انتقال صدا می‌باشد که دارای دو سوراخ می‌باشد البته بعضی از این نوع پریز‌ها دارای یک سوراخ میانی نیز هستند به دلیل اینکه بعضی از دوشاخه‌های تلفن دارای سه پایه می‌باشد جهت جلوگیری از اینکه اشتباهاً به جای پریز برق زده نشود این کار به این دلیل است که چنانچه دستگاه تلفن به برق شهری وصل شود دچار آسیب و سوختگی برد ان می‌شود.

پریز دوشاخه خور

پریزهای سوکت‌دار

این نوع پریز نسل جدید‌تری نسبت به پریز‌های دو شاخه معمولی هستند زیرا با توجه به این که عصر جدید و تکنولوژی با ارائه اینترنت‌های خانگی adsl نیاز به مودم‌های تلفن و اتصال به شبکه اینترنت را دارند در واقع این نوع پریزها هم برای تلفن های معمولی و هم برای انتقال دیتا کاربرد دارند که بایستی موقع خرید توجه لازم را داشته باشید.

پریز سوکت خور

نکته قابل توجه این است که در شبکه‌های ارتباطات تلفنی کشور ولتاژ ورودی تا ۲۴۰ می‌باشد و بایستی پریزهایی خریداری کنید که تا این ولتاژ را ساپورت کنند در غیر این صورت مودم شما دچار آسیب می‌شود.

باید بدانید سیم تلفن دارای ۴ رشته سیم نازک روکش دار می‌باشد که معمولاً به رنگ‌های سفید آبی سفید نارنجی می‌باشد که دوتای این سیم‌ها وظیفه انتقال صدا و دوتای دیگر وظیفه انتقال دیتا را دارند.

نکته اینجاست که دو رنگ سفید را منفی فرض می‌کنیم و یا مشترک در نظر بگیریم و رنگ آبی برای ورودی صدا و رنگ نارنجی برای ورودی دیتا باشد و پس از نصب توسط دوشاخه چک می‌کنیم اگر صدای بوق تلفن را نداشتیم سیم ها را جابجا می‌کنیم.

[opencart]

ممکن است در برخی از کابل‌ها یک سیم پنجمی نیز وجود داشته باشد که هیچ روکشی ندارد و لخت می‌باشد که این سیم وظیفه ای جز نویزگیر را ندارد

این نکته را در هنگام بستن کلید پریز تلفن دو سوکت‌ باید بدانیم که برق بین دو شاخه پریز و سوکت جدا از هم می‌باشد به نحوی که هر کدام چه کنتاکت و چه سوکت به صورت مستقل می‌باشد و دو تای دیگر یکی برای صدا و دیگری برای انتقال دیتا می‌باشد معمولاً کابل‌های مخابراتی دارای دو رنگ قرمز و سبز جهت انتقال صدا و دو رنگ زرد و مشکی برای انتقال دیتا می‌باشد.

همچنین قبل از شروع این کار باید بدانیم که این فعالیت در عین حال که مهم است بسیار پر خطر نیز می‌باشد و قبل از هر چیزی باید به رعایت کردن نکات اولیه ایمنی مانند قطع کردن جریان برق اصلی، استفاده از ابزار و لوازم ایمنی و عایق و… توجه نمایید.

ابزار برقکاری

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب کلید و پریز برای افراد مبتدی و 4 نکته مهم قبل از نصب

طریقه بستن کلید پریز تلفن سوکت‌دار

ابتدا سر سیم‌ها را به اندازه حدود یک سانتیمتر لخت می‌کنیم با توجه به اینکه ۴ رشته سیم وجود دارد که معمولاً به رنگ های قرمز و سبز مشکی و زرد می‌باشد. پس از محکم کردن سیم‌ها در محل خود توسط دو شاخه تلفن قسمت صدا را چک می‌کنیم چنانچه بوق تلفن داشتیم درست است که کردیم در بایستی جای سیم‌ها را با هم عوض کنیم.

در انتها نیز با رعایت کردن نکات ایمنی به چک کردن این اتصال می‌پردازیم و مطمئن می‌شویم که این اتصال خطری را در سیم و کشی خانه و یا محل مورد نظر ایجاد نمی‌کند تا پریز برق برای استفاده مشکلی نداشته باشد.


سوالات متداول

چه ابزارهای مورد نیاز برای نصب پریز‌های تلفن است ؟

برای نصب پریزهای تلفن نیاز به پریز، سیم لخت کن، انبر دست، فازمتر، پیچ گوشتی و چسب برق می‌باشد.

در زمان بروز مشکل مانند آتش سوزی چه کار باید انجام داد ؟

در هنگام بروز مشکل ابتدا فیوز اصلی جریان برق را قطع کرده و سپس به رفع مشکل می‌پردازیم توجه داشته باشید در این هنگام از آب برای خاموش کردن استفاده نکنید.

مودم خانگی مورد استفاده‌ام با مشکل و تلفن منزل با صدای خش خش است که با جابجایی سوکت صدا کمتر میشه ولی درست نه مشکل از چیست ؟

با استفاده از نویزگیر های موجود در میان ارتباط تلفن و پریز و همچنین مودم می‌توانید این مشکل را حل کنید.

جمع بندی

برای اتصال پریز سوکت دار باید انواع آن را شناخت سپس شروع به نصب آن پرداخت در این مقاله به بررسی این موضوع و آموزش نصب پریزهای سوکت‌دار پرداختیم.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *