تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

اثرات مخرب خوردگی که بر روی فلزات به وجود می‌آید، سال‌ها است که به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات متخصصین بدل شده است. تقریباً از زمانی که بشر از فلزات مختلف برای ساخت‌وساز، به‌خصوص...

علیرضا علیخانی

۲۸ تیر ۱۴۰۱

فهرست بندی

اثرات مخرب خوردگی که بر روی فلزات به وجود می‌آید، سال‌ها است که به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات متخصصین بدل شده است. تقریباً از زمانی که بشر از فلزات مختلف برای ساخت‌وساز، به‌خصوص در ساخت مصالح ساختمانی، استفاده می‌کند، به دنبال راه‌هایی برای بهبود طول عمر آن‌ها در محیط‌های خورنده بوده است. با پیشرفت علم، تکنیک‌هایی برای محافظت فلزات به وجود آمد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گالوانیزه کردن اشاره کرد. ما در این مطلب قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم صحبت کنیم.

آشنایی با تاریخچه گالوانیزه

تاریخچه گالوانیزه از بیش از 300 سال پیش آغاز می‌شود. زمانی که یک دانشمند و شیمیدان آهن تمی را در روی مذاب فرو برد و بعد از انجام این عمل متوجه یک پوشش نقره‌ای درخشان بر روی آهن شد. این اقدام را می‌توان اولین قدم در پیدایش فرایند گالوانیزه دانست؛ اما در سال 1842 شیمیدانی به نام Melouin مقاله‌ای را به آکادمی سلطنتی فرانسه ارائه کرد که در آن توضیح داد که چگونه می‌توان با فرو بردن آهن در روی مذاب، یک پوشش روی به دست آورد.

این کشف علاقه‌مندان بسیار زیادی در سراسر دنیا پیدا کرد و اولین کاربرد آن، استفاده از روی به‌عنوان یک پوشش محافظ ارزان برای ظروف خانگی بود. این محصولات در نیمه دوم قرن هجدهم در بخش‌های جنوبی فرانسه به‌وفور یافت می‌شدند؛ اما تاریخچه گالوانیزه در سال 1780 رنگ و بویی دیگر به خود گرفت. یک دانشمند ایتالیایی به نام لوئیجی گالوانی، پدیده الکتریکی انقباض عضلات پای قورباغه را در تماس با دو فلز غیرمشابه، یعنی مس و آهن کشف کرد.

گالوانی به‌اشتباه به این نتیجه رسیده که منبع برق در پای قورباغه وجود دارد! اصطلاح گالوانیزه کردن در فرهنگ لغت ظاهر شد که تا حدی به کار انجام شده توسط مایکل فارادی مرتبط بود. آزمایشات با فلزات غیرمشابه بیشتر توسط الساندرو ولتا دنبال شد. او معتقد بوده که جریان الکتریکی ناشی از تماس خود فلزات غیرمشابه است. این آزمایشات و تحقیقات ادامه پیدا کرد تا این که در سال 1836 سورل در فرانسه اولین اختراع را برای فرایند پوشش فولاد با فرو بدن آن در روی مذاب پس از اولین تمیزکردن، به ثبت رساند.

او این فرایند را با نام گالوانیزه کردن ارائه کرد. جالب است بدانید که سورل از ماهیت الکتروشیمیایی خوردگی و نقش فداکارانه پوشش روی بر روی آهن، آگاه بود. در اصل کلمه گالوانیزه به فرایند پوشش‌دهی اشاره نمی‌کند، بلکه به ویژگی ارائه شده توسط این پوشش اشاره دارد. امروزه فرایند گالوانیزه توسط دو روش گالوانیزه سرد و گرم انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها دارای خواص و ویژگی‌های خاص خود بوده و ما قصد داریم تا در خصوص تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم بیشتر صحبت کنیم.

انواع لوله‌های گالوانیزه

همان‌طور که تا بدین جا نیز متوجه شده‌اید، فرایند گالوانیزه عبارت است از ایجاد یک پوشش به کمک فلز روی برای محافظت هر چه بیشتر محصولات فولادی. به کمک این فرایند می‌توان مقاومت محصولات فولادی را در برابر خوردگی، فرسودگی و زنگ‌زدگی افزایش داد. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که به‌وفور از تکنولوژی گالوانیزه کردن بهره برده است، لوله‌های مختلف هستند. این تجهیزات جز کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند و نیاز دارند تا به کمک روش‌های مختلف، تقویت شوند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله لوله گالوانیزه چیست را بخوانید.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین دستگاه‌های صنعتی، روش‌های گالوانیزه لوله نیز دستخوش تغییرات شده است. امروزه از دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم می‌توان برای گالوانیزه کردن لوله‌های فلزی استفاده کرد. هرکدام از این روش‌ها دارای مشخصات و ویژگی‌هایی بوده و نیاز بخش خاصی از صنعت را برآورده می‌کند. تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم به دلیل تفاوت در شیوه تولید این دو لوله حاصل شده است. ازاین‌رو اگر می‌خواهید تا با تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد آشنا شوید، باید در خصوص فرایندهای گالوانیزه گرم و سرد اطلاعات کسب کنید.

مزایای استفاده از لوله‌های گالوانیزه

جدای از تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم، به دلیل گالوانیزه بودن این تجهیزات، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاومت مناسبی دارند. فولاد پس از برهم کنش با آب یا رطوبت به‌مرورزمان زنگ خواهد زد. با افزودن یک پوشش روی به لوله، لوله‌های گرد فولادی گالوانیزه بسیار کندتر خورده خواهند شد و طول عمر آن‌ها افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. از دیگر مزایای استفاده از لوله‌های گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه کمتر نسبت به فولاد ضدزنگ

کاهش هزینه‌های جانبی در بلندمدت

عملکرد قابل‌اطمینان‌تر

مقاومت عالی در برابر آسیب‌های مکانیکی

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه سرد

به‌سادگی می‌توان متوجه شد که منظور از لوله گالوانیزه سرد، لوله‌ای است که توسط فرایند گالوانیزه سرد تولید شده است. گالوانیزه سرد که به آن گالوانیزه سرد الکترو گالوانیزه نیز گفته می‌شود، روشی است که در آن لوله از طریق الکترولیز چربی‌زدایی شده و آن را در محلولی از روی و کاتد متصل به دستگاه الکترولیتی قرار می‌دهند. به کمک صفحه موجود متصل به الکترولیز، می‌توان جریان الکتریکی از جهت مثبت به سمت منفی حرکت داد.

همین امر موجب ایجاد یک‌لایه رسوب روی بر روی اتصالات لوله شده و اتصالات آبکاری سرد پس از پردازش اول، گالوانیزه می‌شود. رنگ لوله گالوانیزه سرد عمدتاً از طریق اصول الکتروشیمیایی برای خوردگی، اطمینان از تماس کامل پودر روی و فولاد و ایجاد اختلاف پتانسیل الکترود ضروری است. استفاده از فرایند گالوانیزه سرد برای لوله‌ها، جهت محافظت آن‌ها در برابر خوردگی است. برای اینکه بهتر متوجه شوید که اتصالات گالوانیزه چیست این مقاله را بخوانید.


انواع لوله گالولنیزه

لوله گالوانیزه گرم

منظور از لوله گالوانیزه گرم، لوله‌ای است که به کمک روش گالوانیزه گرم تولید شده است. ازاین‌رو اولین و بارزترین تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم، تفاوت در تولید این دو لوله است. همان‌طور که از نام این روش نیز پیداست، گالوانیزه گرم شامل فرو بردن لوله در حوضچه مذاب روی است. صنعتگران این کار را با عبور فلز از روی مذاب در دمای 860 درجه فارنهایت (460 درجه سانتی‌گراد) برای تشکیل کربنات روی انجام می‌دهند.

کربنات روی ماده‌ای قوی است که از فولاد محافظت کرده و در شرایط سخت کاری می‌تواند مقاومت آن را در برابر خوردگی و فرسودگی افزایش دهد. امروزه از روش گالوانیزه گرم برای تولی لوله گالوانیزه گرم به‌صورت گسترده استفاده می‌کنند. فرایند تولید لوله گالوانیزه گرم دارای سه مرحله اصلی است:

آماده‌سازی

واکنش گالوانیزه فقط روی یک سطح تمیز شیمیایی رخ خواهد داد. ازاین‌رو اولین مرحله این فرایند، حذف آلودگی‌ها است. ابتدا لوله را در محلول سوزاننده چربی قرار می‌دهند و سپس در اسید هیدرولیک غوطه‌ور خواهند کرد تا هرگونه آلودگی، خوردگی، زنگ‌زدگی، رسوب و … از بین برود.

گالوانیزه کردن

اصل تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم در این مرحله خودش را نشان می‌دهد. هنگامی که لوله تمیز در روی مذاب فرومی‌رود، لایه‌های آلیاژ روی – آهن در نتیجه یک واکنش متالورژیکی بین آهن و روی تشکیل خواهد شد. هنگامی که مواد از حمام گالوانیزه بیرون کشیده می‌شوند، یک‌لایه روی مذاب در بالای لایه آلیاژی وجود خواهد داشت.

بازرسی

پس از گالوانیزه کردن لوله‌ها، مواد پوشش داده شده، از نظر ضخامت و ظاهر پوشش بررسی خواهند شد. برای تعیین ضخامت، یکنواختی، چسبندگی و ظاهر پوشش، ممکن است انواع آزمایشات فیزیکی و آزمایشی ساده انجام شود.

استانداردهای گالوانیزه

اما پیش از اینکه در خصوص تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم صحبت کنیم، اجازه دهید تا شما را با استانداردهای گالوانیزه به‌صورت کامل آشنا کنیم. انجمن گالوانیزه می‌تواند توصیه‌های دقیقی برای بالابردن ضریب اطمینان، بررسی جزئیات طراحی و به حداکثر رساندن مزایای گالوانیزه در اختیار صنعتگران قرار دهد. ازاین‌رو بهترین محصولات گالوانیزه آن دسته از محصولاتی هستند که استاندارهای گالوانیزه را رعایت کرده باشند.

امروزه بیش از 100 آیین‌نامه و استاندارد برای تولید محصولات گالوانیزه وجود دارد که ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

EN ISO 1461

پوشش‌های گالوانیزه روی محصولات ساخته شده از آهن و فولاد و مشخصات و روش‌های مورد آزمایش بر روی آن‌ها.

EN ISO 14713-1

پوشش‌های روی، دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی برای محافظت در برابر خوردگی آهن و فولاد در سازه‌ها

BS 3083

مشخصات برای ورق‌های فولادی موجدار با پوشش روی و ورق‌های فولادی موجدار با پوشش روی و آلومینیوم برای اهداف عمومی

EN 13438

بنگ و لاک، پوشش‌های ارگانیک پودری برای محصولات فولادی گالوانیزه برای اهداف ساختمانی

EN 15773

کاربرد صنعتی پوشش‌های آلی پودری برای محصولات فولادی گالوانیزه، مشخصات، توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها

طبق این استانداردهای گالوانیزه باید توجهات بسیار زیادی به فرایند تولید، مواد مورداستفاده، ضخامت فولاد و … صورت بگیرد تا محصولات تولیدی مورد قبول واقع شده و استانداردهای لازم را کسب کنند.

بررسی تفاوت‌های گالوانیزاسیون سرد و گرم

اگرچه که گالوانیزه گرم و سرد هر دو اهداف مشابهی دارند، اما روش کاربرد و عملکرد آن‌ها به طور قابل‌توجهی متفاوت است. همین امر موجب بروز تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم خواهد شد. از مهم‌ترین این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت در شرایط آبکاری

در گالوانیزه گرم، فلز پایه در حمامی از روی مذاب غوطه‌ور می‌شود به‌طوری که یک‌لایه روی بر روی فلز پایه تشکیل خواهد شد. در این روش، روی به‌صورت محکم و بسیار قوی به فلز پایه می‌چسبد و همین امر می‌تواند به مقاومت در خوردگی و افزایش دوام فلز کمک کند.

از سوی دیگر، در فرایند گالوانیزه سرد که در آن محلول نمک روی توسط فرایند الکترولیز بر روی فلز پایه قرار می‌گیرد، با فرایند گالوانیزه گرم تفاوت دارد. در این روش هیچ‌گونه گرمایش و یا افزایش دمایی صورت نخواهد داد. این شکل گالوانیزه اجازه نمی‌دهد روی به‌شدت به فلز بچسبد و یک محیط مرطوب باعث می‌شود که پوشش به‌راحتی از بین برد. به فرایند گالوانیزه سرد، آبکاری نیز گفته می‌شود.

به‌سادگی می‌توان متوجه شد که تفاوت لوله گالوانیزه سرد با گرم در این نکته است که پوشش لوله‌های گالوانیزه گرم، دارای مقاومت بیشتری بوده و می‌توانند در شرایط سخت کاری مورداستفاده قرار بگیرند.

تفاوت در اصطلاحات فنی

در فرایند گالوانیزه گرم، فلز پایه ابتدا چربی‌زدایی شده و سپس در چند مرحله دیگر، مانند غوطه‌ور شدن، خشک‌شدن و … قرار خواهد گرفت در مرحله نهایی نیز با سرد شدن و ازدست‌دادن حرارت، خشک خواهد شد.

از طرف دیگر، در فرایند گالوانیزه شد که شامل فرایند الکترولیز محلول نمک روی است، روی در طول فرایند الکترولیز به فلز پایه که در واقع آند به‌حساب می‌آید، رسوب می‌کند. فلز پایه که نقش آند را دارد قبل از شروع این فرایند چربی‌زدایی شده و تغییر شکل می‌دهد.

تفاوت در شیوه انجام

گالوانیزه گرم در واقع یک عملیات شیمیایی است که در آن یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد؛ اما در گالوانیزه سرد، یک عملیات فیزیکی انجام خواهد شد که در آن یک‌لایه روی فقط بر روی فلز پایه قرار خواهد گرفت. پس می‌توان تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم را باتوجه‌به شیوه انجام آن، متوجه شد.

تفاوت در عملکرد

فلز پایه در فرایند گالوانیزه گرم در حوضچه روی مذاب غوطه‌ور می‌شود و یک‌لایه روی را به‌عنوان پوشش بر روی خود تشکیل می‌دهد که به‌شدت به آن می‌چسبد. در نتیجه مزایای فرایند گالوانیزه افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، فرسودگی، ساییدگی و … مقاومت بهتری از خود نشان دهد.

در طی فرایند الکترولیز در گالوانیزه سرد، فلز روی به‌عنوان پوشش بر روی فلز پایه رسوب می‌کند که شکل رسوب شده آن به‌هیچ‌عنوان یک‌دست نخواهد بود. ازاین‌رو قرارگیری فلز پایه در یک محیط مرطوب، می‌تواند باعث ازبین‌رفتن سطح پوشش شود.

تفاوت در آلاینده‌ها

روش گالوانیزه گرم شامل انتشار بسیار کمتری است. آلاینده‌های گالوانیزه عمدتاً به شکل ضایعات اسیدی هستند؛ اما آلاینده‌های گالوانیزه سرد شامل بخش‌هایی از ضایعات آبکاری، ضایعات اسیدی، زباله‌های مایع و … است. به همین دلیل تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم در آلاینده‌هایی است که در طول تولید آن‌ها ایجاد خواهد شد.

کاربرد لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم

جدا از تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم، این مدل از لوله‌ها امروزه در بخش‌های بسیار متنوعی از صنعت حضور دارند. می‌توان رد پای لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم را در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، ساخت‌وساز، راه‌سازی، پزشکی، اداری، نظامی و … مشاهده کرد. درصورتی‌که این لوله‌ها طبق استانداردهای لازم تولید شده باشند، می‌توانند مزایای زیادی را با خود به همراه داشته باشند.

اما یکی دیگر از قسمت‌هایی که تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم خودش را نشان خواهد داد، کاربرد این مدل از لوله‌ها است. از آن جایی که در فرایند گالوانیزه گرم، پوشش محافظ فلز روی به‌خوبی به لوله می‌چسبد، می‌تواند باعث افزایش طول عمر این مدل از لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های گالوانیزه سرد شود. ازاین‌رو از لوله‌های گالوانیزه گرم می‌توان در موقعیت‌هایی که شرایط سخت کاری مانند فشار، رطوبت، شرایط آب‌وهوایی مختلف و … وجود دارد استفاده کرد.

درحالی‌که از لوله‌های گالوانیزه سرد باید از آن‌ها در محیط‌هایی که احتمال بروز فشار، رطوبت و … وجود ندارد، بهره گرفت. امروزه از لوله‌های گالوانیزه گرم برای استفاده در فضاهای باز، بزرگراه‌ها، برج‌های برق، اتصال‌دهنده‌های بزرگ، لوله‌های آهنی آب و … استفاده می‌کنند. درحالی‌که از لوله‌های گالوانیزه سرد در قطعات داخلی مانند شاسی کف، پنل‌ها، داربست‌های کوچک و … بهره می‌برند.

روش گالوانیزاسیون روشی است که در آن فلز پایه به کمک یک‌لایه پوششی از فلز روی، می‌تواند مقاومت خودش را در برابر فرسودگی و خوردگی افزایش دهد. امروزه لوله‌های گالوانیزه بسته به روش تولید خود، به دودسته لوله‌های گالوانیزه گرم و لوله‌های گالوانیزه سرد تقسیم‌بندی می‌شوند. از مهم‌ترین تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم می‌توان به فرایند تولید، کاربرد، مراحل ساخت، آلاینده‌های تولید شده و … اشاره کرد که موجب شده تا هرکدام از این لوله‌ها، مزایای خاص خودشان را داشته باشند.

مشاهده بهترین لوله‌های گالوانیزه موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *