بهترین لوله برای آب‌رسانی در ساختمان کدام است ؟

انتخاب لوله مناسب در حین انجام یک پروژه ساختمانی بسیار مهم می‌باشد، چرا که در موقعیت های مختلفی نیاز به استفاده از لوله های آب و همچنین لوله های فاضلاب خواهید داشت ...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

behtarin-loole-baraye-abresani

فهرست بندی

انتخاب لوله مناسب در حین انجام یک پروژه ساختمانی بسیار مهم می‌باشد، چرا که در موقعیت های مختلفی نیاز به استفاده از لوله های آب و همچنین لوله های فاضلاب خواهید داشت. در میان انواع لوله های آب، لوله پنج لایه یکی از مناسب ترین و مطمئن ترین انتخاب هایی است که می توانید داشته باشید. از این لوله علاوه بر آب رسانی در سیستم‌های گرمایش از کف نیز استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح بهتری لول‌های ساختمانی می‌پردازیم.

نیوپایپ یکی از برندهای بسیار معتبر در زمینه ی لوله های آب و فاضلاب است که محصولات با کیفیت و با دوامی را به بازار عرضه می کند. لوله پنج لایه نیوپایپ هم از برترین محصولات تولیدی این شرکت است و به دلیل مزایای فراوانی که دارد، در بسیاری از پروژه های ساختمانی و به ویژه در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بیشتر با مزایای این لوله ها آشنا خواهیم شد.

به طور کلی لوله های بسیار گوناگونی وجود دارند که می توانند به صورت روکار یا دفنی در سیستم آبرسانی منازل و همچنین در سیستم فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از این لوله ها عبارتند از:

  • لوله پنج لایه
  • لوله تک لایه
  • لوله فاضلابی

لوله‌های ساختمانی

 

به غیر از لیست بالا، انواع دیگری از لوله ها نیز موجود هستند که می توان از آنها به عنوان لوله آب یا لوله فاضلاب منازل استفاده کرد. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود لوله های جدید به بازار، عملا حتی استفاده از برخی لوله های موجود در لیست بالا هم کمرنگ شده است. در عوض استفاده از لوله پنج لایه برای سیستم های آبرسانی و بهره بردن از لوله های پی وی سی و پوشفیت برای فاضلاب خانگی، روز به روز در حال افزایش است.

 

ویژگی های لوله مناسب برای سیستم آب رسانی منازل

آب پس از اینکه وارد تصفیه خانه های بزرگ می شود و تمام مراحل تصفیه روی آن انجام می شود، آماده است که وارد منازل شود. این آب تصفیه شده از طریق سیستم های لوله کشی شهری که دارای استاندارد های بالا هستند، تا درب خانه ی شما کشیده می شود و پس از آن این وظیفه ی سازنده ی ساختمان یا صاحب خانه است که آن را با یک سیستم آبرسانی خانگی مناسب، وارد منزل کند.

بدون تردید یکی از مهمترین تجهیزاتی که به وفور در سیستم های آبرسانی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، لوله ی آب است. کیفیت بالا و دوام مناسب این لوله ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که گفته شد، لوله پنج لایه نیوپایپ می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما به عنوان صاحب خانه باشد.

 

ویژگی لوله‌های پنج لایه

ویژگی های لوله پنج لایه

به دفعات در قسمت های مختلف این مقاله به لوله پنج لایه نیوپایپ اشاره شد و گفته شد که در حال حاضر خرید این لوله می تواند درست ترین انتخاب هر خریداری باشد. البته در ادامه به قیمت لوله پنج لایه هم اشاره خواهد شد و خواهیم دید که آیا این لوله از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است یا خیر. اما در حال حاضر آنچه که در اینجا قرار است به آن بپردازیم، ویژگی های لوله های پنج لایه است که باعث می شود در حین خرید تبدیل به گزینه ی اصلی شما شود. برای مشاهده انواع لوله پنج لایه می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

لوله ی پنج لایه از سه لایه ی اصلی تشکیل شده است و همچنین علاوه بر این سه لایه ی اصلی از دو لایه چسب هم در تولید آن بهره برده شده که در نهایت آن را با نام لوله ی پنج لایه می شناسیم. البته علاوه بر نام لوله پنج لایه، این مدل لوله ها را با نام لوله ی تلفیقی نیز در بازار می شناسند. در واقع این لوله ها از دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم ساخته می شوند.

برخی از ویژگی های این لوله های فوق العاده را در ادامه به صورت فهرست وار مشاهده می کنید:

  • انبساط طولی بسیار کم یکی از مهمترین ویژگی یک لوله ی انتقال آب در سیستم آبرسانی است و لوله پنج لایه نیوپایپ از این ویژگی مهم برخوردار است.
  • سطح درون لوله پنج لایه نرم است و شما بسیار کمتر شاهد افت فشار در این لوله ها هستید.
  • از آنجایی که این لوله ها وزن سبکی دارند، نصب و راه اندازی یک سیستم آبرسانی یا سیستم گرمایش از کف با این لوله ها بسیار آسان تر از سایر لوله ها است.
  • همانطور که اشاره شد، عدم نفوذ اکسیژن به این لوله ها (به دلیل وجود لایه ی میانی آلومینیومی) باعث ثابت ماندن رنگ آب می شود.
  • این لوله ها در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • بر خلاف بعضی از لوله های آب، لوله پنج لایه دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شود و از درون جلبک در آنها ایجاد نمی شود.
  • لوله پنج لایه قادر است تا دمای ۹۰ درجه ی سانتی گراد را تحمل کند. بنابراین گزینه ی مناسبی برای لوله های آب گرم مصرفی منازل است.

لوله پنج لایه نیوپایپ

نیوپایپ در واقع نام یکی از برند های صنعتی شرکت گیتی پسند می باشد که اقدام به تولید لوله های پنج لایه می کند و این روز ها به عنوان بهترین لوله و مناسب ترین لوله برای ساختمان ها شناخته می شود. گیتی پسند بنیانگذار بزرگترین بخش خصوصی کشور در صنعت تاسیسات ساختمانی می باشد. این شرکت در حدود بیست سال پیش و با کوشش بی وقفه ی چندین جوان اصفهانی شکل گرفت.

همانطور که گفته شد لوله نیوپایپ یکی از محصولات با کیفیت و شناخته شده در زمینه لوله و تاسیسات سیستم های آبرسانی منازل است. گیتی پسند سال ها پیش با سرمایه گذاری های درست و حساب شده در بخش صنایع پلیمری و تولید انواع لوله و اتصالات تک لایه آذین لوله و پنج لایه نیوپایپ و تولید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نظیر چیلر، مینی چیلر، پکیج و رادیاتور و… در بازار های تاسیسات برودتی و حرارتی کشور و بازار تاسیسات ساختمانی پای گذاشت.

 

 

مزایای لوله پنج لایه در مقایسه با سایر لوله ها

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، لوله های متنوعی برای استفاده در سیستم آبرسانی منازل مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در گذشته بیشتر از لوله های فلزی برای سیستم های آبرسانی منازل استفاده می شد. این لوله ها شما را با مشکلات فراوانی در حین نصب و پس از آن مواجه می کردند، اما در آن زمان این لوله ها بهترین گزینه ی موجود برای استفاده بودند.

لوله های تک لایه با ورود خود به بازار، توانستند برخی از مشکلات اساسی لوله های فلزی را رفع کنند. لوله‌های تک لایه دچار خوردگی نمی شدند و زنگ نمی زدند. همچنین وزن سبکتر آنها نسبت به مدل های فلزی و انعطاف پذیری بیشتر آنها باعث می شد تا نصب و راه اندازی یک سیستم آبرسانی به وسیله ی آنها بسیار ساده تر باشد. لوله های تک لایه از پلیمر تولید می شوند و یکی از دلایل اصلی انعطاف پذیری آنها، پلیمر تشکیل دهنده ی آنهاست.

 

مزایای لوله پنج لایه

 

البته انعطاف پذیری و نرخ انبساط طولی این مدل لوله ها بالاست و در تماس با آب گرم، تغییر شکل زیادی می دهند. اگر شما آب داغ را وارد این لوله ها کنید، باعث می شود تا اکسیژن به داخل آب نفوذ کند و باعث تغییر رنگ و مزه ی آب شود. این ورود اکسیژن می تواند به سادگی کل سیستم آب آشامیدنی منزل شما را از کار بیندازد.

از آنجایی که استفاده از لوله های فلزی نظیر لوله های مسی و لوله های استیل تقریبا منسوخ شده است، قصد نداریم تا به مقایسه ی لوله پنج لایه با لوله های فلزی بپردازیم. اگر به دنبال انتخاب لوله ای مناسب برای خانه ی خود هستید، مقایسه ی لوله های پنج لایه و تک لایه حتما برای شما مفید و جذاب خواهد بود.

 

لوله پنج لایه نیوپایپ برای سیستم گرمایش از کف

در این مقاله در قسمت های مختلفی اشاره کردیم که می توان علاوه بر استفاده از لوله پنج لایه نیوپایپ در سیستم آب بهداشتی و آب آشامیدنی، از آن برای راه اندازی سیستم های گرمایی نظیر پکیج، رادیاتور و سیستم گرمایش از کف بهره برد.

سیستم گرمایش از کف یکی از جدیدترین و به روز ترین سیستم های گرمایی است که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای بسیاری دارد. نصب سیستم گرمایش از کف، هزینه ی کمتری نسبت به نصب رادیاتور برای کل خانه دارد. همچنین خانه ی شما زیباتر و لوکس تر به نظر می رسد که مسلما برای تمامی صاحب خانه ها ارزشمند است. به علاوه سیستم گرمایش از کف نسبت به سیستم های گرمایی دیگر نظیر رادیاتور ها و… تا ۲۵ درصد کاراتر بوده و در مصرف انرژی ذخیره می کنند.

این سیستم ها تمام سطح کف یک اتاق یا سالن را پوشش می دهند و با مقدار زیادی از لوله پنج لایه که از کف خانه شما عبور داده می شود، عملا کف هر اتاق را تبدیل به یک رادیاتور غول پیکر می کند. این سیستم باعث می شود که دمای خانه ی شما به صورت یکنواختی افزایش یا کاهش یابد. تمام مزایایی که به آنها اشاره شد و بسیاری از مزایای دیگر سبب می شوند تا شما تصمیم به نصب همچین سیستم گرمایشی فوق العاده ای بگیرید.

 

 

لوله پنج لایه مدتی پس از لوله های تک لایه به بازار عرضه شد و توانست به خوبی اکثر مشکلاتی که این لوله های تک لایه داشتند را برطرف کند وبه گزینه ای مناسب برای انتقال آب آشامیدنی تبدیل شود و علاوه بر این تبدیل به گزینه ای ایده آل برای استفاده در سیستم های گرمایش از کف خانگی و گلخانه ای شود.

بدون تردید لوله ها بیشترین و پر رنگترین نقش را در سیستم گرمایش از کف منزل دارند و با یک آرایش مارپیچی در کف منزل شما، نهایتا به دیگ بخار متصل می شوند. هرگونه نشتی و خرابی در لوله های این سیستم هزینه های زیادی را ممکن است به شما تحمیل کند، زیرا شما باید کف خانه را خراب کنید تا به لوله ها دسترسی داشته باشید. از این رو پیشنهاد می شود تا حتما از لوله پنج لایه ایزی پایپ یا نیوپایپ برای این منظور استفاده شود تا احتمال خرابی و نشتی لوله ها تقریبا به صفر برسد.

 

سایر لوله های قابل استفاده در ساختمان

از آنجایی که در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با بهترین لوله های انتقال آب در منازل آشنا کنیم، طبیعتا بر روی چند لوله ی بسیار عالی تمرکز کردیم و تا حد ممکن شما را با مزایا، معایب و تفاوت های میان این لوله ها آشنا کردیم تا مطمئن شویم در حین خرید، انتخاب درستی خواهید داشت. اما همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، لوله هایی نظیر لوله پی وی سی (PVC)، یو پی وی سی (UPVC)، سی پی وی سی (CPVC)، لوله پوشفیت، PEX و… نیز برای استفاده در ساختمان ها تولید شده اند و در بازار موجود هستند.

به دلیل حساسیت بالایی که برای لوله های به کار رفته در سیستم آب شرب و آب بهداشتی منازل وجود دارد، پیشنهاد می شود از لوله هایی که در مورد آنها صحبت شد بهره ببرید. اما باید توجه داشته باشید که زمانی که صحبت بر سر لوله های فاضلابی باشد، شما انتخاب های دیگری خواهید داشت که به مراتب کم هزینه تر خواهند بود.

در حال حاضر برای سیستم فاضلاب خانگی از لوله های پوشفیت، لوله های PVC، CPVC و… استفاده می شود. این لوله ها برای انتقال فاضلاب ها که اغلب به صورت اسیدی و بازی در می آیند، بسیار مناسب و مقاوم هستند.

اگر علاقه مند هستید تا در زمینه ی لوله های فاضلابی و موضوعات مربوط به آنها اطلاعات کاملی را به دست آورید، می توانید مقاله های “بهترین لوله فاضلابی از لحاظ کیفیت و قیمت” و “آشنایی با لوله فاضلاب پوشفیت و اتصالات آن” را مطالعه کنید.

 

جمع بندی

در مقاله فوق به توضیح لوله‌ها در جهت آب رسانی در صنعت ساختمان پرداختیم و بررسی کردیم لوله‌های پنج لایه مناسب برای استفاده در این منظور هستند. لوله‌های پنج لایه نیوپایپ را معرفی نموده و ویژگی‌های آن را نام بردیم و متوجه شدیم که لوله‌های پنج لایه مناسب برای استفاده در سیستم‌های گرمایش از کف می‌باشند. و در آخر به سایر اوله و اتصالاتی که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی کردیم. برای خرید لوله و اتصالات فاضلابی شما می‌توانید از طریق وب سایت رسمی دکتر تامین به خرید این محصولات کاربردی با اطمینان بالا مراجعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره خرید لوله سفید می توانید با شماره ی زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۴۸۴۳۶

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *