سیستم گرمایش از کف چیست؟ + ۷ نکته کلیدی ⚠

گرمایش از کف یک فناوری نوین و هوشمندانه برای گرم کردن ساختمان است که اتاق را مستقیماً از سطح ساختمان گرم می‌کند. این روش گرمایشی یک ویژگی لوکس در خانه‌های مدرن محسوب می‌شود که...

علیرضا علیخانی

۱۱ بهمن ۱۳۹۹

garmayesh-az-kaf

فهرست بندی

گرمایش از کف یک فناوری نوین و هوشمندانه برای گرم کردن ساختمان است که اتاق را مستقیماً از سطح ساختمان گرم می‌کند. این روش گرمایشی یک ویژگی لوکس در خانه‌های مدرن محسوب می‌شود که کل بخش‌های خانه را به طور یکنواخت گرم می‌کند. اما به هر حال این روش گرمایشی نیز همانند دیگر روش‌ها مزایا و معایبی دارد که لازم است قبل از استفاده از آن، این ویژگی‌ها را مد نظر داشته باشید. اگر دوست دارید بدانید سیستم گرمایش از کف چیست و چگونه قیمت لوله پنج لایه نیوپایپ می‌تواند بر هزینه نصب و راه اندازی این سیستم گرمایشی تأثیر بگذارد، در این مقاله از دکتر تامین، فروشگاه اینترنتی مصالح و تأسیسات ساختمانی همراه باشید.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

سیستم گرمایش از کف روشی منحصر به فرد برای گرم کردن فضای ساختمان است که نحوه عملکرد آن با سایر روش‌ها کاملاً متفاوت است. در این روش همان طور که از نام آن پیداست، سیستم گرمایشی در کف زمین کار گذاشته می‌شود و از همین رو قدم زدن در ساختمانی که مجهز به سیستم گرمایش از کف است، حسی کاملاً متفاوت نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی همانند رادیاتور فن کویل و هواساز دارد.

جالب است بدانید که سیستم گرمایش از کف برای اولین بار توسط رومیان باستان ابداع شد. رومیان با کار گذاشتن کانال‌هایی در زیر زمین و کف حمام، محیط زندگی خود را گرم می‌کردند. بعد از آن استفاده از این روش در کشورهای کره و ژاپن مورد استفاده قرار گرفت و به مرور این روش تکمیل شد و به روش امروزی مبدل شد.

درست در حوالی سال 1380 سیستم گرمایش از کف برای اولین با در ساختمان‌های مسکونی ایران مورد استفاده قرار گرفت. پیش از آن نیز این روش گرمایشی در ورزشگاه آزادی نیز استفاده شده بود. در حال حاضر نیز در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی کشور از این روش گرمایشی استفاده می‌شود و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

اجرای سیستم گرمایش از کف در استادیوم آزادی
اجرای سیستم گرمایش از کف در استادیوم آزادی برای جلوگیری از یخ زدگی چمن ورزشگاه

در روش نوین سیستم گرمایش از کف، برای ایجاد گرما لوله‌ پنج لایه نیوپایپ در سطح زیرین کف جاسازی می‌شود. این لو‌ها که از داخل آن‌ها آب گرم عبور می‌کند موجب ایجاد گرما در ساختمان می‌شوند و از آنجایی که لوله‌ها در همه بخش‌های کف به کار گرفته می‌شوند، به همین دلیل همه بخش‌های خانه به صورت یکنواخت گرم می‌شود. معمولاً آب گرم در سیستم گرمایش از کف آبی، از طریق پکیج یا موتورخانه تأمین می‌شود. در روش دیگر سیستم گرمایش از کف نیز به جای لوله، المنت‌هایی در کف زمین قرار می‌گیرد که به وسیله نیروی برق داغ می‌شوند و گرمایش ساختمان را تأمین می‌کنند.

حرارت همیشه از سمت پایین به سمت بالا حرکت می‌کند. از همین رو زمانی که لوله‌ها در کف زمین گرم می‌شوند، این گرما به سمت بالا حرکت کرده و تمام فضای ساختمان را به طور یکنواخت گرم می‌کند.

محصولات مرتبط

مزایای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف مزایای زیادی نسبت به سایز انواع سیستم‌های گرمایشی دارد که در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین این مزیت‌ها آشنا شوید.

• یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم گرمایش از زمین، کاهش مصرف انرژی است. زمانی که سیستم گرمایشی در کف زمین کار گذاشته می‌شود، دمای تمام بخش‌های ساختمان به صورت یکنواخت گرم خواهد شد.

• از طرف دیگر شما با قدم زدن روی زمینی که مجهز به سیستم گرمایش از کف است، گرما را احساس می‌کنید؛ در حالی که در سایر سیستم‌های گرمایشی چنین وضعیتی وجود ندارد.

آرامش کودک در فضای خانه با سیستم گرمایش از کف

• از طرف دیگر زمانی که از این سیستم برای گرمایش ساختمان استفاده می‌شود، سرامیک‌ها یا پارکت کف به هیچ عنوان خیس و نم دار نخواهد شد و از طرفی استفاده از این سیستم گرمایشی از تعریق کفپوش‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

• استفاده از سیستم گرمایش از کف موجب جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی می‌شود. هر چقدر سیستم گرمایشی گرمای هوا را در سطوح بالاتری ایجاد کند، مقدار تبادل حرارت با هوای سرد بیشتر می‌شود و انرژی بیشتری به هدر می‌رود. از آنجایی که گرمایش در سیستم گرمایش از کف درست از پایین‌ترین بخش ساختمان ایجاد می‌شود، هدر رفتن انرژی و گرما نیز به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

الگوی سیستم گرمایش از کف و عدم اطلاف انرژی
الگوی سیستم گرمایش از کف و چرخش جریان هوا و یکنواختی دما

• سیستم گرمایش از کف بازدهی بیشتری نسبت به سایر روش‌های گرمایشی دارد و گرما را به صورت یکنواخت در تمام بخش‌های ساختمان پخش می‌کند.

• یکی دیگر از مزیت‌های سیستم گرمایش از کف این است که لازم نیست برای گرم کردن ساختمان خود از یک وسیله جداگانه و جاگیر در فضای خانه استفاده کنید. با به کار بردن این سیستم گرمایشی شما به هیچ وسیله گرمایشی در خانه خود نیاز نخواهید داشت و می‌توانید از همه فضای خانه خود برای قرار دادن لوازم تزئینی و دکوری استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی: بهترین لوله برای آب‌رسانی در ساختمان کدام است ؟

• سیستم گرمایش از کف نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد و اگر درست و اصولی نصب شود می‌توانید تا حدود ۳۰ سال بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید. تقریباً همه روش‌های گرمایشی نیاز به مراقبت و سرویس کردن سالانه دارند و همین موضوع نیز موجب می‌شود تا هر ساله هزینه زیادی را برای تعمیر آن‌ها در نظر بگیرید. اما با نصب سیستم گرمایش از کف دیگر هیچ گونه نگرانی از بابت تعمیرات سالانه نخواهید داشت و می‌توانید تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی از گرمای مطلوب فضای خانه خود لذت ببرید.

• امکان قطع و وصل کردن سیستم گرمایش از کف با استفاده از شیرآلات متصل به آن، به راحتی امکان پذیر است.

قطع و وصل کردن راحت سیستم گرمایش از کف

• یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از سیستم گرمایش از کف این است که هوا را همانند سایر روش‌های گرمایشی خشک نمی‌کند و به همین دلیل شما بعد از نصب این سیستم گرمایشی هوای مطبوع و مناسب در تمام فضای خانه را تجربه خواهید کرد.

• از دیگر مزیت‌های این روش گرمایشی می‌توان به ایمنی بودن و راحتی آن اشاره کرد. وجود شوفاژ، بخاری و شومینه در خانه خطرات زیادی را به دنبال دارد و لمس کردن این لوازم به طور مستقیم می‌تواند موجب ایجاد سوختگی و مشکلاتی از این قبیل شود. اما با نصب این سیستم گرمایشی دیگر نگران مشکلات امنیتی نخواهید بود.

دسترسی کودکان به سایر سیستم‌های گرمایشی و آسیب دیدن آنها
وجود سیستم گرمایشی در دست رس مانند شوفاژ می‌تواند باعث سوختی دست شود.

• به علاوه سیستم گرمایش از کف موجب ایجاد دوده و کثیفی در دیواره آن نمی‌گردد و در بخش‌هایی از ساختمان همانند حمام و سرویس بهداشتی که رطوبت بیشتر وجود دارد، از ایجاد قارچ و کپک جلوگیری می‌کند.

• جالب است بدانید که در سیستم گرمایش از کف آبی دمای آب درون لوله‌ها در حدود 30 تا 50 درجه سانتی گراد گرم می‌شود، اما در سایر روش‌های گرمایشی دمای آب باید به حدود 40 تا 85 درجه سانتی گراد برسد و از همین رو حدود 20 تا 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

سیستم‌های گرمایش از کف بر اساس انرژی مصرفی مورد استفاده، به دو گروه سیستم گرمایش از کف الکتریکی و آبی تقسیم می‌شوند که در ادامه می‌توانید بیشتر با ویژگی‌های این دو نوع آشنا شوید.

انواع سیستم گرمایش از کف

1- سیستم گرمایش از کف الکتریکی

سیستم گرمایش از کف الکتریکی همان طور که از نام آن نیز پیداست با استفاده از نیروی الکتریکی گرمایش ساختمان را تأمین می‌کند. به همین منظور در سیستم گرمایش از کف الکتریکی المنت‌هایی با مقاومت الکتریکی بالا روی سطح زمین تعبیه می‌شود و داغ شدن این المنت‌ها موجب گرم شدن فضای ساختمان می‌گردد. از مهم ترین مزیت‌های روش گرمایش از کف این است که نصب آن سریع و آسان است.

به پکیج و لوله کشی خاصی احتیاج ندارد و از آنجایی که با برق کار می‌کند، هیچ نشتی نیز در آن اتفاق نمی‌افتد. اما از طرفی این روش معایبی را نیز به دنبال دارد. از آنجایی که روش گرمایش از کف الکتریکی از نیروی برق برای گرم کردن خانه استفاده می‌کند، هزینه برق مصرفی آن معمولاً زیاد است و از همین رو مخصوصاً در ایران که هزینه برق نسبت به آب و گاز بیشتر است، چندان مقرون به صرفه نیست.

سیستم گرمایش از کف الکتریکی
سیستم گرمایش از کف الکتریکی به صورت قرار گیری المنت و اتصال آن به جریان برق انجام می‌شود.

2- سیستم گرمایش از کف آبی

سیستم گرمایش از کف آبی با تعبیه لوله‌های آب در کف زمین اجرا می‌شود. به طور معمول جنس لوله‌های مورد استفاده در این سیستم گرمایشی از مس و پی‌وی‌سی هستند و عبور جریان آب داغ از داخل این لوله‌ها موجب ایجاد گرما در ساختمان می‌گردد.

اما این موضوع را نیز باید مد نظر داشته باشید که برای گرم شدن آبی که در لوله‌ها جریان دارد، نیاز به پکیج و رادیاتور است. به طور معمول راه اندازی سیستم گرمایش از کف آبی معمولاً به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد و از طرف دیگر این روش باید کاملاً به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام شود و در صورت بروز کوچک ترین مشکلی ممکن است لوله‌ها دچار نشتی شوند.

از آنجایی که این سیستم زیر کفپوش‌ها تعبیه می‌شوند و روی آن‌ها با سیمان پوشش داده می‌شود، در صورت بروز مشکل باید کل کف را خراب کرد. اما به هر حال این روش گرمایش از کف مصرف انرژی پایینی دارد و از همین رو مقرون به صرفه تر است و اگر اصولی و درست وصل شود، تا سال‌ها بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد.

سیستم گرمایش از کف آبی

معایب سیستم گرمایش از کف + 7 نکته کلیدی

گرمایش از کف مزایا و معایب متعددی دارد، اما بسیاری از معایبی که به این سیستم گرمایشی نسبت داده می‌شود، شایعاتی هستند که پایه و اساس علمی‌ ندارند. در ادامه می‌توانید به طور دقیق بدانید که معایب گرمایش از کف چیست.

یکی از بزرگ ترین و اولین و معایب گرمایش از کف، مدت زمانی است که این سیستم گرمایشی برای ایجاد گرما نیاز دارد. به طور کلی سیستم گرمایش از کف برای شروع کار و رسیدن به یالاترین دما، به حدود ۳۶ ساعت زمان نیاز دارد. به طوریکه در مرحله اولیه با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد روشن می‌شود. سپس شما می‌توانید هر ۱۲ ساعت، پنج درجه گرمای سیستم گرمایشی را افزایش دهید و در طول ۳۶ ساعت به دمای ایده آل و مورد نظر خود حدود ۳۵ درجه سانتی گراد برسید.

این موضوع به این دلیل است که گرمای ناگهانی و زیاد این سیستم به کفپوش‌ها شوک وارد نکند و موجب بروز خسارت و مشکلات جدی نگردد.

یکی دیگر از معایب این سیستم گرمایشی این است که شما بعد از استفاده از این روش برای گرم کردن ساختمان نمی‌توانید در ظاهر کفپوش‌ها تغییر ایجاد کنید این موضوع می‌تواند برای برخی از افراد مشکل ساز شود. تنها امکان ایجاد تغییرات جزئی در کفپوش‌ها وجود دارد که همان هم باید با دقت و نظارت دقیق انجام شود.

اجرای کاشی کاری بر روی سیستم گرمایش از کف

از دیگر معایب سیستم گرمایشی می‌توان به مرحله کف سازی قبل از اجرای سیستم گرمایشی اشاره کرد. برای این کار باید روی لوله‌های آب، برق و گاز را با استفاده از ملات سیمان هموار نمود و سپس سیستم گرمایش از کف را روی آن اجرا کرد. بعد از اجرای سیستم گرمایش از کف دوباره روی آن با سیمان پوشانده می‌شود و سپس کفپوش‌ها روی این بخش قرار می‌گیرند.

موضوع دیگری که باید در مورد این روش گرمایشی مد نظر داشته باشید، تنظیم متناسب دما است. زمانی که دمای سیستم گرمایش از کف به طور درست تنظیم نشود، ممکن است با راه رفتن روی زمین احساس داغی زیادی را تجربه کنید، که البته این موضوع در شرایط عادی اتفاق نخواهد افتاد.

معمولاً ممکن است به دلیل نصب نادرست و لوله کشی اشتباه لوله‌ها بیش از حد داغ ‌شوند که این موضوع مشکلات جدی را در برخواهد داشت. در صورتی که اجرای سیستم گرمایش از کف درست و حساب شده انجام شود، شما با قدم زدن روی کفپوش‌ها هیچ گونه احساس داغی نخواهید داشت؛ زیرا حرارت کفپوش از حرارت بدن کمتر است و نهایت تا 37 درجه گرم می‌شود.

اجرای درست سیستم گرمایش از کف

به طور کلی استفاده از روش گرمایش از کف برای مناطق سردسیر چندان مناسب نیست، از همین رو لازم است در صورت استفاده از این سیستم گرمایشی برای گرم کردن فضای خانه از شومینه بخاری رادیاتور نیز استفاده شود.

توجه داشته باشید که مراحل نصب سیستم گرمایش از کف به طور مستقیم در کیفیت و مشکلات بعد از آن نقش مهمی ‌دارد و از همین رو لازم است این کار حتماً توسط افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود.

بروز نشتی و خرابی در این سیستم گرمایشی مستلزم کندن کل کف ساختمان است و هزینه و دردسر زیادی را به دنبال خواهد داشت. سعی کنید برای نصب این روش گرمایشی حتما از مواد اولیه مرغوب و درجه یک و افراد خبره و ماهر کمک بگیرید تا بعدا با مشکلات جدی روبرو نشوید.

نشتی سیستم گرمایش از کف

روش اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمانی

اولین قدم برای راه اندازی سیستم گرمایش از کف اجرای نقشه گرمایشی توسط یک متخصص است به طور کلی نقشه گرمایش از کف به 4 طریقه متفاوت اجرا می‌شود. نقشه مارپیچ، نقشه دو طرفه یا L، نقشه سه طرفه یا یو و نقشه چهار طرفه.

مدل‌های اجرایی سیستم گرمایش از کف
الگوهای مختلف اجرای گرمایش از کف

نوع نصب فضای مورد استفاده
روش مارپیچ معمولاً از روش مارپیچ در راهروهای ساختمان استفاده می‌شود
نقشه دو طرفه نقشه دو طرفه به طور معمول برای اتاق‌های با دو دیوار سرد کاربرد دارند
نقشه سه طرفه نقشه سه طرفه برای مکان‌هایی استفاده که سه دیوار سرد در آنها وجود دارد.
نقشه چهار طرفه از نقشه چهار طرفه معمولاً در بخش پذیرایی و اتاق مهمان استفاده می‌شود.

برای نصب سیستم گرمایش از کف آبی باید همه تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان از قبل اجرا شده باشد. سپس بعد از بررسی و اطمینان از عدم وجود مشکل توسط کارشناس، سطح روی لوله کشی‌ها توسط پوششس از سیمان پر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: لوله پنج لایه | راهنمای خرید بهترین برند لوله 5 لایه

در مرحله بعدی رادیاتورهای مورد استفاده برای گرم کردن لوله‌ها در روش گرمایش از کف آبی نصب می‌گردد. روی این لوله‌ها نیز با سیمان به عنوان عایق لوله پوشانده می‌شود. سپس محل اجرای سیستم گرمایشی در کف و دیوارها عایق کاری می‌شود.بعد از نصب شبکه گرمایشی روی زمین، همه آن‌ها در جای خود محکم می‌شود.

تمامی ‌لوله‌ها به جعبه تقسیم یا کلکتور متصل می‌شوند. انشعابات لوله نیز به شیر اصلی وصل می‌گردد. کلکتور جهت باز و بسته کردن جریان آب درون لوله‌ها و همچنین هواگیری لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی کلکتور به پکیج یا موتورخانه وصل است و انرژی گرمایشی را به آب درون لوله‌ها منتقل می‌کند. بعد از نصب لوله‌ها روی آن‌ها نیز به وسیله سیمان کاری پوشش داده می‌شود و بعد از آن کفپوش ساختمان روی این بخش قرار می‌گیرد.

جعبه کلکتور

از آنجایی که در هر مرحله از سیمان کاری لازم است سیمان به طور کامل خشک شود و بعد مرحله بعدی اجرا شود، و از همین رو معمولاً مراحل اجرای این سیستم گرمایشی چند روز طول می‌کشد.

مراحل نصب سیستم گرمایش از کف برقی با مراحل نصب سیستم گرمایش از کف آبی متفاوت است. برای اجرای سیستم گرمایش از کف برقی باید شبکه‌ای از المنت‌ها روی زمین نصب شوند و سپس توسط سیمان پوشانده و روی آن نیز کفپوش‌ها قرار بگیرد. استفاده از سیمان کاری روی المنت‌ها یا لوله‌های سیستم گرمایش از کف کرد موجب می‌شود تا از هدر رفتن انرژی و گرما جلوگیری شود. مراحل اجرا و نصب سیستم گرمایش از کف آبی از الکتریکی بیشتر است و نیاز به زمان و هزینه بیشتری دارد. معمولاً برای ساختمان‌هایی که از سیستم گرمایش از کف استفاده شده است می‌توان از انواع سنگ، سرامیک یا پارکت استفاده نمود.

ویژگی‌های سیستم‌های گرمایش از کف

در سیستم گرمایش از کف تمام سطوح کف ساختمان به وسیله لوله پوشانده می‌شود. معمولاً در هر دو روش گرمایش از کف آبی و الکتریکی با گرم شدن لوله‌هاو المنت‌ها، گرما به طور یکنواخت در سراسر ساختمان پخش می‌شود. به منظور پوشش فضای خالی بین لوله‌ها نیز از نوعی چسب مخصوص استفاده می‌شود. معمولاً لوله‌های به کار رفته از سیستم گرمایش از کف آبی قطری در حدود ۱۶ تا ۳۲ میلی متر دارند و با توجه به مساحت محیط و میزان گرمای مورد نظر از لوله‌ای با قطر مناسب برای این روش گرمایشی استفاده می‌شود.

سیستم گرمایش از کف هم در فضاهای بسته و هم فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای گرم کردن معابر، زمین‌های ورزشی و استادیوم‌ها، گلخانه‌ها و همچنین فرودگاه‌ها از این سیستم گرمایشی مدرن استفاده می‌شود .از طرف دیگر در بسیاری از مکان‌ها برای جلوگیری از یخ زدگی در فصل‌های سرد زمستانی و همچنین آب شدن برف‌ها، این فناوری گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرای سیستم گرمایش از کف در معابر سطج شهر
اجرای سیستم گرمایش از کف در معابر سطج شهر برای جلوگیری از یخ زدگی

قیمت گرمایش از کف

به طور معمول هزینه نصب و راه اندازی سیستم گرمایش از کف کمی بیشتر از سایز روش‌های گرمایشی است و هزینه اجرای سیستم گرمایشی با توجه به روش مورد استفاده و متراژ ساختمان و همچنین کیفیت اقلام مورد استفاده متفاوت خواهد بود. به طور معمول، نوع معماری ساختمان، موقعیت قرارگیری آن، برندهای مورد استفاده در راه اندازی سیستم گرمایشی، جنس لوله پنج لایه، نوع ترموستات مورد استفاده، جنس شیر کلکتور و نوع و ضخامت عایق و لوله عواملی هستند که بر قیمت سیستم‌ گرمایش از کف تأثیر مستقیم دارند.

صفحه پیشنهادی: لیست قیمت لوله و اتصالات نیوپایپ

توجه داشته باشید در سیستم گرمایش از کف آبی معمولاً به زمان بیشتری برای نصب احتیاج دارید و از همین رو هزینه نصب آن نیز نسبت به سیستم گرمایش از کف الکتریکی بیشتر خواهد بود. اما به هر حال مقرون به صرفه بودن این روش موجب شده تا نسبت یه روش گرمایش از کف الکتریکی طرفداران بیشتری داشته باشد.

لوله پنج لایه نیوپایپ یکی از اصلی ‌ترین بخش‌های سیستم گرمایش از کف آبی است که قیمت آن نیز می‌تواند بر قیمت کل این سیستم گرمایشی تأثیر بگذارد. شما می‌توانید به منظور استعلام همه لوازم و زیر ساخت‌های مورد نیاز برای راه اندازی سیستم گرمایش از کف با کارشناسان ما در دکتر تأمین تماس بگیرید و با خرید غیر حضوری و آنلاین سفارشات خود یک خرید راحت و بدون دردسر را تجربه کنید.

لوله پنج لایه نیوپایپ

سیستم گرمایش از کف بهتر است یا شوفاژ

در پاسخ به این سوال که ایا گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور باید بدانید که اختلافات زیادی بین این دو روش گرمایشی وجود دارد. زمانی که از رادیاتور برای گرم کردن ساختمان استفاده می‌شود بیشتر هوای نزدیک به رادیاتور‌ها گرم می‌گردد. ممکن است در فضای خانه شما فضاهایی وجود داشته باشند که در آنها احساس سرما کنید. معمولاً تفاوت دما به طور کامل در فضاهایی که از رادیاتورها دور هستند، حس می‌شود. اما زمانی که از سیستم گرمایش از زمین برای گرم کردن ساختمان استفاده شود، فضای اتاق خواب به طور یکنواخت گرم می‌شود و از طرفی تا میزان زیادی نیز در مصرف انرژی صرفه جویی می‌گردد.

به علاوه استفاده از این سیستم گرمایشی و کیفیت هوای ساختمان نیز بسیار موثر است. تقریباً اکثر روش‌های گرمایشی موجب کاهش اکسیژن هوا می‌شوند؛ اما در این سیستم گرمایشی هوای شما همیشه تازه و غنی از اکسیژن خواهد بود. در روش‌های گرمایشی معمولاً فشار هوایی که از سمت وسیله گرمایشی ایجاد می‌شود از سمت پایین به سمت بالا حرکت می‌کنند و دوباره برمی‌گردد. این موضوع موجب می‌شود تا گرد و غبار به صورت دورانی در فضای خانه به حرکت درآید. اما در سیستم‌های گرمایش از کف چنین اتفاقی نمی‌افتد.

سوالات متداول

آیا استفاده از سیستم گرمایش از زمین برای مناطق سردسیر مناسب است؟
در مناطق سردسیر معمولاً استفاده از سیستم گرمایش از کف به تنهایی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است در کنار سایر روش‌های گرمایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا در سیستم گرمایش از کف، کف ساختمان داغ می‌شود؟
خیر مقدار گرمای کف ساختمان معمولاً از دمای بدن پایین‌تر و است و شما به هیچ عنوان با راه رفتن احساس داغی نخواهید کرد.

مهم‌ترین عیب سیستم گرمایش از کف الکتریکی چیست؟
در این روش گرمایشی المنت‌ها با استفاده از نیروی برق داغ می‌شوند و از همین روی مصرف برق افزایش پیدا می‌کند.

رایج ترین سیستم‌های گرمایش از کف چگونه کار می‌کنند؟
رایج‌ترین نوع سیستم‌های گرمایش از کف به صورت لوله‌های آب داغ در کف مورد محیط قرار می‌گیرند.

سیستم گرمایش از کف چه تاثیری بر کیفیت هوای داخل ساختمان دارد؟
در این روش گرمایشی برخلاف سایر سیستم‌های گرم کننده، جریان باد گرم ایجاد نمی‌شود و همین موضوع موجب می‌شود تا هوا خشک نشود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به این سوال که سیستم گرمایش از کف چیست و چه معایب و مزایایی دارد پاسخ دهیم. گرمایش از کف یک روش آسان و کم مصرف برای گرم کردن فضای خانه است که شاید در نگاه اول هزینه نصب و راه‌اندازی آن کمی بیشتر از سایر سیستم‌های گرمایشی به نظر برسد اما از آنجایی که نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد می‌توانید تا سال‌ها از آن بدون هیچ مشکل استفاده کنید و از طرفی در مصرف انرژی نیز صرفه جویی نمایید. شما می‌توانید برای خرید لوازم مورد نیاز برای نصب سیستم گرمایش از کف و استعلام قیمت لوله پنج لایه نیوپایپ با کارشناسان دکتر تأمین تماس بگیرید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *