تفاوت لوله سبز و سفید

درباره تفاوت لوله سبز و سفید می‌توان گفت که تفاوتی از لحاظ مواد تشکیل دهنده آن‌ها وجود ندارد؛ فقط رنگ استفاده شده در آن‌ها با هم متفاوت است ما در اینجا قصد داریم تا شما را با...

علیرضا علیخانی

۲۵ مهر ۱۴۰۰

tafavot-looleh-sabz-o-sefid

فهرست بندی

تفاوت لوله سبز و سفید

درباره تفاوت لوله سبز و سفید می‌توان گفت که تفاوتی از لحاظ مواد تشکیل دهنده آن‌ها وجود ندارد؛ فقط رنگ استفاده شده در آن‌ها با هم متفاوت است ما در اینجا قصد داریم تا شما را با تفاوت، کاربرد و ویژگی‌های لوله سبز و سفید آشنا سازیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

لوله سبز چیست؟

مواد تشکیل دهنده لوله سبز، «پلی پروپیلن رندم کوپلیمر نوع ۳ » است، این لوله از جنس پلاستیک به صورت استوانه‌ای با مقطع دایره‌ای طراحی می‌شود و برخلاف لوله‌های سنتی انعطاف پذیری و مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، شکنندگی و حرارت دارد.

لوله‌های سبز را در بازار ایران با نام‌های لوله سفید یا لوله پروپلین و لوله تک لایه یا (PP) نیز می‌شناسند که از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوله سبز در ایران می‌توان به شرکت لوله آذین اشاره کرد. برای مشاهده لیست قیمت لوله و اتصالات سفید می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

لوله سبز و لوله سفید
نمونه‌ای از لوله ساختمانی

انواع لوله سبز

لوله‌های سبز قابل تقسیم به دو نوع از جمله لوله و اتصالات مرتبط با آن هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به لوله تک لایه پروپیلن (PP) اشاره کرد که در صنعت لوله کشی فاضلاب ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد.

از اتصالات لوله سبز نیز می‌توان به شیر فلکه کامل، زانو 90 درجه، بوشن یکسر فلزی، شیر مغزی فلزی، شیر فلکه 45 درجه پروپیلن و درپوش پلاستیکی اشاره کرد.

انواع سایز لوله سبز

لوله سبز به‌صورت سفارشی با توجه به ابعاد، در طول و عرض متفاوتی تولید می‌شود که در اینجا به معرفی انواع سایز آن می‌پردازیم:

لوله‌های سبز  در سایزهای ۲۰ میلی‌متر یا ۱/۲ یا ۰٫۵ اینچ یا نمره ۲

لوله‌های سبز در سایزهای ۲۵ میلی‌متر یا ۳/۴ اینچ یا نمره ۲٫۵

لوله‌های سبز در سایزهای ۳۲ میلی‌متر یا ۱ یا نمره ۳

لوله‌های سبز در سایزهای ۴۰ میلی‌متر یا ۱/۴ ۱ اینچ یا نمره ۴

لوله‌های سبز  در سایزهای ۶۳ میلی‌متر یا ۲ اینچ یا نمره ۶

لوله‌های سبز در سایزهای ۷۵ میلی‌متر یا ۱/۲ ۲ اینچ یا نمره ۷

لوله‌های سبز در سایزهای ۹۰ میلی‌متر یا ۳ اینچ یا نمره ۸

لوله‌های سبز در سایزهای ۱۱۰ میلی‌متر یا ۴ اینچ یا نمره ۱۰

لوله سفید
لوله های سفید برای ساختمان سازی

کاربرد لوله سبز

از لوله سبز می‌توان در لوله کشی ساختمان، صنایع غذایی، سیستم‌هاي انرژی خورشیدي، صنایع قطار و کشتی سازي، سیستم‌های تهویه مطبوع، فاضلاب‌هاي صنعتی و محیط‌هاي اسیدي و قلیایی استفاده کرد.

مزایای لوله سبز

لوله سبز به‌دلیل مزایای بسیاری که دارد بسیار پر کاربرد است، در اینجا به معرفی مزایای آن در صنایع مختلف می‌پردازیم:

قدرت بالا در برابر فشار و شکنندگی

لوله‌های سبز مقاومت و قدرت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار و شکنندگی دارند به صورتی که در صورت قرار گیری در برابر ضربات سنگین، پرت شدن از ارتفاع یا حرکت خودروهای سنگین از روی آن، احتمال ترک یا شکستگی آن وجود ندارد؛ از این رو از آن در مکان‌های پر خطر استفاده می‌شود.

جلوگیری از افت فشار آب

سطح داخلی لوله‌های سبز صاف، بدون موج و صیقلی است از این رو از آن برای انتقال آب شرب استفاده می‌شود، از مزیت‌های مهم دیگر آن‌ها این است که حرکت آب و مایعات در آن‌ها بسیار روان انجام می‌شود و مانع از افت فشار آب نیز می‌شود.

 

انعطاف بالا و نصب آسان 

لوله‌های سبز نسبت به ضخامت‌شان وزن بسیار مناسبی دارند از این رو حمل آن‌ها بسیار آسان است و به دلیل خاصیت انعطاف پذیری بالای این لوله‌ها نصب آن‌ها در مسیرها و مکان‌های مختلف بسیار سریع صورت می‌پذیرد.

ظاهر زیبا، عمر بالا و قیمت مناسب 

لوله‌های سبز به‌خاطر ظاهر، حجم و قطر کوچک به مسیر لوله کشی نمای زیبایی می‌بخشند و به‌خاطر مواد اولیه مرغوب به ‌کار‌ رفته در آن‌ها طول عمر بسیار بالایی دارند؛ همچنین در مقایسه با لوله‌های دیگر قیمت بسیار مناسبی دارند که این امر باعث شده است که پیمانکاران رغبت بیشتری در استفاده از آن‌ها پیدا کنند.

معایب لوله سبز

لوله سبز مزایای بسیاری دارد و تنها یک عیب دارد و آن این است که انبساط طولی آن‌ها در برابر قرار گرفتن در دماهای بالا کمی افزایش پیدا می‌کند که این امر به دلیل خاصیت پلاستیکی بودن آن است.

لوله سفید چست؟

مواد تشکیل دهنده لوله سفید از «پلی پروپیلن رندم کوپلیمر نوع ۳» است این لوله از جنس پلاستیک است و بسیار سبک و مقاوم است.

لوله سفید را با نام‌های لوله سبز، لوله تک لایه، لوله پلی پروپیلن و لوله pp  در بازار ایران می‌شناسند که از بهترین برندهای لوله سفید می‌توان به لوله سفید صبا لوله سپاهان اشاره کرد. برای مشاهده لیست قیمت آذین لوله سپاهان اینجا کلیک کنید.

لوله
تفاوت لوله سفید و سبز

انواع لوله سفید

از انواع لوله سفید می‌توان به لوله پنج لایه نیوپایپ، لوله سوپر پایپ، لوله ایزی پایپ، لوله آذین و لوله ‌‌MPJ را نام‌ برد که در اینجا به معرفی ویژگی‌های مهم آن‌ها می‌پردازیم:

لوله پنج لایه نیوپایپ یکی از بهترین لوله‌ها است که مواد تشکیل دهنده آن یک لایه پلیمر، چسب و آلومینیوم است این لوله انعطاف پذیری بالایی دارد و مانع از پوسیدگی و به‌وجودآمدن جلبک‌‌ها درون لوله می‌شود و قابل استفاده در مصارف گوناگون تا حداکثر دمای 90 درجه سلسیوس است.

لوله سوپر پایپ از جنس پلیمر و فلز است و کاربرد زیادی در صنعت ساختمان و در سیستم گرمایش از کف دارد.

لوله ایزی پایپ در 3 نوع مختلف مانند5  لایه PERT ، 5 لایه PEX و تک لایه PEX با کمترین انبساط طولی و در سایزهای مختلفی مانند(16-20-25-32-40-63-75 ) به صورت بسته بندی شده ساخته می‌شود که بیشتر برای گرمایش از کف و  اتصالات سرد و گرم و گرمایشی کاربرد دارد.

لوله تک آذین از مواد اولیه کوپلی پروپیلن راندوم تیپ 3 با نام اختصاری PPRC TYPE3  ساخته می‌شود از این لوله جهت لوله کشی آب سرد و گرم انواع ساختمان، سیستم‌های تهویه مطبوع و انتقال آب در رایزرها استفاده می‌شود، این مدل لوله‌ مقاومت زیادی در برابر فشار آب و حرارت از خود نشان می‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه در کیفیت آب نیز هیچ گونه تغییری ایجاد نمی‌کند. برای آشنایی بیشتر با لوله‌های تک لایه و  کاربرد لوله و اتصالات تک لایه می‌توانید مقاله لوله تک لایه چیست را مطالعه کنید.

مزایای لوله سفید

لوله سفید مزایای زیادی دارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

یکپارچگی ساختار آن

به هم جوش خوردن لوله‌های سفید در دمای ۲۶۰ درجه انجام می‌شود، ساختار آن در دمای عادی یکپارچه است و امکان نشتی آن نیز وجود ندارد .

مقاومت شیمیایی بالا

یکی از مزایای لوله سفید مقاومت شیمیایی فوق‌العاده آن‌ در برابر انواع نمک، مواد اسیدی و قلیایی و بخش عمده‌ای از حلال‌های آلی است.

ضریب زبری پایین و کاهش افت فشار

لوله سفید ضریب زبری پایین دارد و در سیستم لوله کشی ساختمان بین اتصال و لوله کمترین میزان افت فشار را دارد.

وزن کم و قیمت مناسب آن

لوله سفید اجرای سریع، وزن کم و قیمت بسیار مناسبی دارد و عمر این لوله‌ها بسیار است و می‌توان گفت تا حدود 50 سال دوام دارد.

کاربرد لوله سفید

از لوله سفید در مواردی مانند ذخیره و تصفیه آب، لوله کشی ساختمان‌ها، لوله کشی یونیت دام‌پزشکی و دندان‌پزشکی، شبکه‌های آبرسانی شهری،فاضلاب‌های صنعتی، آبیاری تحت فشار و محیط‌های قلیایی و اسیدی استفاده می‌شود.

معایب لوله سفید

لوله سفید با وجود مزایای بسیار زیادی که دارد معایبی نیز دارد:

عدم تحمل فشار در دمای بالا

از معایب لوله‌های سفید می‌توان به این اشاره کرد که به دلیل پلاستیکی بودنشان تحمل فشار بالایی در برابر دمای بالا ندارند و کمی افزایش طولی پیدا می‌کنند؛ بنابراین از آن در هر مکانی نمی‌توان استفاده کرد.

مقاومت پایین در برابر اکسیژن و نور خورشید

امکان نفوذ نور در لوله‌های سفید وجود دارد که این امر باعث تغییر بو و مزه آب می‌شود و امکان تخریب ساختار آن با قرار گیری در مقابل نور مستقیم آفتاب وجود دارد.

لوله سفید بهتر است یا لوله سبز؟

در پاسخ به این سوال که لوله سفید بهتر است یا لوله سبز در‌این‌باره باید گفت که هر دو لوله، نام و کاربری یکسانی دارند و علت نامیدن آنها به لوله سبز یا سفید از این جهت است که در ابتدا لوله‌ها به رنگ سبز طراحی شده بودند؛ ولی طبق آزمایشات انجام شده، مشخص شد که رنگ سبز لوله‌ها باعث تغییر مزه و طعم آب می‌شود؛ بنابراین شرکت‌های سازنده لوله تصمیم گرفتند که از لوله‌های سفید به جای لوله‌های سبز استفاده کنند ولی مردم عادی همچنان آن‌ها را به نام لوله سبز می‌شناسند.

لوله فلزی چه تفاوتی با لوله سفید دارد؟

لوله‌های فلزی در مقایسه با لوله سفید میزان مقاومت و تحمل بالایی در برابر فشار و ضربه دارند؛ در نتیجه از این لوله‌ در صنایع مختلفی مانند صنعت لوازم‌خانگی، صنعت نفت و پتروشیمی و صنعت ساختمان‌سازی استفاده ‌می‌شود.

جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی این نوع لوله، آن را درون فلز مذاب روی فرو می‌برند تا روی آن لایه‌ای سخت ایجاد شود. از مزیت‌های لوله‌های فلزی می‌توان به این موارد اشاره کرد که قیمتی مناسب و هزینه تعمیرات پایینی دارند و طول عمر آنها نیز بسیار بالا است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با تفاوت لوله سفید و سبز، کاربردهای آن‌ها، انواع آن، سایزهای آن، مزایا و معایب آن‌ها آشنا سازیم امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفید و ارزنده‌ای را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌باشیم.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *