راهنمای نصب پکیج زمینی

اگرچه تولید و به ‌کارگیری پکیج‌ها به دهه‌ها پیش باز می‌گردد، اما طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های عظیمی در این عرصه رخ داده ‌است. ورود پکیج‌ها به حوزه وسایل گرمایشی خانگی و اداری...

علیرضا علیخانی

۲۵ تیر ۱۳۹۹

rahnmay-nasb-package

فهرست بندی

اگرچه تولید و به ‌کارگیری پکیج‌ها به دهه‌ها پیش باز می‌گردد، اما طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های عظیمی در این عرصه رخ داده ‌است. ورود پکیج‌ها به حوزه وسایل گرمایشی خانگی و اداری، باعث تعطیل شدن موتورخانه‌های قدیمی شد. امروزه پکیج‌ها دارای تنوع فوق‌العاده‌ای هستند که پکیج زمینی یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.
مدل‌های امروزی با طراحی‌های حرفه‌ای و برخورداری از فناوری‌های روز دنیا، مصرف انرژی کمتر و بازدهی بالاتری را ارائه می‌دهند. در طول مقاله پیش‌رو قصد داریم که شما را با راهنمای جامع نصب پکیج زمینی آشنا کنیم.

همه چیز درباره پکیج زمینی!

معمولا پکیج‌ها بر اساس نحوه نصب و محل قرارگیری به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند. اگرچه پکیج‌های دیواری مرسوم‌تر هستند، مدل‌های زمینی نیز کاربرد زیادی دارند. مزیت‌های فراوان این سری از وسایل گرمایشی سبب شده ‌است که در سازوکار بسیاری از واحدهای تجاری و مسکونی و به ‌صورت مرکزی مورد استفاده قرار بگیرند.

برخی از این قابلیت‌ها عبارت است از:

  • برخورداری از مخزن ذخیره آب گرم
  • تجهیز به مشعل‌های بزرگ و مجزا
  • گرمایش محیط‌های بزرگ
  • مجهز به دریچه هوای تازه
  • قابل نصب در فضاهای خارج از محیط سکونت مانند زیرزمین و پارکینگ

این ویژگی‌ها در تعامل با یکدیگر شرایطی را مهیا کرده‌‌اند که این پکیج‌های زمینی قادر به گرمایش محیط‌های بسیار بزرگی باشند. به‌ طور کلی این سیستم‌های قدرتمند علاوه بر تامین آب گرم شوفاژها و هیترهای داخل ساختمان، آب گرم مصرفی کاربران را نیز فراهم می‌کنند.

انواع پکیج‌ها مخصوصا مدل پکیج زمینی با ورود به این عرصه، قابلیت‌هایی به شرح زیر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌است:

  • مصرف سوخت کمتر جهت گرمایش محیط
  • حذف لوله ‌کشی‌های مازاد و نامناسب با دکوراسیون محیط خانگی و اداری
  • کسب بازدهی بیشتر نسبت به نمونه‌های سنتی موتورخانه‌ها
  • مجزاساختن واحدهای مسکونی، اداری و تجاری از لحاظ تامین آب گرم مصرفی و گرمایش

عرضه این قابلیت‌ها سبب شده‌ است که افراد بسیاری تمایل به استفاده از پکیج زمینی داشته باشند. اما نصب پکیج‌ها امری تخصصی محسوب می‌شود که نیاز به حضور یک تکنسین مجرب یا دریافت آموزش‌های لازم دارد. در ادامه شما را با این آموزش‌ها آشنا خواهیم کرد.

استانداردهای محل نصب پکیج زمینی

طراحی ساختار پکیج‌های زمینی به‌ گونه‌ای است که کاربر قادر است این دستگاه را در محیط‌هایی مانند بالکن، تراس یا پارکینگ نصب کند. در چنین شرایطی بخشی از محدودیت‌هایی که در رابطه با پکیج‌های دیواری وجود دارد، در مورد نمونه‌های زمینی الزامی نیست!

از طرفی نمونه‌های متنوعی از پکیج‌ زمینی در بازار موجود است که با دودکش و بدون نیاز به نصب دودکش هستند. این مسئله سبب می‌شود که دستگاه با قرارگیری در محیط‌هایی مانند بالکن یا تراس که سیستم با هوای آزاد در تماس است، گازهای خارج شده از بخش اگزوز،‌ تنها از طریق یک فن به محیط خارجی ساختمان منتقل ‌شوند.

انواع پکیج

در صورتی‌که قصد دارید این پکیج‌ها را در محیطی سربسته مانند آشپزخانه نصب کنید، باید حتما از مدل‌های بدون فن استفاده کنید که به نصب دودکش نیاز دارند. پس از نصب دودکش‌ها، از عدم وجود سوراخ و نشتی در ساختار آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که این پکیج‌ها همچون نمونه‌های دیواری باید از اجاق گاز و دیگر وسایل گرمازا دور باشند. این مساله علاوه بر بهبود عملکرد سیستم، به ایمنی بیشتر کاربران کمک می‌کند.

محل نصب پکیج را آماده کنید!

نکته مهم پیش از نصب پکیج زمینی آن است که محیط را جهت قرارگیری دستگاه کاملا آماده کنیم. بهتر است که وسایل گرمازا یا حرارتی را از نزدیکی محل قرارگیری سیستم خارج کنید. حالا نوبت به برقراری اتصالات آب و سوخت دستگاه می‌رسد.

در صورتی‌که دکوراسیون محیط از قبل برای وجود پکیج زمینی طراحی شده باشد، در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. اما در صورت نیاز باید لوله‌کشی‌های موردنیاز را جهت دسترسی دستگاه به آب ایجاد کنید. پکیج زمینی با منابع مختلفی مانند گاز طبیعی، گاز مایع یا گاز شهری کار می‌کند که باید با توجه به مدل دستگاه، اتصالات مربوط با آن را پیش از نصب مهیا کنید.

محل نصب پکیج

شیرها، لوله‌ها و شلنگ‌های مرتبط با اتصالات پکیج را تا پیش از مرحله نصب به دستگاه آماده کنید. پس از انجام این اقدامات نوبت به نصب دستگاه اصلی می‌رسد. البته توجه داشته باشید که حتما اتصالات گاز و لوله‌های آب را بررسی کرده و از بروز نشتی‌ جلوگیری کنید. سهل ‌انگاری در این زمینه، منجر به بروز اتفاقات و حوادث غیرمترقبه و خطرناک خواهد شد!

هواگیری و راه‌اندازی اولیه

دقت داشته باشید که پیش از شروع به کار کامل سیستم، حتما آن را از جنبه‌های متنوعی مورد سنجش قرار دهید. گاهی لوله‌ها به‌خوبی هواگیری نشده‌اند یا اتصالات نامناسبی ایجاد شده‌است که باعث بروز اختلال در عملکرد نهایی پکیج زمینی می‌شود.

پس از بررسی‌های نهایی، اتصالات آب و گاز را متصل کنید و درجه فشار را با مقادیر پایینی به راه انداخته و بسنجید. مدت زمان کوتاهی به دستگاه اجازه دهید که آب را درون لوله‌های داخلی و مخزن به جریان بیاندازد و آن را در مدارهای داخلی بچرخاند.

حالا نوبت بررسی وضعیت گرمایشی است! در شرایطی‌که آب گرم باشد، تمامی اتصالات به‌ درستی نصب و راه‌اندازی شده‌‌اند. اما در صورت مواجهه با هرگونه اختلال در عملکرد تولید آب گرم یا گرمایش شوفاژها، این مساله کاملا مشخص است برخی اقدامات در مسیر نصب پکیج زمینی نادرست بوده و نیاز به اصلاح دارد. این تست‌های اولیه را تا رسیدن به کیفیت مطلوب بررسی کنید.

راه‌اندازی کامل سیستم

پس از بررسی‌های اولیه، زمان آن رسیده‌ است که سیستم را به ‌طور کامل راه اندازید. تنظیمات فشار استاندارد را طبق راهنمای نصب پکیج زمینی در سیستم اعمال کنید. حالا باید یک بار دیگر تمامی اتصالات و لوله‌ها را حین کارکرد عادی سیستم بررسی کرده و از بروز نشتی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

نصب پکیج زمینی

توصیه می‌شود که از منابع ایمن و مطمئن گاز و آب جهت اتصال به پکیج زمینی استفاده کنید. چراکه اتصالات نا امن ممکن ‌است در طولانی ‌مدت سبب ضعف عملکرد دستگاه و کاهش طول عمر مفید آن شود. عدم توجه به این مساله هنگام نصب پکیج، ممکن ‌است خطرات و حوادث ناگواری را حین کارکرد دستگاه برای کاربران ایجاد کند.

اهمیت انتخاب نوع پکیج در نصب!

عمده مشتریان، مصرف‌کنندگان عادی هستند که جهت گرمایش خانه‌ها، محیط‌های اداری و مجتمع‌ها تمایل به خرید پکیج زمینی دارند. توجه داشته باشید که نصب این مدل از پکیج‌ها نیازمند توجه به نکاتی در ساختار فضای نصب است. درواقع بهتر است که پکیجی را خریداری کنید که کاملا متناسب با امکانات محیط مورد نظر شما است.

نکات ایمنی مرتبط با نصب پکیج زمینی

اساس ‌نامه‌های بسیاری در خصوص نحوه نصب وسایل گرمایشی گازسوز در فضاهای خانگی و محیط‌های اداری وجود دارد. تمامی تکنسین‌های نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها ملزم به رعایت این پروتکل‌ها هستند؛ چراکه این مسائل کاملا با سلامتی افراد ارتباط دارد. از آن ‌جایی که پکیج زمینی نیز گازسوز است و از انواع مختلفی از منابع گازی جهت کارکرد خود بهره می‌برد، رعایت این قوانین هنگام نصب الزامی است.

تمامی وسایل گرمایشی گازسوز همچون پکیج زمینی باید در محیط‌هایی نصب و راه‌اندازی شوند که جهت احتراق مناسب به هوای آزاد دسترسی داشته باشند. بنابر قوانین، نصب این لوازم گرمایشی در محیط داخلی ساختمان، مجتمع و محیط‌های عمومی و خصوصی بدون وجود این امکان، ممنوع است!

در صورت نادیده‌ گرفتن این مسائل هنگام نصب پکیج زمینی و سایر وسایل گرمایشی گازسوز، باید بدانید که مستقیما به سلامتی خود و خانواده‌تان آسیب خواهید رساند. همچنین قرار گرفتن پکیج‌ها در فضاهایی که حاوی مواد اشتعال‌زا مانند انبار رنگ یا چوب هستند کاملا غیر ایمن و خطرناک است!

سوالات متداول

در انتخاب محل نصب پکیج زمینی باید به چه نکاتی توجه داشته باشید ؟

به انشعابات سوخت و آب نزدیک باشد.
درصورت نیاز، امکان نصب دودکش وجود داشته باشد.
محیط از نظر دسترسی کاربر و گاها تعمیرکاران مناسب باشد.

آیا خرید پکیج زمینی فن دار برای فضای آزاد مناسب است ؟

خیر خرید پکیج زمینی فن دار برای فضای آزاد کار اشتباه و بیهوده‌ای است و نباید برای فضاهای باز از این مدل‌ها استفاده کرد.

برای واحدهای کمتر از 60 متر امکان نصب پکیج در منزل وجود دارد؟

نصب پکیج برای واحدهای کمتر از 60 متر که تهویه نامناسب دارند داخل منزل ممنوع و باید بیرون از فضای خانه نصب انجام شود.

جمع بندی

پکیج‌های زمینی دسته‌ای از وسایل گرمایشی محسوب می‌شوند که با توجه به عملکرد گرمایشی فوق‌العاده مورد توجه صاحبان محیط‌های اداری و مسکونی با متراژ بالا قرار دارند. اگرچه نصب پکیج زمینی نیازمند حضور یک تکنسین حرفه‌ای و مجرب است، تلاش کردیم در طول مقاله و به اختصار نکات مهمی را در خصوص نصب و راه‌اندازی اولیه این سیستم گرمایشی ارائه دهیم.
لازم است که در ابتدا محیط مناسبی را جهت قرارگیری پکیج انتخاب کرده و آن را از نظر اتصالات گاز و آب کاملا آماده‌سازی کنیم. البته توجه به این نکته ضروری است که بهتر است پکیجی را خریداری کنید که متناسب با امکانات محیط مدنظر شما باشد. پس از آماده‌کردن محیط نصب، دستگاه را در جای خود قرار دهید و آن را از نظر اتصالات محکم کنید. سپس تست اولیه‌ای را لحاظ کنید و از ایمنی دستگاه مطمئن شوید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز، به زودی مطلبی با موضوع نصب پکیج دیواری و تفاوت پکیج دیواری و زمینی منتشر می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *