قرارداد آسانسور

علیرضا علیخانی

۲۶ مهر ۱۴۰۰

فهرست مطالب

در سال‌های قدیم و قبل‌تر، اگر قرار بود معامله و یا کاری صورت بگیرد، طرفین آن باید در بین خود قراردادی را منعقد می‌کردند. معمولا قراردادها شفاهی و به دلیل نبود سواد نگارشی کافی کمتر کتبی بود. امروزه اوضاع قراردادها بهتر و رسمی‌تر شده است که در این مقاله سعی می‌شود شما را با قرارداد آشنا نماییم و در مورد قرارداد آسانسور نیز به گفت‌وگو بپردازیم.

قرارداد چیست؟

در ابتدا باید به تعریف رسمی امروزی قرارداد و چگونگی و نحوه نوشتن آن بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید امروزه نوشتن قرارداد، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از انجام‌دادن هر کار و یا معامله‌ای باید صورت گیرد. زیرا این امر هم برای مشتری و هم برای فروشنده و به‌طورکلی برای طرفین مفید است. در این صورت هر دو طرف یا طرفین موظف هستند که به تعهدات خود به طور کامل و صحیح، عمل نمایند.

قرارداد یا عقد بنا به ماده 183 قانون مدنی یعنی اینکه: یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر متعهد به انجام کاری که مورد قبول آنها است، می‌شوند. درکل و در زبان غیرتخصصی قرارداد و عقد به یک معنی است. اما از لحاظ علم حقوقی عقد برای، عقود معین و قرارداد برای عقود غیر معین و یا معین، به کار می‌رود.

لازم به ذکر است که بدانید، توافق دو یا چند نفر از مفاد اصلی و جدایی‌ناپذیر قراردادها هستند. زمانی که دو نفر با اراده آزاد بر سر موضوعی توافق کنند، مجبور به رعایت آن می‌شوند. پس به‌طورکلی نیاز به تشریفات ندارند. به طور مثال برای نوشتن قرارداد آسانسور، همین که مشتری و مهندس به توافق درونی و در نهایت کتبی (قرارداد) برسند، کفایت می‌کند.

قرارداد

نحوه نوشتن قرارداد

امروزه برای نوشتن قرارداد، معمولا برای اینکه مشکلاتی به وجود نیاید، فرم‌هایی مربوط به نوع آن قرارداد را از قبل توسط افرادی آماده می‌کنند. این کار هم در وقت صرفه‌جویی می‌کند و هم برای طرفین مشکل و سو تفاهمی در متن قرارداد پیش نمی‌آید.

قرارداد همانند یک سند برای همگان قابل‌توجه و استناد است و طرف‌ها به استناد و مراجعه به آن یعنی قرارداد، نیاز به آوردن دلایل بیشتر برای مطالبه تعهدات خود، ندارند.

انواع قراردادهای حقوقی

همان‌طور که می‌دانید قراردادها دارای انواع مختلفی هستند. قرارداد پیمانکاری، قرارداد استخدام، قرارداد مشارکت مدنی، قرارداد فروش و… که در هر زمینه‌ای بسته به نوع آن، متفاوت می‌باشند. قرارداد آسانسور در دستة قراردادهای پیمانکاری، قرار می‌گیرد.

آسانسور و کاربرد آن در دنیای مدرن

این وسیله در حدود 70 سال پیش تابه‌حال بسیار محبوب و کارآمد بوده است. نمونه‌های اولیه آسانسورها، آسانسورهای هیدرولیکی بودند. با پیشرفت تکنولوژی امروزه آسانسورها بدون موتورخانه به دلیل طراحی اتاقک، امنیت بالا، انعطاف‌پذیری زیاد و… توانستند که به نحو زیادی جایگزین آسانسورهای هیدرولیکی شوند.

اما باید متذکر شد که امروزه در کشورهای درحال‌توسعه هنوز هم از آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می‌شود. معمولا در بستن قرارداد آسانسور، سفارش آسانسورهای بدون موتورخانه مدل MRL بیشتر است. اما باید بدانید که، درست است که این مدل از آسانسورها، مزایای بیشتری نسبت به آسانسورهای هیدرولیکی دارند، اما هزینه نگهداری از آنها بسیار بالا است.

مزایا و ویژگی‌های آسانسورهای کاملا پیشرفته و جدید

  • کم‌حجم‌بودن قطعات و لوازم
  • صدای ترمز بسیار کم
  • کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان
  • سازگاری بالا با محیط‌زیست
  • کاهش قابل‌ملاحظه در مصرف برق
  • نیازمند نبودن به موتورخانه
  • ابعاد کوچک موتور و جابه‌جایی آسان آن
  • دسترسی آسان نصاب به همه تجهیزات به علت دسترس بودن داخل چاه آسانسور

قرارداد آسانسور

این قرارداد که در دسته قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد، امروزه از قراردادهای جدید به شمار می‌رود و بسیار حائز اهمیت است. اگر آسانسور سریع‌تر در محل ساخت ساخته شود، می‌تواند به تسریع و پیش برد امور و جابه‌جایی افراد و لوازم و تجهیزات موردنیاز، کمک کند. قرارداد آسانسور در بین کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود.

از لحاظ حقوقی جهت نگهداری و نصب آسانسور این قرارداد بسیار مفید و لازم است. در قرارداد آسانسور باید نکات زیر لحاظ گردد:

  • امن نگه‌داشتن مسافرین
  • نظارت‌های مداوم بر آسانسور
  • عملکرد مطابق با قوانین موجود
  • پرهیز از تعمیرات گران‌قیمت

اگر شما دنبال قرارداد مناسبی برای بستن قرارداد آسانسور هستید، احتمالا دو نکته مهم یعنی، نگهداری کامل و روغن‌کاری مدنظر شماست. قرارداد نگهداری برای شما یک شرایطی را فراهم می‌کند که نگهداری از آسانسور شما را به طور مداوم انجام دهند. فقط لازم به ذکر است که بدانید اگر هزینه‌های اضافی به هر دلیلی به وجود آیند، هزینه‌های بیشتری را در پی خواهند داشت.


دانلود نمونه قرارداد آسانسور

نمونه‌ای از مفاد قرارداد آسانسور

بر طبق این قرارداد که مابین………شماره ثبت……..به نمایندگی خانم/آقایان……..به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل……..که از این به بعد کارفرما نام‌گذاری می‌شوند و از سویی دیگر شرکت آسانسور…….به شماره ثبت……….به نمایندگی آقای/خانم……..به‌عنوان هیئت‌مدیره و مدیرعامل که از این به بعد پیمانکار خوانده می‌شود و از سوی دیگر، طبق شرایط و مقرراتی که در مدارک و اسناد این قرارداد درج شده است، منعقد می‌شود.

موضوع قرارداد

متن یا موضوع قرارداد عبارت است از راه‌اندازی و نصب قطعه‌های آسانسور با اجزا زیر بر روی…….دستگاه این آسانسور موجود در ساختمان……واقع در……

  • نصب……….دستگاه فتومگنت
  • نصب…….دستگاه درب طبقه‌ها
  • نصب…….فتوسل پرده‌ای
  • تعویض…….دستگاه تابلو فرمان فول میکروپروسسور آسانسورها
  • تعویض سیم‌بکسل‌های………دستگاه آسانسور
  • دریافت تأییدیه استاندارد برای انجام قرارداد فی‌مابین و …

مبلغ قرارداد

در این قسمت قرارداد، مبلغ به‌صورت از پیش تعیین شده در بین طرفین و نحوه پرداخت آن منعقد می‌شود.

مدت قرارداد پیمانکاری نصب

در این جا مدت‌زمان تعیین شده برای ساخت و نصب آسانسورها که بازهم از پیش تعیین شده است، در بین کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود.

نحوه پرداخت

در اینجا طبق توافق فی‌مابین چگونگی پرداخت حق‌وحقوق از طرف کارفرما به پیمانکار، لحاظ می‌شود.

محل اجرای موضوع قرارداد

در قرارداد آسانسور این بند نیز باید به‌صورت واضح و مشخص نوشته شود.

مدت دوره ضمانت آسانسورها

در این بند پیمانکار موضوع قرارداد و نصب آسانسورها را به مدت تعیین شده از قبل، گارانتی می‌نماید. یعنی اگر هرگونه خرابی و یا نقصی در نصب و کارکرد و قطعات آسانسور به وجود آید، پیمانکار موظف است در مدت‌زمانی که تعیین شده است برای گارانتی، این مشکلات و نقص‌ها را به‌صورت رایگان برطرف سازد.

سایر تعهدات طرفین

در این بند اگر تعهدات اضافی و توافق‌های از پیش صورت‌گرفته‌ای علاوه بر متن قرارداد در بین کارفرما و پیمانکار صورت‌گرفته بود، قید می‌شود.

نشانی/آدرس

در این قسمت از قرارداد آسانسور باید نشانی، شماره تماس و… کارفرما و پیمانکار باید به‌صورت دقیق و کامل نوشته شود.

نتیجه‌گیری

آسانسور وسیله‌ای است که برای جابه‌جایی راحت و آسان، از آن استفاده می‌گردد. شما برای داشتن آسانسور ابتدا باید به مراکز معتبر فروش آن مراجعه کنید. در آنجا بعد از انتخاب محصولی که می‌خواهید، قرارداد آسانسور را باید منعقد کنید. این قرارداد جهت تکمیل و نصب آسانسور توسط پیمانکار، برای شما امری ضروری است. ضمنا اگر شما قرارداد آسانسور را تنظیم کنید، می‌توانید از گارانتی آسانسور و خدمات پس از فروش و نصب آن توسط پیمانکار، بهره‌مند شوید.

جهت مشاهده بهترین مصالح و تجهیزات ساختمانی موجود در سایت

همین حالا کلیک کنید

 

فهرست مطالب

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

لیست مقالات

قرارداد آسانسور

قرارداد آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *