اتصالات جوشی درزدار و سیاه درزدار چیست؟

اتصالات جوشی درزدار نوعی اتصال مخصوص است که روی سطح آن جای جوش و درز وجود دارد و از همین رو ویژگی‌هایی دارد که بیشتر برای وصل کردن دو لوله درزدار مورد استفاده قرار...

علیرضا علیخانی

۲۱ دی ۱۳۹۹

etesalat-jooshi-darzdar

فهرست بندی

اتصالات جوشی درزدار نوعی اتصال مخصوص است که روی سطح آن جای جوش و درز وجود دارد و از همین رو ویژگی‌هایی دارد که بیشتر برای وصل کردن دو مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت اتصالات سیاه درزدار معمولاً با توجه به نوع کارایی و همچنین اندازه و ضخامتی که دارند، بستگی دارد. اگر دوست دارید بدانید اتصالات جوشی درزدار چیست؟ و با انواع و کاربرد آن آشنا شوید، در این مقاله از وب سایت دکتر تامین با ما همراه باشید.

اتصالات جوشی درزدار چیست؟

اتصالات جوشی درزدار نوعی اتصال است که در سطح این نوع اتصالات جای جوش و درز وجود دارد. وجود جای جوش روی این اتصالات موجب شده تا از آن بیشتر برای وصل کردن لوله‌های درزدار استفاده شود. از طرف دیگر این اتصالات بیشتر در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار دارند و از همین رو معمولاً از آن‌ها برای وصل کردن لوله مانیسمان استفاده نمی‌شود زیرا به شدت روی عمر لوله کشی تأثیر می‌گذارند و کیفیت لوله کشی را پایین می‌آورد.

انواع اتصالات سیاه درزدار
انواع اتصالات درزدار با نام لاتین

به علاوه اتصالات جوشی درزدار مقاومتی به نسبت پایین‌تر از انواع اتصالات مانیسمان دارند و قیمت آن‌ها نیز در مقایسه با اتصالات مانیسمان بسیار کمتر است، به همین دلیل بیشتر برای اتصال سیستم لوله کشی‌های ساده که در شرایط مساعد قرار دارند، مناسب هستند و برای اتصال لوله‌های مانیسمان که هم هزینه گران‌تری دارد و هم مقاومت آن‌ها در شرایط پر فشار با دمای بالا بیشتر است، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

برای اطلاعات بیشتر درباره  انواع لوله‌های مانیسمان و کاربرد آن می‌توانید مقاله لوله مانیسمان چیست؟ انواع و کاربرد لوله مانیسمان را مطالعه کنید.

حال که تا حدودی به این سوال ذهنی خود پاسخ دادید که اتصالات درزدار چیست؟ بهتر است بدانید که برای ساخت اتصالات سیاه درزدار از ورقه‌های فلزی استفاده می‌شود که طی فرآیند جوشکاری دو طرف، به هم متصل می‌گردند. به طوری که این اتصالات همانند لوله‌های درزدار قادر به تحمل فشار و دمای کمتری هستند. این اتصالات انواع مختلفی دارند و برای ساخت آن‌ها از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود.

روش ساخت اتصالات جوشی درزدار

روی سطح اتصالات درزدار همان طور که از نام آن نیز مشخص است جای درز و جوش وجود دارد. برای ساخت این اتصالات دو طرف قطعه یک اتصال به صورت جداگانه ساخته ‌می‌شود. سپس این دو قطعه روی یکدیگر قرار ‌می‌گیرند و کناره‌های کار به وسیله جوش به هم متصل ‌می‌شود در بسیاری از موارد نیز برای ساخت اتصالات درز جوش از لوله‌های درزدار استفاده ‌می‌شود. به طوری که این لوله‌ها با قرار گرفتن در دمای بالا به شکل دلخواه حالت ‌می‌گیرند و سپس در همان حالت ثابت ‌می‌شوند.

هر چقدر میزان خلوص فولاد در ساخت اتصالات جوشی درز دار بیشتر باشد اتصالات مرغوب‌تر هستند از طرف دیگر برند محصول و همچنین رعایت استانداردهای معتبر می‌‌تواند روی کیفیت این اتصالات تأثیر بگذارد برای ساخت مرغوب‌ترین نوع اتصالات جوشی از آلیاژ فولاد و مقدار زیادی کربن استفاده ‌می‌شود

انواع اتصالات سیاه درزدار

اتصالات سیاه درزدار انواع متفاوتی دارند و هر کدام از آن‌ها برای امری خاص در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع اتصالات جوشی درزدار برای تغییر مسیر لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر برای ایجاد چند انشعاب روی یک لوله و یا مسدود کردن مسیر لوله کاربرد دارند. در ادامه می‌توانید با برخی از رایج‌ترین انواع اتصالات سیاه درزدار آشنا شوید.

اتصالات زانویی ۹۰ درجه
اتصالات زانویی ۴۵ درجه
اتصالات سه راهی مساوی
اتصالات سه راهی نامساوی
اتصالات تبدیل
گپ درزدار
سردنده درزدار
بوشن درزدار

اتصالات زانویی ۹۰ درجه

از اتصالات زانویی ۹۰ درجه برای ایجاد تغییر مسیر لوله به اندازه ۹۰ درجه استفاده ‌می‌شود. برای ساخت این اتصالات درزدار از لوله درزدار استفاده می‌شود، و لوله با قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد خم می‌شود و به صورت زاویه 90 درجه شکل می‌گیرد. این نوع اتصالات در اندازه‌ها و سایزهای مختلف تولید می‌شوند و سایز اتصال با توجه به اندازه لوله مشخص می‌شود.

اتصالات زانویی ۹۰ درجه

اتصالات زانویی ۴۵ درجه

اتصالات زانویی ۴۵ درجه مسیر لوله را به اندازه ۴۵ درجه در مسیر لوله کشی تغییر ‌می‌دهند و به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات شناخته ‌می‌شوند. از این نوع اتصالات زمانی استفاده می‌شود که در سیستم لوله کشی نیاز به تغییر دادن مسیر لوله به اندازه 45 درجه داشته باشیم. اتصالات زانویی 45 درجه و 90 درجه از رایج‌ترین انواع اتصالات زانویی هستند، اما این اتصالات در زوایای دیگری نیز در دسترس هستند.

اتصالات زانویی ۴۵ درجه

اتصالات سه راهی مساوی

از این اتصالات برای ایجاد سه انشعاب مساوی و یکسان در مسیر لوله استفاده ‌می‌شود. با نصب اتصالات سه راهی مساوی روی لوله اصلی ‌می‌توان آن را به سه لوله به اندازه یکسان متصل نمود. از این اتصالات بیشتر برای اموری مثل لوله کشی گاز شهری استفاده می‌شود. برای وصل کردن اتصالات و لوله‌های گازی معمولاً از روش جوشکاری butt weld استفاده می‌شود.

اتصالات سه راهی مساوی

اتصالات سه راهی نامساوی

از این نوع اتصالات برای ایجاد سه راهی با اندازه نامساوی استفاده ‌می‌شود در واقع زمانی که قصد داشته باشیم از یک لوله اصلی انشعاب با اندازه‌های متفاوت داشته باشیم، از این اتصالات استفاده ‌می‌کنیم. به طور کلی اتصالات سه راهی مساوی و نامساوی از رایج‌ترین انواع اتصالات هستند که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصالات سه راهی نامساوی

اتصالات تبدیل

یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات فولادی درزدار، تبدیل درزدار است. از این اتصالات برای تغییر قطر لوله از بزرگ به کوچک و یا برعکس استفاده ‌می‌شود. در واقع برای وصل کردن دو لوله فولادی با اندازه متفاوت به هم، باید از اتصالاتی به نام تبدیل استفاده نمود. برای مشاهده قیمت لوله فولادی می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

تبدیل غیر هم مرکز

تبدیل هم مرکز

گپ درزدار

اتصالات گپ درزدار به منظور مسدود کردن انتهای لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اتصالات در دو نوع فولادی و استیل تولید می‌شوند و باید با توجه به ابعاد و ضخامت لوله انتخاب شوند.

گپ

سردنده درزدار

یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات درز جوش، اتصالات سردنده درزدار هستند که از آن‌ها به منظور دنده دار کردن سر لوله استفاده می‌شود. اتصال سردنده درزدار NPT، رایج‌ترین نوع این اتصالات است که بیشتر برای لوله کشی گاز شهری کاربرد دارد.

سردنده درزدار

بوشن درزدار

بوشن درزدار قطعه‌ای است که برای ساخت آن‌ها به طور مستقیم ازلوله درزدار استفاده می‌شود و داخل آن به صورت دنده‌ای طراحی شده است. از این اتصالات درزدار برای وصل کردن دو لوله به هم و همچنین اتصال یک خط لوله کشی جوشی به یک خطر دنده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مشاهده قیمت لوله درزدار اینجا کلیک کنید.

بوشن

قیمت اتصالات جوشی درزدار

همان طور که ‌می‌دانید اتصالات جوشی درز دار انواع متفاوتی دارند و نوع کاربرد جنس اتصالات و کیفیت ساخت آن‌ها ‌می‌تواند روی قیمت آن‌ها تأثیر بگذارد نکته مهمی که در مورد اتصالات درز جوش وجود دارد این است که کیفیت آن‌ها به طور مستقیم روی کیفیت سیستم لوله‌کشی تأثیر می‌گذارد از همین رو بهتر است در زمان خرید اتصالات فولادی درزدار حتماً به توجه داشته باشید.

کیفیت مواد اولیه
درصد خلوص فولاد
مقاومت مکانیکی
برند و کشور سازنده

کاربرد اتصالات سیاه درزدار

برای شناخت کاربرد اتصالات سیاه درزدار باید بدانید اتصالات جوشی چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت اتصالات درزدار از دو جنس فولاد و استیل استفاده ‌می‌شود. اتصالات سیاه جوشی انواع متفاوتی دارند هر یک از آن‌ها با توجه به وظیفه‌ای که انجام ‌می‌دهند برای امور خاصی در سیستم‌های لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های اتصالات جوشی درزدار

اتصالات سیاه درز دار به دلیل وجود جای جوش روی سطح اتصال مقاومت کمتری در برابر فشار و دمای بالا دارند. در واقع این اتصالات باید برای سیستم‌های مورد استفاده قرار بگیرند که در شرایط پرفشار با دمای بالا قرار ندارند. معمولاً انتهای اتصالات سیاه درزدار به صورت V طراحی می‌شود و قبل از جوشکاری، اتصالات و لوله در یک جهت قرار می‌گیرند و درز بین آن‌ها جوش می‌خورد تا استحکام اتصال افزایش پیدا کند. اصلی‌ترین ویژگی این اتصالات قیمت و سرعت بالای کار است.

در ادامه با گالوانیزه کردن آنها می‌توان کیفیت این محصولات را بالاتر برد. برا

استانداردهای اتصالات جوشی درزدار

کلیه ویژگی‌های اتصالات درز جوش باید طبق استانداردهای ویژه‌ای تولید شود. برای مثال ابعاد این اتصالات باید طبق استاندارد ASME B16.9 ساخته شود و استاندارد متریال ساخت این اتصالات جوشی باید طبق استاندارد ASTM A234 تولید شود. جزئیات نام گذاری این اتصالات نیز باید طبق استاندارد ASME B16.49 انجام ‌شود.

برندهای اتصالات درزدار

شرکت‌های تولیدی معتبر زیادی در داخل ایران اقدام به تولید انواع اتصالات درزدار کرده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ایران اتصال، آریا، آسیا، امین و دلتا اشاره کرد. کلیه این برندهای معتبر ایرانی برای تولید انواع اتصالات درز جوش استانداردهای فنی و تست‌های لازم بعد از تولید محصول را انجام می‌دهند و کیفیت مطلوبی دارند. برند بنکن نیز یکی از معروف‌ترین برندهای چینی در تولید انواع اتصالات مانیسمان و درزدار است که به تمام دنیا از جمله ایران صادر می‌شود.

مشخصات فنی اتصالات سیاه درزدار

اتصالات سیاه جوشی یکی از مقاوم‌ترین انواع اتصالات هستند که روی سطح آن‌ها جای جوش و درز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی این اتصالات این است که در سایزهایی بیشتر از 2 اینچ ساخته می‌شوند. از طرف دیگر این اتصالات در شرایط آسیب و صدمه دیدن به راحتی قابل تعویض هستند و در صورت نیاز می‌توان اقدام به جابجایی این اتصالات نمود. از دیگر مزیت‌های این اتصالات جوشی ‌می‌توان به تطبیق این اتصالات در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتصالات جوشی این است که برای کار کردن این قطعات نیاز به اندازه گیری دقیق لبه قطعه با لوله نیست در حالی که این موضوع در مورد سایر انواع اتصالات اهمیت ویژه‌ای دارد.

از اتصالات درز جوش می‌توان روی تمام انواع لوله‌ها و سازه‌های ساختمانی استفاده نمود. ولی وجود درز و جای جوش روی این اتصالات موجب شده که استحکام پایین‌تری نسبت به اتصالات مانیسمان داشته باشند و از همین رو از آن بیشتر برای وصل کردن لوله‌های درزدار استفاده می‌شود. هر چقدر سطح این اتصالات جوشی صاف و یکنواخت‌تر باشد، کیفیت آن نیز بیشتر است. به طور معمول قبل از استفاده از اتصالات جوشی درزدار برای لوله کشی گاز آن را تست می‌کنند و از کیفیت ساخت و عدم ایراد آن اطمینان حاصل می‌کنند.

سوالات متداول

اتصالات درز جوش لوله درزدار تا چه سایز و اندازه‌ای تولید می‌شوند؟
اتصالات جوشی درزدار اندازه‌های متفاوتی دارند و تا سایزهای بزرگ‌تر از 24 اینچ نیز تولید می‌شوند.

رایج‌ترین روش تولید اتصالات درز جوش چیست؟
معمولاً برای ساخت این اتصالات دو طرف اتصالات را به طور جداگانه تولید می‌کنند و سپس روی هم قرار می‌دهند و به وسیله جوش دادن به هم وصل می‌کنند.

رایج‌ترین کاربرد اتصالات جوشی درزدار چیست؟
از این اتصالات جوشی بیشتر در لوله کشی آب با فشار پایین و همچنین لوله کشی گاز خانگی روکار استفاده می‌شود.

جنس اتصالات درزدار چیست؟
برای ساخت اتصالات درزدار معمولاً دو جنس فولاد و استیل مورد استفاده قرار می‎گیرند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم که تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم که اتصالات جوشی درزدار چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد. اتصالات جوشی درزدار انواع متفاوتی دارند و در شرایط متفاوت لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع جنس و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این اتصالات می‌تواند روی کیفیت لوله کشی تأثیر بگذارد. از طرف دیگر این اتصالات به دلیل وجود جای جوش نباید در شرایطی با فشار بالا و گرمای شدید استفاده شوند. شما می‌توانید برای خرید انواع اتصالات و همچنین برآورد قیمت‌های این محصولات به وب سایت دکتر تأمین سر بزنید و یا به منظور استعلام قیمت‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *