تعویض تیوپ منبع تحت فشار

تیوپ منبع تحت فشار که در کنار پمپ‌های آب خانگی استفاده می‌شود، موجب بالا رفتن طول عمر و کارایی بهتر پمپ می‌گردد. زمانی که این تیوپ درست عمل نکند و یا آسیب ببیند ...

علیرضا علیخانی

۱۶ تیر ۱۳۹۹

tube-tahate-feshar

فهرست بندی

تیوپ منبع تحت فشار که در کنار پمپ‌های آب خانگی استفاده می‌شود، موجب بالا رفتن طول عمر و کارایی بهتر پمپ می‌گردد. زمانی که این تیوپ درست عمل نکند و یا آسیب ببیند عملکرد پمپ نیز دچار اختلال می‌شود و در این شرایط نیاز به تعویض تیوپ منبع تحت فشار است. شاید از خودتان بپرسید که چطور باید متوجه شویم که زمان تعویض آن فرا رسیده است و چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
در این مقاله با دکتر تامین، بزرگ ‌ترین فروشگاه اینترنتی مصالح و تأسیسات ساختمانی همراه باشید تا با تیوپ منبع تحت فشار و هر آنچه که باید در مورد تعویض آن بدانید، آشنا شوید. برای مشاهده قیمت پمپ و مخزن خانگی و مشخصات هر یک می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

تیوپ منبع تحت فشار چیست؟

معمولاً برای عملکرد بهتر پمپ‌های آب خانگی، کنترل مصرف انرژی و همچنین بالا بردن طول عمر آن‌ها از یک تیوپ پلاستیکی به نام تیوپ منبع تحت فشار درون مخزن پمپ‌ها استفاده می‌شود. این تیوپ پلاستیکی به کمک باد پر می‌شود و مقدار آن باید بین 25 تا 35 psi باشد. فشار باد داخل این تیوپ موجب ارسال آب به پمپ آب می‌گردد. اگر بنا به هر دلیل، میزان باد تیوپ کم شود و یا آسیب ببیند، لازم است تا یک تیوپ سالم جدید را جایگزین آن کنید.

 

تیوپ

 

چرا تیوپ منبع تحت فشار خراب می‌شود؟

دلایل متفاوتی می‌توانند موجب آسیب رساندن به تیوپ منبع تحت فشار شوند. معمولاً گذر زمان و از بین رفتن حالت لاستیکی تیوپ و ایجاد سوراخ یا پارگی روی بدنه تیوپ از مهم ‌ترین عوامل خرابی تیوپ هستند که در زمان بروز چنین مشکلاتی باید هر چه سریع ‌تر اقدام به تعویض تیوپ منبع تحت فشار نمایید.

معمولاً تنظیم نبودن هوای درون مخزن موجب پر شدن بیش از حد تیوپ از آب می‌شود و در این شرایط ممکن است تیوپ پاره شود. به همین دلیل بهتر است که به طور دوره‌ای حتماً فشار هوای درون مخزن پمپ را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تنظیم آن نمایید. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از نصب تیوپ جدید حتماً مخزن را سرویس و تمیز کنید تا دوباره با مشکل روبرو نشوید. معمولاً خرابی تیوپ منبع تحت فشار با علائمی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

مشخصات و قیمت انواع مخزن آب خانگی را می‌توانید در وب‌سایت دکتر تامین مشاهده کنید و برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی چگونگی خرید مخزن آب، نحوه نصب و نگهداری از آن در تابستان می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

راهنمای خرید مخزن آب و اشتباهات رایج در خرید مخزن آب

روش صحیح نصب مخزن آب

روش‌های نگهداری از مخزن آب در تابستان

 

تیوب منبع

 

روشن و خاموش شدن مکرر پمپ

اولین و مهم‌ترین علامتی که به شما نشان می‌دهد تیوپ پمپ خراب شده است، روشن و خاموش شدن زیاد پمپ است. در صورت برخورد با چنین موضوعی بهتر است هر چه سریع‌تر اقدام به تعویض تیوپ منبع تحت فشار کنید تا به پمپ آسیبی وارد نشود. معمولاً این مشکل به دلیل جمع شدن آب داخل تیوپ و یا عدم تنظیم فشار درون پمپ اتفاق می‌افتد.

 

پر بودن منبع و عدم خروج آب

زمانی که رسوبات موجود در آب، موجب گرفتگی دهانه مخزن پمپ شوند و تیوپ نتواند به صورت طبیعی باز و بسته شود و یا فشار درون مخزن را کم کند، منبع پر از آب شده و نمی‌تواند خارج شود.

 

تغییر رنگ بو، مزه و رنگ آب

استفاده از تیوپ‌های بی کیفیت و نامرغوب می‌تواند موجب رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها درون مخزن شود و کیفیت آب را تحت تأثیر قرار دهد. از طرف دیگر زمانی که تیوپ سوراخ باشد و آب به درون مخزن و دیواره‌های آن نفوذ کند موجب زنگ زدن آن و در نتیجه تغییر رنگ و بوی آب می‌گردد.

 

 تغییر رنگ، بو و مزه به دلیل سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

 

طریقه تعویض تیوپ منبع تحت فشار در چند مرحله ساده

قبل از هر چیز باید علت ایجاد مشکل تیوپ توسط یک کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد و سپس بعد از اینکه مطمئن شدید مشکل از تیوپ است، برق و آب اصلی مربوط به پمپ را ببندید و سپس اقدام به تعویض تیوپ منبع تحت فشار کنید. برای این کار لازم است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای شروع با استفاده از یک آچار مناسب، محل اتصال لوله بین منبع و پمپ را باز نمایید.
  2. کلاهک مربوط به هوای درون تیوپ را بردارید و اجازه دهید تا هوا به طور کامل خارج شود.
  3. حال آب را با فشار زیاد وارد لوله کنید تا داخل آن تمیز شده و همه رسوبات اضافی از آن خارج شوند.
  4. برای خارج شدن آب درون منبع آن را بخوابانید تا کاملاً تخلیه شود.
  5. حال به کمک آچار بکس پیچ‌های بخش فوقانی دریچه بالای منبع تحت فشار را باز کنید.
  6. بعد از اینکه درپوش دریچه را باز کردید، تیوپ منبع تحت فشار در داخل آن مشخص است و می‌توانید تنها با گرفتن لبه تیوپ و حرکات دورانی، آن را به سادگی خارج کنید.
  7. بعد از خروج تیوپ قدیمی باید تیوپ جدید را جایگزین کنید. برای این کار باید ابتدا یک تیوپ با سایز و اندازه مناسب تهیه کنید و آن را از بخش انتهایی آن طوری وارد مخزن کنید که لبه ورودی تیوپ روی لبه دریچه واقع شود.
  8. بهتر است تیوپ را فشرده کنید و با حرکات دورانی وارد لوله کنید و بعد از قرار گرفتن تیوپ در داخل دریچه آن را به کمک دست باز کنید.
  9. در این مرحله باید پیچ‌های مربوط به درپوش دریچه منبع را ببندید و با استفاده از یک دستگاه تلمبه تیوپ را باد کنید.
  10. برای باد کردن تیوپ باید از طریق شیلنگ، تلمبه را دقیقاً داخل سوراخ زیر بخش فوقانی منبع تحت فشار قرار دهید و توجه داشته باشید که حجم باد از 35 psi بیشتر نشود و از 25 psi هم کمتر نباشد.
  11. بعد از باد کردن تیوپ مراحل تعویض تیوپ منبع تحت فشار به اتمام می‌رسد و بهتر است قبل از اتصال به شبکه آب ساختمان به خوبی لوله‌ها را به کمک نوار تفلون درزگیری کنید و بعد آب و برق مربوط به پمپ را وصل کنید و آن را راه اندازی نمایید.

 

تعویض تیوب منبع تحت فشار

 

جمع بندی

همان‌طور که مطالعه کردید تعویض تیوپ منبع تحت فشار کار چندان پیچیده ‌ای نیست اما برای این کار لازم است که حدودی به امور فنی آشنایی داشته باشید. قبل از تعویض تیوپ بهتر است یک تیوپ با سایز و اندازه مناسب تهیه کنید و توجه داشته باشید که استفاده از جنس مرغوب و باکیفیت همانند هر تجهیزات دیگری می‌تواند روی نتیجه کار و کارایی پمپ شما تأثیر بگذارد.
همان‌طور که پیش تر گفته شد، روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب، عدم خروج آب و تغییر بو و مزه آب از مهم ‌ترین علائمی هستند که نشان می‌دهند تیوپ منبع تحت فشار آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.

 

برای دریافت مشاوره خرید انواع منابع تحت فشار می توانید با شماره ی زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۸۴۳۶

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *