لوله تک لایه چیست؟ کاربرد لوله و اتصالات تک لایه

لوله تک لایه که به اسم‌های لوله پروپیلن و لوله تک لایه PP نیز شناخته می‌شود به منظور انتقال آب برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. با توجه به رنگ سبزی که ...

علیرضا علیخانی

۱۶ بهمن ۱۳۹۹

lolleh-taklaye

فهرست بندی

لوله تک لایه که به اسم‌های لوله پروپیلن و لوله تک لایه PP نیز شناخته می‌شود به منظور انتقال آب برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. با توجه به رنگ سبزی که اولین لوله‌های تک لایه داشتند به آن‌ها لوله سبز هم می‌گفتند. در ادامه پاسخ به سوال آنکه لوله تک لایه چیست و چه کاربردی دارند می‌پردازیم و بگوییم چه معیارهایی در تعیین قیمت لوله تک لایه تأثیر می‌گذارند.

 

لوله تک لایه چیست؟

همان طور که می‌دانید سرعت پیشرفت تکنولوژی همه فعالیت‌ها و صنایع را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از صنایعی که در کشور ما بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، تولید انواع لوله است. پیشرفت تکنولوژی، تغییر و تحول خاصی را در صنعت تولید لوله ایجاد کرده، تا جایی که می‌توان لوله‌های تک لایه را جایگزین لوله‌های فلزی کرد.

لوله تک لایه یکی از مهم‌ترین عناصر در تأسیسات ساختمان است که با نام‌های لوله پلی‌پروپیلن، لوله تک لایه PP، لوله سفید و لوله سبز در بازار شهرت دارد. این مدل از لوله آبرسان دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند و کمتر دچار خرابی و پوسیدگی خواهند شد. در ادامه مقاله در مورد ابعاد مختلف لوله تک لایه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

 

 

انواع لوله تک لایه

لوله‌های تک لایه در سه نوع لوله تک لایه PP، لوله تک لایه PPRC 3 و لوله تک لایه پکس  (PEX) تولید می‌شوند و از نظر برند می‌توان به لوله آذین، لوله تک لایه 20 اتمسفر صبا و لوله سفید دسته بندی کرد. در ادامه به ویژگی‌های هر کدام از این لوله‌ها می‌پردازیم.

 

لوله تک لایه پروپیلن آذین، لوله تک لایه  PP

لوله آذین در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین انواع لوله‌های پلیمری در اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. با توجه به اینکه شرکت آذین در تولید این نوع در ایران سابقه درخشانی دارد، برای تولید لوله‌های خود از مواد پلیمری استاندارد استفاده می‌کند که برای انتقال آب در دماهای مختلف گزینه مناسبی هستند. این لوله‌ها در مقابل فشار آب و حرارت آب داغ، مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و از همه مهم‌تر هیچ گونه تغییری در کیفیت آبی که از این لوله‌ها انتقال می‌یابد، ایجاد نمی‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین لوله برای آب‌رسانی در ساختمان کدام است ؟

در سال‌های گذشته لوله‌های آذین در رنگ‌های سبز و سفید ساخته می‌شد، اما رنگ سفید پر طرفدارتر بود و کاربرد بیش‌تری داشت. پس از مدتی استفاده از لوله‌های رنگ سبز آذین با آزمایشات و بررسی‌هایی که انجام دادند، متوجه شدند که مواد شیمیایی رنگ سبز لوله بر کیفیت آب آشامیدنی تأثیر می‌گذارد.

بعد از آن شرکت آذین تنها بر تولید لوله‌های سفید متمرکز شد. با توجه به این که لوله‌های آذین سفید در برابر اشعه خورشید حساسیت زیادی دارند، باید از قرار دادن آن‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. در غیر این صورت لوله به آسیب‌هایی مانند سستی و پوسیدگی دچار می‌شود. قیمت لوله تک لایه آذین بر اساس اندازه لوله، کیفیت مواد پلیمری برای تولید و برند مورد نظر تعیین می‌شود

 

آذین لوله

آذین لوله از شرکت‌های تحت حمایت گیتی پسند اصفهان

 

لوله‌ تک لایه آذین PP در مقابل انواع مواد الکترولیتی و سایر مواد شیمیایی، مقاومت می‌کند. مواد شیمیایی بسیار مضر هم نمی‌توانند به لوله‌های تک لایه آسیب وارد کنند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان کامل از این لوله‌ها در کاربردهای صنعتی استفاده کرد. لوله‌های تک لایه در زمان انتقال جریان آب، بازدهی بیش‌تری دارد و دچار افت فشار نمی‌شوند.

 

قیمت لوله آذین

قیمت لوله‌های آذین با توجه به استانداردهایی که در خط تولید آن دیده می‌شود. به طور کلی با توجه به بررسی‌ها و آزمایش‌هایی انجام شده، برای لوله‌های آذین استاندارد ISIRI 63144-1 در نظر گرفته شده است. چرا که این لوله‌ها برای سیستم‌های لوله کشی آب سرد و داغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین قیمتی که برای این محصول تعیین می  شود در مقایسه با استانداردهای درجه ۲ و ۳ گران‌تر می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت لوله‌های آذین نسبت به سایر مدل‌های لوله تک لایه بیشتر مورد توجه پیمانکاران و سازندگان تأسیسات ساختمان‌ها قرار می‌گیرند.

 

استانداردهای لوله آذین با توجه به ویژگی و ابعاد بررسی می‌شوند. شرکت آذین همواره سعی داشته که با تولید بهترین نوع لوله تک لایه نسبت به سایر برندها در عرصه رقابت حرف اول را بزند و فروش خود را افزایش دهد. خرید لوله آذین در کنار انواع اتصالات آن می‌تواند از کاهش هزینه کلی کار را برای شما به همراه داشته باشد و شما خرید مقرون به صرفه‌ای نسبت به سایر خرید لوله‌های دیگر برندها خواهید داشت. همان طور که گفتیم در تولید لوله‌های آذین از بهترین مواد اولیه پلیمری استفاده می‌شود، به همین جهت در مقایسه با سایر لوله‌ها از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار می‌باشد.

 

ویژگی‌های لوله تک لایه آذین

  • برای ساخت این مدل از لوله‌های تک لایه از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنند.
  • شرکت آذین از تاییدیه سازمان استاندارد ملی ایران برخوردار است.
  • این لوله‌ها بهترین گزینه برای استفاده آب داغ و سرد می‌باشند و همچنین می‌توانند دما بسیار بالا را تحمل کنند.
  • نور از این گونه لوله‌ها و اتصالات آن‌ها عبور نمی‌کند.
  • امکان جرم‌گیری، پوسیدگی و زنگ زدگی برای این لوله‌ها وجود ندارد.
  • این لوله‌ها در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل بر تاسیسات ساختمان نصب می‌شوند.

 

لوله تک لایه 20 اتمسفر صبا PPRC 3

لوله تک لایه صبا یکی از انواع لوله‌های تک لایه ‌ای است که با توجه به مواد اولیه راندوم کوپلیمر تیپ 3 (PPRC) دارای وزن مولکولی بسیاری هستند. این لوله‌ها حرارت را به خوبی نگه می‌دارند و به دلیل پایین بودن شاخص جریان مذاب، انعطاف پذیری قابل قبولی دارند. لوله‌های تک لایه 20 اتمسفر گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در تأسیسات ساختمان می‌باشند چرا که می‌توانند فشار آب سرد و گرم آپارتمان به خوبی تحمل کنند. بدون آنکه در رنگ، بو و طعم آب تأثیر بگذارند.

 

لوله تک لایه صبا
لوله تک لایه صبا سپاهان

 

لوله تک لایه PEX پکس

لوله سفید یا لوله تک لایه پلی‌پروپیلن یکی از انواع لوله‌های تک لایه است و در ساخت آن از بهترین مواد پلیمری استفاده می‌شود. جنس این مدل از لوله‌ها پلاستیکی می‌باشد که با وجود کیفیت و مقاومتی که دارند، به جای لوله‌های فولادی، گالوانیزه و مسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید لوله سفید با در نظر گرفتن استانداردهای روز دنیا انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که سابقه استفاده از این لوله به حدود پنجاه سال می‌رسد.

 

لوله تک لایه پکس
لوله تک لایه پکس لوله ای خاص با رنگ‌های مختلف در بازار دیده می‌شود.

 

کاربرد لوله و اتصالات تک لایه

لوله تک لایه پلی‌پروپیلن یا لوله سفید با توجه ویژگی ساخت و مواد اولیه ‌ای که دارند، برای ذخیره سازی و تصفیه منابع آبی گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. لوله تک لایه PP جهت انتقال آب آشامیدنی بهداشتی برای ساختمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله آذین سفید می‌تواند انشعابات آب مناطق مختلف شهری و همچنین تمامی روستاها را تشکیل دهد.

 

پلیمر شیمیایی
پلیمرهای شیمیایی مواد اولیه لوله‌‎های تک لایه.

 

بسیاری از پیمانکاران به واسطه نصب و اتصالات آسانی که این لوله‌ها دارند، استفاده از آن‌ها را به سایر لوله‌های فلزی و پنج لایه ترجیح می‌دهند. تمامی این موارد باعث شده که این لوله‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند.

از دیگر کاربردهای لوله تک لایه PP می‌توان به لوله کشی زیرزمینی و فضاهای سرشار از مواد اسیدی و مضر اشاره کرد. لوله تک لایه پلی‌پروپیلن می‌تواند برای مکان‌هایی که به آبیاری با فشار بالا نیاز دارند، استفاده شود. اتصالات لوله آبرسان پلی‌پروپیلن شامل بوشن، زانو، بست، دستگاه جوش، درپوش، رنده لوله، کلکتور، تبدیل، سه راهی، مغزی، شیر، مهره ماسوره، فلنج، پل بست دار و چهارراه می‌شود.

 

ویژگی‌های لوله تک لایه پلی‌پروپیلن

لوله آبرسان یا لوله سفید تک لایه وزن بسیار سبکی دارد و به راحتی بر تاسیسات ساختمان نصب می‌شود. این لوله با توجه به جنس و کیفیتی که دارد آب آشامیدنی را را با بهترین کیفیت و بدون کوچک‌ترین تغییر در طعم، بو و رنگ از لوله‌ها انتقال می‌دهد. لوله سفید پلی‌پروپیلن به پوسیدگی و زنگ زدگی دچار نمی‌شود. ماندگاری و عمر این لوله‌ها به بیشتر از پنجاه سال می‌رسد.

 

لوله کشی با لوله تک لایه
اجرای لوله کشی ساختمان با لوله تک لایه.

 

لوله‌های تک لایه پروپیلن سطح بسیار صاف و صیقل خورده ‌ای دارند و اگر به مراقبت و نگهداری از آن‌ها توجه داشته باشید، مقاومت و استحکام آن‌ها در مقابل انواع آسیب دیدگی‌ها کاهش پیدا نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که لوله آبرسان یا لوله آذین دارد تحمل شرایط قابلیت استفاده از آن در آبیاری با فشار زیاد است. این مدل از لوله‌ها می‌توانند در دماهای بین 21- تا 95+ مورد استفاده قرار بگیرند. لوله تک لایه PP به واسطه شکل ظاهری زیبا و رنگی خوبی که دارد نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر مورد توجه پیمانکاران قرار می‌گیرد.

نکته مثبتی که در مورد لوله تک لایه وجود دارد این است که این لوله‌ها از جمع شدن رسوب و جلبک جلوگیری می‌کنند. لوله تک لایه پلی‌پروپیلن مانند عایق قوی برای صدا و گرما هستند. این لوله‌ها می‌توانند با محیط‌های مختلف سازگاری داشته باشند.

 

برند لوله و اتصالات تک لایه

لوله تک لایه و لوله سفید در صنعت تأسیسات ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد با وجود ویژگی‌های و مزیت‌های آن نظر بسیاری از پیمانکاران و سازندگان ساختمان را به خود جلب می‌کند. از این رو برندهای معتبری در حال تولید این لوله‌ها در مدل‌های متنوع هستند. از جمله برندهای معروفی که در این سال‌ها در زمینه تولید لوله آبرسان تک لایه فعالیت درخشانی داشته‌اند می‌توان به شرکت آذین لوله اصفهان، نیک بسپار یزد، شرکت لوله آسیا اصفهان، شرکت یزد لوله، گروه صنعتی وحید، صبا لوله سپاهان، هاکان پلاستیک ترکیه و شرکت کاسپین پلیمر آبراهان اشاره کرد.

آذین لوله
آذین لوله یکی از بهترین برننهای داخلی لوله و اتصالات تک لایه

 

انواع اتصالات تک لایه

 

بوشن بوشن تبدیل زانو 90 درجه
زانو چپقی 90 درجه زانو تبدیل 90 درجه زانو 45 درجه
سه راه سه راه سه کنج سه راه تبدیل
درپوش لوله خم لوله خم دو سر بوشن
پل بست دار چهار راه زانو بوشن فلزی دیواری
زانو مغزی فلزی دیواری بوشن یکسری فلزی مغزی یکسری فلزی
زانو یکسر بوشن فلزی زانو بوشن فلزی زوج زانو یکسر مغزی فلزی
مهره ماسوره بوشن فلزی مهره ماسوره تلفیقی بوشن فلزی
مهره ماسوره تلفیقی مغزی فلزی سه راه بوشن فلزی سه راه مغزی فلزی
سه راه بوشن فلزی دیواری سه راه مغزی فلزی دیواری مهره ماسوره دوطرف جوش
شیر مغزی برنجی شیر فلکه دو طرف جوش 45 شیر فلکه بوشن فلزی 45 درجه
شیر فلکه کامل بالاتنه شیر فلکه بست لوله‌ها
بست زوج لوله درپوش رزوه دار پایه کوتاه ساده درپوش رزوه دار پایه کوتاه اورینگ
درپوش پایه بلند پلاستیکی شابلون فلنج پلیمری

 

جعبه ابزار، صفحه المنت، دستگاه جوش فیوژن نیمه اتوماتیک، ترموستات دستگاه جوش فیوژن نیمه اتوماتیک، دسته دستگاه جوش فیوژن، دستگاه جوش نیمه اتوماتیک، قالب دستگاه جوش، قیچی لوله بر و رند لوله‌های فویل دار از جمله وسایلی هستند که در زمان نصب لوله آبرسان تک لایه به آن‌ها نیاز داریم.

اتصالات تک لایه
انواع اتصالات لوله‌های تک لایه

 

رنگ لوله تک لایه

لوله آبرسان آذین یا لوله تک لایه PP در رنگ‌های ثابت سفید و سبز به مرحله تولید در کارخانه‌ها می‌رسیدند. بسیاری از مصرف کنندگان به واسطه رنگ‌های زیبایی که این لوله‌ها دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند. لوله تک لایه در بازار به لوله سفید و لایه تک لایه پلی‌پروپیلن سبز به عنوان لوله سبز شهرت دارند.

همان طور که در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم. شرکت لوله آذین در گذشته لوله‌های خود را در رنگ‌های سبز و سفید تولید می‌کرد، اما بعد از تست‌ها و آزمایش‌هایی که بر لوله‌های سبز انجام شد و نشان داد این رنگ این لوله می‌تواند در کیفیت آب آشامیدنی را تحت تأثیر قرار دهد، خط تولید لوله سبز بسته متوقف شد. در حال حاضر برند آذین به تولید انبوه تولید تک لایه سفید مشغول است.

 

رنگ لوله تک لایه
لوله‌های تک لایه در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند.

 

تفاوت‌های لوله تک لایه و لوله پنج لایه

لوله تک لایه PP و لوله پنج لایه از نظر ضریب انبساط، میزان استحکام و مقاومت در مقابل عوامل طبیعی و پوسیدگی، تحمل فشار و دماهای مختلف، وزن سبک، مقدار انعطاف پذیری، نصب سریع و آسان، عایق گرما و صدا بودن و همچنین کاهش مواد اضافی و زاید با یکدیگر تفاوت دارند.

ضریب انبساط طولی لوله آبرسان تک لایه نسبت به لوله پنج لایه با جنس آلومینیوم بسیار بیشتر است. لوله‌های پنج لایه به دلیل کاهش ضریب انبساط طولی توانایی کافی برای تحمل فشار آب بیش از اندازه را ندارند. زمانی که اکسیژن به داخل لوله‌ها نفوذ پیدا می‌کند، موجب اکسید شدن فضای داخلی آن‌ها می‌شود. با توجه به اینکه لوله‌های پنج لایه در مقایسه با لوله‌های تک لایه در مقابل نفوذ اکسیژن و تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت بیش‌تری دارند و نمی‌گذارند که جلبک و رسوب در آن‌ها تشکیل شود، باید در زمان نصب لوله‌های تک لایه در سازمان برای محافظت از آن‌ها روکش بتنی استفاده شود.

تفاوت لوله تک لایه با پنج لایه
تفاوت لوله تک لایه با پنج لایه

 

همان طور که گفتیم لایه درونی لوله تک لایه پلی‌پروپیلن از جنس صیقلی و صافی برخوردار است. در نتیجه با کاهش پیدا کردن فشار و دما مقاومت آن هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از طرفی لوله پنج لایه در مقایسه با نوع تک لایه آن در مقابل کم شدن فشار و دما، مقاومت بیشتر دارد، به همین دلیل در مکان و موقعیت‌هایی که معیار اصلی تحمل فشار و دمای محیط می‌باشد، توصیه می‌شود که لوله‌های پنج لایه مورد استفاده قرار بگیرند.

لوله‌های تک لایه و پنج لایه در مقابل خورندگی و پوسیدگی مقاومت یکسانی دارند. همچنین وزن بسیار سبک هر نوع لوله باعث می‌شود که راحت‌تر جابجا شوند. از آنجایی که لوله تک لایه PP با کاهش انعطاف پذیری همراه است، باید برای ایجاد تغییرات در لوله کشی از اتصالات دیگری استفاده کرد، اما انعطاف پذیری بیشتر لوله پنج لایه باعث شده برای نصب آن از اتصالات کم تری استفاده شود.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین مزیت لوله تک لایه چیست؟
مهم‌ترین مزیت لوله تک لایه سازگاری آن با تمامی مکان‌های مسکونی و صنعتی است.

منظور از رسانایی حرارت کم در لوله تک لایه چیست؟
منظور از رسانایی حرارت کم یعنی دما نمی‌تواند به سادگی از فضای خارج و به مایع درون لوله تبدیل شود.

جنس سطح داخلی لوله تک لایه آذین چیست؟
لوله آذین جنس داخلی بسیار صیقلی و صافی دارد. ضریب اصطکاک جنس داخلی این لوله‌ها نسبت به لوله‌های قدیمی بسیار کاهش پیدا کرده است.

چرا استفاده از لوله تک لایه در محیط‌های مختلف مقرون به صرفه می‌باشد؟
لوله‌های تک لایه پلی‌پروپیلن، وزن بسیاری کمی دارند و به همین علت به راحتی قابل جابجایی هستند و در کمترین زمان به محل مورد نظر نصب می‌شوند.

 

جمع بندی

در این مقاله علاوه بر پاسخ به سؤال لوله تک لایه چیست؟ به بررسی و ارائه توضیحاتی درباره انواع لوله تک لایه و اتصالات آن پرداختیم و متوجه شدیم که چه عواملی می‌تواند در قیمت لوله تک لایه مؤثر باشد. شما می‌توانید برای خرید لوله تک لایه پلی‌پروپیلن به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها معتبر مراجعه نمایید. همچنین اگر تصمیم به خرید این محصول از وب سایت دکتر تامین را دارید، بهتر است بعد از بررسی محصول و شناخت ویژگی‌های آن با اطمینان کامل اقدام به خرید آن کنید.

 

برای دریافت مشاوره خرید لوله و اتصالات تک لایه می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

021-48436

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *