روش‌های نگهداری از مخزن در تابستان

امروزه برای خیلی از خانه‌ها و آپارتمان‌ها، استفاده از مخزن آب ضروری است. نه‌تنها برای استفاده در زمان قطعی این مایۀ حیات، بلکه برای حفظ فشار آب نیز، وجود مخزن لازم است. اما مشکلی..

علیرضا علیخانی

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

فهرست بندی

امروزه برای خیلی از خانه‌ها و آپارتمان‌ها، استفاده از مخزن آب ضروری است. نه‌تنها برای استفاده در زمان قطعی این مایۀ حیات، بلکه برای حفظ فشار آب نیز، وجود مخزن لازم است. اما مشکلی که در این میان وجود دارد، حفظ سلامت و طول عمر مخزن است. بدون شک، با آگاهی از روش صحیح نصب مخزن آب، می‌توان طول عمر آن را افزایش داد. اما در تابستان چه؟ مخزن را چطور می‌توان از آفتاب سوزان و گرمای فراوان حفظ کرد؟

در این مقاله قرار است با شما درباره روش‌های نگهداری از مخزن آب در تابستان صحبت کنیم. به کمک این روش‌ها، نه‌تنها می‌توانید طول عمر و سلامت مخزن خود را افزایش دهید، بلکه در تابستان، آبی خنک و گوارا نیز خواهید داشت. با ما همراه باشید.

یک نکته برای شروع

قبل از اینکه به سراغ روش‌های نگهداری از منبع آب در تابستان برویم، بد نیست این نکته را هم متذکر شویم که برای این‌که بتوانید در تابستان آبی خنک داشته باشید، بهتر است در انتخاب جنس بدنه مخزن، بسیار دقت کنید. برخی از مخازن، انتقال حرارت بالایی دارند و آب را به ‌شدت گرم می‌کنند. در عوض، برخی دیگر به‌عکس عمل می‌کنند.

به‌عنوان مثال، مخازن فلزی (استیل، آلومینیوم و…) گرما را بسیار زیاد و سریع انتقال می‌دهند. اما در مقابل، مخازن پلاستیکی مثل «پلی‌اتیلن» عایق گرما هستند و از انتقال حرارت به داخل مخزن و گرم‌شدن آب جلوگیری می‌کنند. این نوع مخازن آب، معمولا سه‌لایه هستند و حتی از نفوذ اشعه آفتاب (UV) به داخل هم جلوگیری می‌کنند.

روش اول: عایق‌بندی کردن مخزن آب

عایق‌بندی را شاید بتوان بهترین راهکار برای محافظت از مخزن آب در تابستان دانست. نه‌تنها در تابستان، بلکه در زمستان نیز این عایق‌بندی، به کارتان خواهد آمد. به کمک عایق، در تابستان آبی خنک و گوارا خواهید داشت. در زمستان نیز هیچ‌گونه نگرانی بابت یخ‌زدن آب درون مخزن نخواهید داشت؛ هرچند که مخازن پلی‌اتیلن در برابر سرما و یخ‌زدگی مقاوم هستند.

عایق ‌بندی مخازن به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ عایق‌بندی با فویل، پشم‌شیشه، فوم، ملات گچ و چسب و حتی رنگ‌کردن با رنگ سفید، رایج‌ترین شیوه‌های عایق‌بندی هستند. بهترین نوع عایق‌بندی آن است که یک لایه پشم‌شیشه در زیر و یا یک لایه فویل روی مخزن آب قرار بگیرد.

در این صورت نه‌تنها گرما وارد مخزن نمی‌شود، بلکه خنکای آب داخل مخزن نیز به‌خوبی حفظ خواهد شد. همچنین، به کمک عایق‌بندی، طول عمر مخزن آب هم افزایش پیدا خواهد کرد؛ به‌خصوص بدنه آن که از انواع آسیب‌ها مصون خواهد ماند.

روش دوم: نصب سایبان روی مخزن آب

قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، از دو جهت برای منبع مضر است: اول آن‌که در طول عمر آن تاثیر مستقیم و منفی دارد. دوم آن‌که باعث گرم‌شدن آب درون مخزن می‌شود. اکثر مخازنی که در پشت‌ بام نصب شده‌اند، با این مشکل روبه‌رو هستند. این مخازن خیلی زود کهنه می‌شوند و حتی به‌خاطر گرمای هوا، ممکن است ساختار و شکل بدنه آن‌ها نیز تغییر پیدا کند. بماند که آب را به‌اندازه آب حمام هم گرم می‌کنند!

برای حل این مشکل، ساده‌ترین کار نصب سایبان روی مخزن است. به‌طوری‌که نه‌تنها روی مخزن را بپوشاند، بلکه حداقل به فاصله یک متر، دورتادور مخزن نیز در سایه باشد. با این روش، مخزن آب شما از تابش مستقیم نور خورشید در امان خواهد بود و در طول زمان دچار پوسیدگی نخواهد شد. به‌علاوه، طبق آمار و بررسی‌های انجام‌شده، آب داخل مخزن نیز حداقل به‌اندازه 10 درجه، خنک‌تر خواهد بود.

روش سوم: ساخت اتاقک برای مخزن آب

از دیگر راهکارهایی که کارآیی آن از نصب سایبان روی مخزن آب،

ساخت یک اتاقک مخصوص و مجزا برای مخزن آب، از دیگر راهکارهای محافظت از مخزن در برابر گرما تابستان است. این روش حتی در مقایسه با درست‌کردن سایبان، کارآیی بیشتری دارد. این اقدام از چند جهت مفید است: مخزن از تابش مستقیم نور آفتاب مصون خواهد ماند، امنیت بیشتری خواهد داشت و از آسیب‌های احتمال مصون خواهد ماند.

زمانی که برای مخزن سایبان درست می‌کنید، صرفا آن را از تابش نور آفتاب حفظ کرده‌اید. اما با ساخت اتاقک مخصوص برای مخزن آب، علاوه بر نور، آن را در برابر جریان هوای گرم نیز حفظ کرده‌اید. جریان هوای گرم نیز خود عامل دیگری است برای گرم‌شدن آب داخل مخزن آب. بد نیست بدانید که طبق قوانین نظام‌مهندسی کشور، مخزن آب «باید» دارای اتاقک مجزا بوده و کلیدش نیز به دست مدیر ساختمان باشد.


مخزن آب در انواع و اندازه‌های مختلف

روش چهارم: نصب مخزن آب در زیرزمین

از قدیم‌الایام، رسم بر آن بوده که در فصل تابستان و گرمای طاقت‌فرسای آن، اعیان و اشراف به زیرزمین خانه‌های خود پناه می‌بردند. زیرزمین، حدود 15 درجه خنک‌تر از بالای زمین است. به‌علاوه درست به‌عکس، در زمستان نیز دمای بالاتری نسبت به سطح زمین دارد. این دلیل خوبی است برای این‌که مخزن آب خود را در زیرزمین و یا اتاقک‌های زیرزمینی نصب کنید.

نصب مخزن آب در زیرزمین نه‌تنها خنکای آب داخل مخزن را تضمین خواهد کرد، بلکه در زمستان نیز از یخ‌زدن آب درون مخزن و یا لوله‌های آب، جلوگیری خواهد کرد. این روش ممکن است کمی گران‌تر از روش‌های ذکر شده در این فهرست باشد. اما اثرات مثبت آن در طول زمان، هزینه آن را توجیح خواهد کرد.

روش پنجم: همواره پر نگه‌داشتن مخزن آب

خالی بودن و یا نصفه و  نیمه پر بودن مخزن آب، نتایج خوشایندی نخواهند داشت. از این‌ جهت که خالی بودن، نه‌تنها موجب گرم‌شدن آب داخل مخزن می‌شود، بلکه ممکن است احتمال رشد باکتری و بروز جلبک نیز افزایش پیدا کند.

زمان که آب درون مخزن خالی و یا نصف است، میزان هوای بیشتری در مخزن وجود دارد. هوا رسانای بهتری نسبت به آب است؛ همین باعث می‌شود که فضای درون مخزن گرم شود و مایع درونش را نیز به‌سرعت گرم کند.

برای جلوگیری از این مشکل، باید طراحی مخزن و لوله‌کشی آب ورودی آن به‌گونه‌ای باشد که مخزن، همواره پر بماند. برای این منظور، استفاده از شیرهای خودکار مکانیکی (شیر فلوتردار) توصیه می‌شود. این شیرها در صورت خالی شدن مخزن، خودبه‌خود باز می‌شوند و آب داخل مخزن را پر می‌کنند.

روش ششم: جلوگیری از راکد شدن آب داخل مخزن

اگر آب داخل مخزن، به‌مدت زیادی راکد و بی‌حرکت باقی بماند، بدون شک گرم خواهد شد. به‌علاوه، ممکن است کیفیتش نیز کاهش پیدا کند و حتی به محلی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شود. از همین جهت، متخصصان توصیه می‌کنند که به روش‌های مختلف، آب داخل مخزن را حرکت دهید و از راکد شدن آب آن جلوگیری کنید.

یک روش ساده برای این کار، استفاده از آب داخل مخزن است. زمان که آب داخل مخزن کم شود، شیر فلوتردار مجددا آن را پر می‌کند؛ همین کار نوعی تحرک ایجاد می‌کند. روش دیگر، به ‌حرکت ‌در آوردن آب داخل مخزن، به‌صورت دستی است که خب البته به‌دلیل پرزحمت بودن، انجامش چندان منطقی نخواهد بود.

در نهایت، عوض‌کردن آب کل مخزن نیز راهکار دیگری‌ست. این روش نه ‌تنها پرهزینه است، بلکه موجب اسراف میزان زیادی از آب می‌شود. پس شاید بهتر باشد به‌جای این روش نامناسب، سایر راهکارهای موجود در این فهرست را امتحان نمایید.

در این مقاله با شما درباره روش‌های نگهداری از مخزن آب در تابستان صحبت کردیم و راهکارهایی برای افزایش طول عمر مخازن آب در اختیار شما قرار دادیم. حفظ سلامت مخزن آب در فصل تابستان، بسیار مهم است؛ زیرا نه‌تنها موجب حفظ خنکای آب مصرفی خواهد شد، بلکه در افزایش طول عمر منبع نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. به کمک راهکارهای ارائه ‌شده در این مطلب، به‌راحتی، با کمترین زحمت و هزینه، می‌توانید به اهداف فوق، دست پیدا کنید. شما چه راهکار دیگری در این مورد می‌شناسید؟

مشاهده مخزن‌های آب موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید

مقالات مرتبط

اشتباهات رایج در خرید مخزن آب

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *