آموزش نصب پریز تلفن و معرفی انواع آن + عکس

امروزه استفاده از تلفن در خانه‌ها و سازمان‌های اداری بسیار مهم و کاربردی بوده و به امری روز مره تبدیل شده است، همچنین از پریز تلفن برای راه اندازی سیستم‌های اینترنتی در چنین...

علیرضا علیخانی

۸ اسفند ۱۳۹۸

amoozesh-nasb-priz-telephon

فهرست بندی

مقدمه

امروزه استفاده از تلفن در خانه‌ها و سازمان‌های اداری بسیار مهم و کاربردی بوده و به امری روز مره تبدیل شده است، همچنین از پریز تلفن برای راه اندازی سیستم‌های اینترنتی در چنین مکان‌هایی استفاده می‌شود. از این رو مهم بودن این مسئله را درک نموده و در این مطلب به معرفی انواع کلید و پریز، نحوه کاربرد آنها و روش نصب پریز‌های تلفن می‌پردازیم.

انواع پریزها

پریزهای تلفن انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای مختلفی به کار می‌روند. پریز تلفن از این جهت با پریزهای برق متفاوت است، باید به شکل جدا از پریزهای دیگر نصب و خریداری شود. سیم تلفن یکی از سیم‌هایی که در داخل خانه تعبیه می‌شود و کاملا کاربرد آن با سیم برق فرق دارد. برای راه‌اندازی دستگاه‌ها به اتصال تلفن، معمولا از پریزهای دوشاخه استفاده می‌شود و حین نصب تلفن باید به این مسئله توجه داشته باشید. همچنین برای اتصال کابل‌های تلفن از سوکت استفاده می‌شود. برخی پریزها نیز هر دوی این دو کاربرد را ترکیب کرده‌اند و می‌توانید با خرید آن‌ها از این کاربردها استفاده کنید. برای مشاهده انواع و قیمت کلید و پریز دلند یا سایر برندها می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

انواع پریز تلفن

پریزهای دو شاخه
خور

یکی از انواع پریزهایی که برای اتصال تلفن به سیستم شهری تلفن وجود دارد، پریزهای دو شاخه خور هستند. این پریزها دو سوراخ دارند و با اتصال دو شاخه تلفن به پریز خط تلفن شهری، می‌توانید از دستگاه استفاده کنید. برخی از این پریزهای دو شاخه خور دارای پایه سوم میانی هستند که باعث می‌شود که تلفن به پریز برق 220 ولت شهری وصل شود. این عمل حین نصب تلفن باعث می‌شود که تلفن دچار اتصال نشود و از سوختن گوشی تلفن جلوگیری شود. اگر در خانه از پریز دو شاخه خور تلفن استفاده نکنید و تلفن را مستقیما به برق بزنید، تلفن شما دچار سوختگی خواهد شد. همچنین برای آموزش اتصال پریز تلفن سوکتی می‌توانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

پریز دوشاخه خور

پریزهای سوکت خور

پریزهای سوکت خور نوع دیگری از پریزهای تلفن هستند که برای اتصال سیم سوکت به سیستم اصلی اینترنت شهری استفاده می‌شود. استفاده از این نوع پریز امروزه نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است چرا که از مودم‌های ADSL در خانه‌ها استفاده بیشتری می‌شود. در واقع مودم‌ها از طریق این خط تلفن داده‌های خود را ارسال و دریافت می‌کنند. اگر در خانه از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید حتما حین خرید و نصب پریز تلفن این نوع پریز را در نظر داشته باشید.

پریز سوکت خور

این پریزها ولتاژهای کاری متناوبی را پیشتیبانی می‌کنند. علت این مسئله این است که ولتاژ ورودی مورد استفاده برای ارتباطات تلفنی در کشورهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل به عنوان مثال نوع خاصی از این پریزها تا ولتاژی معادل 240 را پیشتبانی می‌کنند. بدیهی است که در صورتی که از یک نوع پریز استفاده کنید که با این ولتاژ ورودی تطابق ندارد، برای دستگاه تلفن یا مودم شما مشکل ایجاد خواهد شد.

روند نصب پریز
تلفن

در صورتی که هیچ سررشته‌ای در زمینه نصب پریز ندارید بهتر است که خطر نکنید و این کار را به
برق کار بسپارید. اما در صورتی که قبلا این کار را انجام داده‌اید بهتر است که موارد ایمنی را رعایت کنید.

سیم‌های تلفن معمولا از 5 رشته سیم تشکیل شده‌اند و چهار سیم از این پنج سیم دارای روکش هستند. هر کدام از این سیم‌ها به رنگ‌های مختلفی هستند. یکی از این سیم‌ها همان نویز گیر است. در صورتی که پریز دیگری در محل وجود دارد، سعی کنید سیم کشی را طبق پریز قبلی انجام بدهید چرا که این استانداردها جهانی هستند.

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب کلید و پریز برای افراد مبتدی و 4 نکته مهم قبل از نصب

برای نصب پریز تلفن سوکت خور نیز چهار سیم وجود دارد که به رنگ‌های سبز، قرمز، مشکی و زرد هستند. شما باید سیم‌های ورودی را به دور رنگ سبز و قرمز وصل کنید. در صورتی که در سیم ورودی دو خط وجود داشت سیم قرمز و سبز را به خط اول نصب کنید و سیم زرد و مشکی را به خط دوم وصل کنید. در واقع این دو دسته سیم، ورودی صدا و داده را مشخص می‌کنند. پس از اتصال سیم‌ها، درستی آن را با اتصال دو شاخه تست کنید. اگر اتصال اشتباه باشد صدایی وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول

آیا می‌توان از پریز‌های دو شاخه خور به جای پریز‌های سوکت خور برای مودم ADSL استفاده کرد ؟

بله می‌توان از پریز‌های دو شاخه خور به جای پریز‌ها سوکت خور با رعایت نکات ایمنی استفاده کرد.

بهترین مدل از پریزها برای اتصال به خطوط تلفن کدام است ؟

با توجه به اینکه مدل‌های مختلفی برای پریز‌ها استفاده می‌شود فرقی در کارکرد ندارند اما اگر از مودم‌های خانگی استفاده می‌کنید بهتر است پریز سوکت خور نصب کنید.

برای خرید پریزهای با تضمین کیفیت و قیمت مناسب از کجا اقدام کنیم ؟

برای مشاهده مشخصات فنی و خرید انواع پریز‌ها می‌توانید با مراجعه به وب سایت دکتر تامین از تمامی امکانات آن استفاده کرده و خریدی با تضمین کیفیت و قیمت داشته باشید.

جمع بندی

در این مطلب نگاهی به انواع پریزهای خانگی مانند کلید و پریز ایران الکتریک داشتیم و دیدیم که چند نوع پریز داریم. همچنین مروری بر ویژگی‌های این پریزها انداختیم. دقت کنید که پیش از خرید پریز، حتما از یک برند معتبر استفاده کنید و حتما در مورد استانداردهای این پریزها آگاهی کسب کنید چرا که عدم توجه به این مسئله باعث خواهد که دستگاه شما دچار مشکل شود. در صورتی که قصد دارید هر گونه پریز تلفن دو شاخه خور یا سوکت خور را خریداری و نصب کنید، فقط کافی است که به وبسایت دکتر تامین مراجعه کنید. این وبسایت، یک فروشگاه آنلاین خرید لوازمی است که در ساخت خانه به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *