پرلاتور چیست؟ معرفی انواع پرلاتور بهداشتی

اگر به انتهای آبریز شیرآلات توجه کرده باشید، یک صفحه مشبک فلزی یا پلاستیکی در این قسمت تعبیه شده است که موجب می‌شود آب قبل از خروج به رشته‌های باریک‌تری تقسیم شود و به آرامی به...

علیرضا علیخانی

۵ بهمن ۱۳۹۹

what-is-a-perlator

فهرست بندی

اگر به انتهای آبریز شیرآلات توجه کرده باشید، یک صفحه مشبک فلزی یا پلاستیکی در این قسمت تعبیه شده است که موجب می‌شود آب قبل از خروج به رشته‌های باریک‌تری تقسیم شود و به آرامی به سمت بیرون هدایت شود. وجود پرلاتور در شیرآلات باعث می‌شود تا آب با فشار بهتری از لوله خارج شود و راحت‌تر در دسترس ما قرار بگیرد. ترکیب آب با هوایی که بین رشته‌های آب ایجاد می‌شود، سبب می‌شود تا آب جریانی ثابت و پایدار داشته باشد و به اطراف پخش نشود. اگر دوست دارید بدانید که پرلاتور چیست و با کاربرد و انواع آن آشنا شوید، بهتر است در این مقاله با دکتر تأمین، فروشگاه اینترنتی مصالح و تأسیسات ساختمانی همراه باشید.

پرلاتور چیست؟

پرلاتور یا آبفشان به قطعه‌ای مهم در شیرآلات گفته می‌شود که در بخش آبریز شیر وصل می‌شود و وظیفه آن کنترل خروج آب به صورتی نرم و یکنواخت است. امروزه بهترین شیرآلات مدرن به این قطعه مجهز هستند و از همین رو کیفیت خروج آب در آن‌ها بسیار حساب شده و مناسب است. زمانی که پرلاتور آسیب ببیند و یا با مشکل روبرو شود، آب به صورت پرتابی و شدید از شیر خارج می‌شود.

در واقع پرلاتور از فشار بیش از حد آب جلوگیری می‌کند موجب می‌شود تا آب با فشار یکسانی از شیر خارج شود. از طرف دیگر نصب پرلاتور روی شیرآلات تأثیر به سزایی در کاهش مصرف آب دارد. امروزه پرلاتور در شیرآلات مختلفی مثل شیر دوش، ظرفشویی، شلنگ توالت و روشویی استفاده می‌شود. این کار موجب می‌شود تا فرد راحت تر بتواند از آب استفاده کند و فشار آب را در زمان استفاده به‌ خوبی تنظیم نمایند.

در واقع پرلاتور از فشار بیش از حد آب جلوگیری می‌کند موجب می‌شود تا آب با فشار یکسانی از شیر خارج شود. از طرف دیگر نصب پرلاتور روی شیرآلات تأثیر به سزایی در کاهش مصرف آب دارد. امروزه پرلاتور در شیرآلات مختلفی مثل شیر دوش، ظرفشویی، شلنگ توالت و روشویی استفاده می‌شود. این کار موجب می‌شود تا فرد راحت تر بتواند از آب استفاده کند و فشار آب را در زمان استفاده به‌ خوبی تنظیم نمایند.


پرلاتور در زبان انگلیسی به معنای مروارید است این موضوع به آن معنا می‌باشد که با نصب قطعه آب به جریان همانند مروارید تبدیل می‌شود نصب پرلاتور در شیرآلات موجب می‌شود تا آب در هنگام خروج با مقداری هوا و در فواصل چند میلی متری اسپری شود و از همین رو یک قطعه کاربردی و مهم در شیرآلات امروزی محسوب می‌شود.

طریقه نصب پرلاتور

به منظور نصب پرلاتور قطعه‌ای به نام بوش مورد استفاده قرار می‌گیرد که همراه با واشر در قسمت سرشیر نصب می‌شود. در اکثر مدل‌ها باز یا بسته کردن بخش سر شیر به وسیله آچار انجام می‌شود. برای این کار بهتر است ابتدا بعد از قرار دادن پرلاتور در بوش آن را روی بخش سری شیرآلات قرار دهید و سپس در جهت مناسبی بچرخانید. در نهایت برای محکم کردن سردوش از آچار کمک بگیرید.

تعمیر پرلاتور

تعمیر و تعویض پرلاتور با توجه به نوع آن می‌تواند با آچار یا ابزار دیگر انجام شود

معرفی انواع پرلاتور

پرلاتور انواع مختلفی دارد و استفاده از انواع متفاوت آن روی نوع خروج آب از شیرآلات تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید از شیرآلات مجهز به پرلاتور در جهت کاهش مصرف آب استفاده کنید و یا برای خروج آب به شکلی زیباتر از این قطعه استفاده نمایید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین انواع پرلاتور آشنا شوید.

پرلاتور هوا دهنده
پرلاتور لمینار
پرلاتور اسپری کننده
پرلاتور میکادو
پرلاتور ضد رسوب
پرلاتور سکه ای

انواع پرلاتور
نمایش 16 نوع پرلاتور با دهانه خروج آب متفاوت

پرلاتور هوا دهنده

استفاده از پرلاتور هوا دهنده موجب می‌شود تا آب با حجم بیشتری از شیرالات خروج کند. در واقع این پرلاتور آب و هوا را با هم ترکیب می‌کند و این موضوع موجب می‌شود تا با تماس آب روی پوست احساس نرمی و سبکی بیشتری را تجربه کنید. از طرف دیگر پرلاتور هوا دهنده از پاشیده شدن آب به اطراف جلوگیری می‌کند و معمولاً گزینه خوبی برای نصب شیرالات منزل محسوب می‌شود.

اسپری هوا دهنده
نمایش ترکیب جریان آب و هوا

پرلاتور لمینار

از پرلاتور لمینار بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که آب جریان و فشار زیادی ندارد و لازم است با فشار بیشتری از شیرالات خارج شود. استفاده از پرلاتور لمینار جریان آب را به صورت مستقیم از شیر خارج می‌کند و آب در زمان خروج با هیچ هوایی ترکیب نمی‌شود.

پرلاتور لمینار
خارج کردن جریان کامل و مستقیم آب به دلیل فشار کم با استفاده از پرلاتور لمینار

پرلاتور اسپری کننده

پرلاتور اسپری کننده جریان آب را به صورت اسپری و پراکنده از شیرالات خارج می‌کنند. استفاده از این پرلاتور آب را همانند دوش حمام خارج می‌کند و در آشپزخانه برای شستشوی میوه و سبزی گزینه بسیار مناسبی است.

پرلاتور اسپری کننده
اسپری آب خروجی با پرلاتور مخصوص، برای شست و شوی موادی که به فشار آب خساس هستند

پرلاتور میکادو

پرلاتور میکادو نوع دیگری از انواع پرلاتور کاهنده آب است که آب را به صورت چهار خانه و با طرحی زیبا و خاص از شیر خارج می‌کند. این پرلاتور موجب می‌شود تا آب در زمان خروج از سر شیر ظاهر جذاب تری داشته باشد.

پرلاتور میکادو
تشکیل جریان جذاب و زیبای آب با استفاده از پرلاتور میکادو

پرلاتور ضد رسوب

یکی از مهم ترین مزیت‌های استفاده از پرلاتور ضد رسوب در شیرآلات بهداشتی امکان تمیز کردن راحت آن است. برای تمیز کردن این پرلاتور تنها لازم است آن را به راحتی با مالش دست تمیز کنید. در پرلاتورهای ضد رسوب به جای استفاده از توری معمولی از قطعه‌ای پلاستیکی و دارای انعطاف استفاده می‌شود. در واقع این پرلاتور‌ها هر بار با باز و بسته کردن آب و فشار آب به سادگی تمیز می‌شوند و مقدار زیادی از رسوبات به جا مانده در پشت پرلاتور با فشار آب از آن خارج می‌شود.

پرلاتور ضد رسوب
فشار دادن پرلاتور برای پاک شدن رسوب

پرلاتور سکه‌ای

پرلاتور سکه‌ای به‌گونه‌ای طراحی شده که یک شیار در بخش وسط آن تعبیه شده و به راحتی می‌توان با یک سکه پرلاتور را باز و بسته نمود. یکی از بهترین مزیت‌های این پرلاتور این است که برای باز و بسته کردن و رسوب گیری آن به آچار یا تجهیزات خاصی نیاز ندارید و به راحتی می‌توانید قطعه فشار شکن روی شیرآلات را با یک سکه باز کنید.

پرلاتور سکه‌ای
بازکردن پرلاتور با سکه برای رسوب گیری

کاربرد پرلاتور

نصب پرلاتور روی دهانه شیرآلات موجب می‌شود تا آب به اطراف پخش نشود و در مسیر درست و منظمی‌ هدایت شود. در برخی از مواقع از پرلاتور برای خروج آب به شکلی زیباتر استفاده می‌شود. از طرف دیگر پرلاتور موجب می‌شود تا مقدار مصرف آب کنترل شود و به نرمی و به شکلی مناسب‌تر از شیر خارج شود. یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای پرلاتور هدایت آب در جهتی مشخص است. زمانی که از شیرآلات بدون پرلاتور استفاده می‌کنید آب با شدن زیاد در همه جهات پخش می‌شود. اما نصب پرلاتور آب قبل از خروج از شیر از یک فیلتر عبور می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا بعد از عبور از این فیلتر در خطوط مشخصی قرار بگیرد.

???? مطلب پیشنهادی: بهترین شیرآلات ایرانی : 8 برند معروف بازار ایران

به علاوه استفاده از پرلاتور کاهنده آب موجب می‌شوند تا با ترکیب آب و هوا مقدار مصرف آب کاهش پیدا کند و انرژی کمتری هدر برود. زمانی که آب به کمک فشار شکن موجود در پرلاتور با هوا ترکیب شود فشار آب بیشتر می‌شود و از همین رو لازم نیست فرد شیر آب را تا انتها باز کند. به علاوه استفاده از پرلاتور موجب جلوگیری از چکه کردن شیرآلات می‌شود و معمولاً اگر با کارتریج سرامیکی نصب شود تا چند سال بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد.

تمیز کردن پرلاتور

یکی از مهم ترین مواردی که باید در مورد پرلاتور شیرآلات مد نظر داشته باشید، تمیز کردن و آشنایی با نحوه صحیح این قطعه است. تمیز کردن پرلاتور کار بسیار ساده‌ای است و هر فرد می‌تواند خودش در خانه این کار را انجام دهد. برای این کار تنها لازم است که بخش سری شیرآلات را که معمولاً به صورت چرخشی باز می‌شود، جدا کنید و سپس فیلتر زیر این قطعه را با کمی ‌آب تمیز نمایید تا رسوبات به جا مانده در پشت پرلاتور کاملاً تمیز شود. در نهایت پرلاتور را سر جای خودش قرار دهید و مجدداً روی سر شیر نصب نمایید.

تمیز کردن پرلاتور
تمیز کردن پرلاتور به روشی ساده و کشیدن برس بر روی آن

قیمت پرلاتور

به طور معمول پرلاتور هم به صورت ترکیبی با شیرآلات خریداری می‌شود و هم می‌توان آن را به طور جداگانه خرید و روی شیرآلات قدیمی نصب نمود. معمولاً قیمت شیرالات زمانی که مجهز به پرلاتور هستند، بالاتر از شیرآلات بدون پرلاتور است. امروزه بسیاری از شرکت‌های ایرانی اقدام به تولید انواع پرلاتور نموده‌اند. نوع متریال به کار رفته در ساخت فیلترهای پرلاتور و همچنین مدل، برند محصول و کاربرد آن تأثیر مستقیمی بر قیمت پرلاتور دارد.

???? صفحه پیشنهادی: لیست قیمت شیرآلات بهداشتی

به علاوه اگر از شیرآلات مجهز به پرلاتور استفاده می‌کنید، باید بدانید که طرح شیرآلات، نوع آبکاری و جنس آن و همچنین مدل پرلاتور موجود در سر شیر می‌تواند روی قیمت آن تأثیر بگذارد. به منظور استعلام قیمت پرلاتور شیرآلات می‌توانید قبل از خرید این قطعه اقدام به استعلام قیمت‌ها با کارشناسان دکتر تأمین تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا استفاده از پرلاتور روی مصرف آب نیز مؤثر است؟
استفاده از پرلاتور کاهنده آب و هوا دهنده با ترکیب آب و هوا با هم موجب می‌شود تا در مصرف آب تا میزان زیادی صرفه جویی شود.

مهم‌ترین مزیت پرلاتور چیست؟
استفاده از پرلاتور موجب جلوگیری از پخش شدن آب و همچنین هدایت آب در مسیری درست می‌شود.

کلمه پرلاتور به چه معناست؟
پرل یک واژه انگلیسی و به معنای مروارید است و به معنای خروج آب به صورت حالتی شفاف و مرواریدی است.

کدام نوع پرلاتور ظاهر آب را به شکل جذابی تغییر می‌دهد؟
استفاده از پرلاتور میکادو موجب می‌شود تا آب به شکل چهار خانه و با طرح زیبایی از شیر خارج شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم که پرلاتور چیست و چه کاربرد و انواعی دارد. پرلاتور یک قطعه بسیار کاربردی و مفید در شیرآلات است که موجب می‌شود آب با شدت مشخص و مناسبی خارج شود. این قطعه انواع مختلفی دارد و باید با توجه به نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. برای بررسی انواع پرلاتور و همچنین خرید این قطعه می‌توانید بعد از بررسی نمونه‌‌ها و مشاهده اسم برندهای شیرالات از وب‌سایت دکتر تأمین، محصول مورد نظر خود را در عرض چند دقیقه و به صورت غیر حضوری خرید نمایید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *