بررسی ویژگی‌های انواع پمپ و مخازن؛ بهترین پمپ آب خانگی

در دنیای تکنولوژیک امروز، تامین آب خانگی به یکی از مهم‌ترین نیازهای ما تبدیل شده است. پمپ‌های آب خانگی با ایجاد فشار مناسب و جابجایی آب، نقش اساسی در تامین آب در نقاط مختلف و مص...

مهسا خسروی

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

انواع پمپ و مخازن خانگی

فهرست بندی

در دنیای تکنولوژیک امروز، تامین آب خانگی به یکی از مهم‌ترین نیازهای ما تبدیل شده است. پمپ‌های آب خانگی با ایجاد فشار مناسب و جابجایی آب، نقش اساسی در تامین آب در نقاط مختلف و مصارف مختلف دارند. اگر به دنبال بهترین پمپ آب خانگی برای نیازهای خود هستید، باید ویژگی‌های کلیدی مرتبط با عملکرد، کارایی، و ماندگاری را در نظر داشته باشید. بهترین پمپ آب خانگی پمپی است که بتواند پاسخگوی فشار مورد نیاز آب ساختمان شما باشد. انواع پمپ و مخازن آب دارای ویژگی‌های فنی متعددی هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا این ویژگی‌ها را جمعبندی کنیم.

بررسی ویژگی‌های انواع پمپ و مخازن آب

پمپ‌های آب؛ عمدتاً برای ایجاد فشار و جابجایی آب از مخزن‌ها به سمت نقاط مصرف استفاده می‌شوند. زمانی که در نقاطی نیاز به فشار آب بالا یا تأمین آب در فواصل بلند دارید، پمپ‌ها مفید هستند. پمپ‌های آب انواع مختلفی دارند از جمله: پمپ سانتریفیوژ، پمپ محیطی، پمپ بشقابی، پمپ جتی، پمپ خود مکش و بوستر پمپ خانگی. هرکدام از انواع پمپ های آب ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب پمپ مناسب بر اساس نیازهای خاص هر پروژه تعیین می‌شود. قدرت و توان، آبدهی پمپ (دبی آب) و ارتفاع، 3 ویژگی اصلی پمپ آب‌های خانگی محسوب می‌شوند که هنگام خرید با آن مواجه خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید پمپ و آشنایی با ویژگی‌های فنی آن میتوانید به مقاله راهنمای کامل خرید پمپ آب مراجعه فرمایید.

مخازن آب؛ به منظور ذخیره‌سازی آب استفاده می‌شوند. در واقع منبع یا مخزن آب دستگاهی است که در کنار پمپ آب قرار میگیرد و باعث می‌شود پمپ ساختمان کمتر کار کند؛ در نتیجه استهلاک کمتری داشته باشد و انرژی کمتری نیز مصرف کند. داشتن مخزن آب در ساختمان‌ها  باعث می‌شود ساکنان هنگام باز کردن شیر آب با فشار ناگهانی زیاد مواجه نشوند. مخزن‌ها علاوه بر آنکه فشار مطلوب و هم‌اندازه‌ای را ایجاد میکنند با کمک گریز از گرانش، آب را به سمت نقاط مصرف در خانه منتقل می‌کنند.

مخزن‌ها می‌توانند در برخی موارد به عنوان یک منبع ذخیره‌سازی آب برای استفاده در زمان‌های خاص یا در صورت قطعی تامین آب مورد استفاده قرار گیرند. ساز و کار پمپ و مخازن به صورتی است که در ابتدا پمپ شروع به کار کردن و  پر کردن مخزن میکند؛ تا جایی که فشار مخزن به اندازه مطلوب برسد. پس از آنکه به ظرفیت تعیین شده رسید، پمپ خاموش و آب مخزن آماده‌ی مصرف خواهد بود. در نتیجه وقتی شیر آب را باز میکنید، مخزن به جای پمپ شروع به تامین آب مورد نیاز ساختمان خواهد کرد. به طور کلی مخازن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • مخزن‌های سطحی
  • مخزن‌های زیرزمینی
  • مخزن‌های تحت فشار
  • مخزن‌های خورشیدی

در ساختمان های مسکونی از مخازن و منابع تحت فشار استفاده می‌شود. این مخازن خود به ۲ نوع دیافراگمی و تیوپی تقسیم می‌شوند. یک مخزن پمپ آب خانگی، از ۳ بخش پوسته، تیوب و فلنج تشکیل شده است. پوسته خارجی مخزن ها اغلب از ورق‌های فلزی تولید می‌شوند و در هنگام ساخت با استفاده از دستگاه‌های پرس به شکل دو عدسی جوش داده می‌شوند.

مخزن پمپ آب خانگی، از ۳ بخش پوسته، تیوب و فلنج تشکیل شده است

مخازن دیافراگمی از استحکام، کارایی و طول عمر بیشتری نسبت به مخازن تیوپی برخوردار هستند اما در مقابل هزینه بالاتری دارند و همچنین تعمیر آن ها دشوارتر است. جنس مخازن دیافراگمی از متریال استیل ضدزنگ یا پلی اتیلن  (با مواد اولیه غیر بازیافتی) ساخته می‌شود. مخازن استیل قیمت بالاتری دارند.

مخازن خانگی تیوپی اغلب بعد از مدتی باعث ایجاد تغییرات در بو و مزه آب میشوند و با گذشت زمان کیفیت و حجم ذخیره سازی آب اولیه را از دست میدهند. بنابراین بهترین مخزن پمپ آب خانگی  منابع تحت فشار دیافراگمی هستند. جنس مخازن آب خانگی بسیار مهم هستند و باید از مواد اولیه مقاوم در برابر آب و زنگ‌زدگی  استفاده شود زیرا که با توجه به ذخیره سازی آب میتواند مزه و سلامت آب را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. خاصیت آنتی باکتریال بودن مخازن آب از جمله شاخص های بسیار مهمی است که هنگام انتخاب مخزن باید مورد توجه قرار گیرد.

مخازن خانگی به صورت مخزن آب افقی و عمودی در بازارعرضه می‌شوند.  مخازن عمودی مانند یک استوانه ایستاده قرار می گیرند؛ این مخازن دارای انواع کوتاه و بلند هستند. مخازن افقی به صورت استوانه خوابیده هستند. محدودیت فضای در دسترس از جمله عامل های تعیین کننده برای انتخاب مخزن آب افقی و عمودی است.  محدودیت در ارتفاع ما را مجبور به انتخاب مخازن عمودی کوتاه یا افقی و محدودیت در طول و عرض در فضا باعث می‌شود مخازن عمودی را ترجیح بدهیم.

انواع مخزن آب افقی و عمودی در سایزهای مختلف

قبل از خرید مخزن آب، نیازها و شرایط خود را مشخص کرده و مخزن مناسب برای مورد استفاده‌تان انتخاب کنید. مخزن آب باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا بتواند به خوبی و عملکرد مطلوب خود را انجام دهد. برخی از ویژگی‌های مهم مخزن آب عبارتند از:

ظرفیت مناسب: مخزن باید ظرفیتی مناسب داشته باشد تا بتواند نیازهای آبی مورد نیاز خانه یا کاربری را تأمین کند. ظرفیت مخازن با توجه به تعداد افراد، مصارف آب (شامل شرب، بهداشتی، آبیاری و…) و تغییرات فصلی محاسبه می‌شود.

کیفیت ساخت: مخازن باید از مواد با کیفیت و مقاوم در برابر فشار و شرایط محیطی ساخته شوند. موادی مانند پلاستیک‌های مقاوم، استیل و فولاد ضدزنگ برای مخزن‌های آب مناسب است. در صورتی که مخزن در سیستم‌های تحت فشار قرار دارد، باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشد. با توجه به خرابی‌های احتمالی، بهتر است مخازن دارای ضمانت باشند تا در صورت نیاز به راحتی تعمیر یا تعویض شوند.

حفظ کیفیت اب؛  سلامت آب به ویژه برای مخازن آب خانگی که مصرف شرب و نوشیدن دارند بسیار مهم است از این رو باید به جنس مخزن بسیار حساس باشید. برای خرید مخزن آب حتما داشتن خاصیت آنتی باکتریال بودن مواد سازنده را چک بفرمایید.

عایق‌بندی مناسب: مخازن باید دارای عایق‌بندی مناسب باشند تا از تبخیر و از دست رفتن آب جلوگیری کنند. عایق‌بندی مناسب به حفظ کیفیت آب کمک می‌کند.

انتخاب بهترین پمپ خانگی

پمپ آب به انتقال و افزایش فشار آب کمک می‌کند، در حالی که مخزن آب ذخیره‌سازی آب را برای استفاده‌های مختلف در دسترس قرار می‌دهد. مخزن‌های آب بر اساس ظرفیت، شکل، کاربرد و محل نصب می‌توانند تفاوت‌هایی داشته باشند. انتخاب نوع مناسب مخزن آب باید با توجه به نیازها، کاربرد و محدودیت‌های مرتبط با مکان مورد نظر مشخص شود.

در این مقاله شاخص هایی برای انتخاب انواع پمپ و مخازن در اختیار شما قرار گرفت. با توجه به این ویژگی‌ها، انتخاب بهترین پمپ آب خانگی برای نیازها، آسان‌تر و با اطمینان بیشتری انجام می‌شود. همیشه مشخص کنید که چه نیازهایی دارید و پس از مطالعه دقیق و مقایسه ویژگی‌های مختلف انواع مختلف پمپ‌ و مخازن، انتخاب مناسبی انجام دهید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

10 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز، این مورد به نوع پمپ و پکیج شما هم بستگی داره و بهتره از یک متخصص این حوزه کمک بگیرید.

    1. سلام وقت بخیر، اگر براتون مبهمه که چه پمپی برای ساختمان شما مناسبه، با کارشناسان دکتر تامین تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *