ساپورت لوله‌های تاسیساتی + عکس

ساپورت لوله‌های تاسیساتی چیست؟ ساپورت لوله یا نگه‌دارنده‌های لوله‌های تأسیساتی، سیستم‌های پیش ساخته (مدولار) به شمار می‌روند که ویژگی‌ها و مشخصه‌های منحصر به فردی دارند...

علیرضا علیخانی

۶ اسفند ۱۳۹۹

tube-support

فهرست بندی

ساپورت لوله‌های تاسیساتی چیست؟ ساپورت لوله یا نگه‌دارنده‌های لوله‌های تأسیساتی، سیستم‌های پیش ساخته (مدولار) به شمار می‌روند که ویژگی‌ها و مشخصه‌های منحصر به فردی دارند. در این مقاله به انواع ساپورت لوله‌های پلیمری و لوله‌های فولادی و روش‌های مختلف آنها اشاره می‌کنیم. این سیستم‌ها گزینه مناسبی برای موارد قدیمی‌تر مانند نبشی و ناودانی در عملیات ساپورت مکانیکی و الکتریکی محسوب می‌شوند.

ساپورت لوله‌های تاسیساتی

همان طور که می‌دانید، ساخت و سازهای بزرگی در جهان رونق پیدا کرده و با وجود سرعت پیشرفت در پروژه‌های عظیم، نیاز استفاده از سیستم‌های ساپورتینگ در بخش‌های مختلف تأسیسات بیشتر احساس می‌شود. ساپورت لوله در قسمت‌های مختلف تأسیسات ساختمان باعث شد تا مهندسین، کارفرمایان و پیمانکاران در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی کنند و کار خود را با بهترین کیفیت تحویل دهند.

سیستم‌های ساپورت لوله‌های تأسیسات به شکل ساپورت مدولار یا پیش ساخته دقیقاً همان راهکاری است که اغلب مهندسین به دنبالش بوده‌اند. ساپورت یا تکیه گاه تأسیساتی پیشرفته، سیستمی است که به جوشکاری نیازی ندارد و می‌تواند بار سنگین را با بهترین کیفیت تحمل کند. به همین علت این سیستم‌ها امروزه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

محصولات مرتبط

برای انواع کارکردها از ساپورت سیستم‌های لوله تأسیساتی، با در نظر گرفتن شرایط مختلف، طراحی و سایز بارهای موجود در سیستم، از نظر نوع و سایز، گزینه‌های متنوعی برای پیاده سازی بهترین ساپورت وجود دارند.

ممکن است برای شما این سؤال ایجاد شود که ساپورت یا تکیه گاه لوله چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
در حقیقت ساپورت تأسیسات لوله، برای ایجاد تعادل میان شیرآلات و گرفتن لرزش بر سیستم‌های لوله کشی نصب می‌شود. همچنین اتصالات فولادی می‌توانند در اندازه‌های بیشتر توسط ساپورت‌های لوله، پوشش داده شوند.

عبارت تکیه گاه یا ساپورت مدرن تأسیسات لوله کشی، شامل المان‌های مرتبط با ساخت و ساز و تجهیزات و امکانات از پیش طراحی شده مانند میل مهارها، فنرها، به ست‌ها و … می‌شوند. در ادامه مقاله می‌خواهیم درباره انواع ساپورت‌ها و تکیه‌های مدرن مرتبط با لوله کشی را که در بازار توزیع می‌شود و نکات پیرامون آن‌ها صحبت کنیم. سیستم‌های ساپورت برای نگه داری از لوله درزدار و لوله گالوانیزه کاربرد زیادی دارد، چرا که می‌توان آن‌ها را با توجه به اندازه بارهای موجود و محدودیت‌های فیزیکی طراحی کرد.

ساپورت لوله‌های پلمیری

ساپورت مخصوص برای لوله‌های پلیمری از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند برای پوشش لوله تک لایه گزینه مناسبی باشد. این تکیه گاه‌ها علاوه بر استفاده در سیستم‌های مختلف لوله کشی ساختمان، برای قسمت‌های کابل کشی نیز کاربرد دارند. تکیه گاه لوله‌های پلمیری با توجه به جنس مقاوم و با کیفیتی که دارند، از دوام بالایی برخوردار هستند و در کاربردهای متنوع، مانند فضای باز و سیستم‌های تأسیسات لوله پنج لایه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساپورت لوله پلیمری
نمونه‌ای از ساپورت لوله‌های تک لایه

ساپورت‌های لوله پلیمری در جنس‌های PP و UPVC تولید می‌شوند و با توجه به ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی که دارند، می‌توانند در مقابل هدایت الکتریکی، شوک‌های حرارتی و تغییر رنگ UV مقاومت زیادی از خود نشان دهند. به همین علت بسیاری از پیمانکاران برای سیستم‌های لوله و اتصالات پروپیلن از این جنس ساپورت لوله استفاده می‌کنند. این نوع ساپورت‌ها برای نگه داری از لوله سه لایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موضوع عنوان
لوله پنج لایه لوله پنج لایه | راهنمای خرید بهترین برند لوله 5 لایه
لوله پنج لایه معرفی بهترین لوله‌های پنج لایه و نحوه استفاده از آن
لوله تک لایه لوله تک لایه چیست؟ کاربرد لوله و اتصالات تک لایه
لوله آبرسان بهترین لوله برای آب‌رسانی در ساختمان کدام است ؟
لوله فاضلابی معرفی انواع لوله فاضلابی برای لوله‌کشی در ساختمان + عکس
لوله فاضلابی معرفی 10 نوع لوله‌ فاضلابی و کاربرد آنها

ساپورت لوله‌های فلزی

ساپورت و تکیه لوله‌های فلزی جنس مقاوم و سنگینی دارند و بهترین گزینه برای استفاده در سیستم‌های تأسیسات لوله کشی داخلی ساختمان می‌باشند. ساپورت‌های لوله فلزی از جنس فلزهای چکش خوار هستند، به همین دلیل پیمانکاران ترجیح می‌دهند به منظور نگه داری از لوله فولادی و اتصالات پیرامون آن، از این نوع ساپورت‌ها استفاده کنند.

ساپورت لوله فلزی
نمونه‌ای از مهار کردن لوله فلزی با عمل ساپورتینگ

ساپورت‌های لوله‌های فلزی با توجه به جنس بسیار مقاومی که دارند، برای سیستم‌های لوله کشی بسیار سخت، تولید شده‌اند. این نوع از ساپورت‌ها در برخورد با آب دچار زنگ زدگی نمی‌شوند و می‌توانند برای لوله‌ها و اتصالات فولادی سال‌های طولانی کاربرد داشته باشند. ساپورت‌های لوله فلزی، از نظر تأثیر پذیری در برابر انبساط و انقباض علاوه بر اینکه دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شوند، بلکه مقاومت آن‌ها در سیستم‌های آب داغ و سرد افزایش پیدا می‌کند. در ادامه مقاله قصد داریم درباره انواع ساپورت لوله‌های تاسیساتی توضیحاتی را ارائه کنیم.

موضوع عنوان
لوله مانیسمان لوله مانیسمان چیست؟ انواع و کاربرد لوله مانیسمان
اتصالات مانیسمان اتصالات مانیسمان (بدون درز) چیست و چه کاربردی دارد؟
لوله درزدار لوله درزدار چیست؟ تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز
اتصالات درزدار اتصالات جوشی درزدار و سیاه درزدار چیست؟
لوله گالوانیزه لوله گالوانیزه چیست؟ معرفی انواع لوله گالوانیزه
اتصالات گالوانیزه اتصالات گالوانیزه چیست؟| انواع و کاربرد اتصالات گالوانیزه

انواع ساپورت لوله

همان طور که توضیح دادیم، انواع ساپورت‌های لوله به منظور ایجاد تعادل و برقراری اتصالات در سیستم‌های لوله کشی ساختمان طراحی و تولید شده‌اند. این نوع تکیه گاه‌ها انواع متفاوتی دارند که درباره هر یک از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

ساپورت لوله در انواع مهره دار و U دار
ساپورت سنگین برای سیستم‌های لوله کشی از جنس فولاد
ساپورت‌های کلایویز و اسپرنکلر
ساپورت رایزری
ساپورت U شکل

انواع ساپورت لوله
انواع ساپورت لوله و تاسیسات

1- ساپورت لوله در انواع مهره دار و U دار

این نوع از ساپورت‌ها برای لوله‌های از جنس پلی اتیلن، لوله‌های پی وی سی و لوله‌های پروپیلن ساخته می‌شوند. موارد استفاده از تکیه گاه لوله مهره دار و یو دار زیاد است. مهم‌ترین کاربرد ساپورت لوله تأسیساتی مهره دار و U دار در سیستم‌های لوله کشی فاضلابی و جابجایی انواع مایعات سرد و گرم در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. همچنین از جمله ساپورت‌ها و تکیه گاه‌های لوله در تاسیسات می‌توان به ساپورت و نگه داری لوله فاضلابی و لوله پنج لایه اشاره کرد.

ساپورت مهره دار و u شکل
ساپورت U شکل یکی از انواع پر کاربرد صنعت ساپورتینگ است

2- ساپورت سنگین برای سیستم‌های لوله کشی از جنس فولاد

نوع دیگر ساپورت لوله، ساپورت سنگین است که اتصالات فولادی می‌توانند آن را برقرار سازند. معمولاً برای نگه داری و ایجاد تعادل میان لوله‌های فولادی از این نوع ساپورت‌ها و اتصالات استفاده می‌کنند. ساپورت‌های سنگین لوله کشی با داشتن جنس مقاوم و کیفیت بسیار بالا در صنایع بسیار گسترده‌ای مانند صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برای ساپورت لوله مانیسمان از اتصالات مانیسمان استفاده می‌شود.

ساپورتینگ سنگین فولادی
ساپورت سنگین فولادی در اماکن صنعتی و پرفشار که نیاز به مقاومت بالا است

3- ساپورت‌های کلایویز و اسپرنکلر

اتصالاتی از نوع کلایویز و اسپرنکلر وجود دارند که برای برقرار تعادل و ساپورت سیستم‌های لوله کشی مرتبط با آتش نشانی و اطفا حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که این نوع اتصالات با توجه به استاندارد NFPA ساخته شده‌اند، به راحتی می‌توان از آن‌ها برای ساپورت لوله کشی در بخش‌های آتشنشانی استفاده کرد.

ساپورت‌های کلایویز

4- ساپورت رایزری

ساپورت لوله‌های عمودی یا رایزرها به واسطه اتصالات از توع رایزری انجام می‌شود. لوله‌های عمومی (رایزرها) بر اساس بست‌ها و اتصالات رایزری در حالت تعادل قرار می‌گیرند و در زمان کار دچار لرزش نمی‌شوند. در حال حاضر ساپورت و تکیه گاه لوله‌های عمومی تماماً با اتصالات رایزری انجام می‌شود.

ساپورت رایزی
نمونه‌ای از اجرای ساپورت رایززی

5- ساپورت U شکل

ممکن است برای شما سؤال مطرح شود که ساپورت لوله‌های عمودی و افقی که از میان دیوار و سقف می‌گذرند چگونه انجام می‌گیرد؟ در واقع برای ساپورت لوله‌های عمودی و افقی که از دیوارها و سقف‌های ساختمان عبور می‌کنند، می‌توان از اتصالات U شکل استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای اتصالات یو شکل، ساپورت لوله درزدار و ایجاد اتصال مستقیم میان آن‌ها است. بدین صورت که برای ساپورت لوله درزدار از اتصالات درزدار استفاده می‌کنند.

ساپورت U شکل
ساپورت U شکل متصل شده به زمین

تکیه گاه لوله به شکل‌های ثابت و متحرک

در این بخش از مقاله می‌خواهیم در مورد ساپورت لوله در انواع ثابت و متحرک (لغزنده) صحبت کنیم.

ساپورت ثابت

تکیه گاه لوله به شکل ثابت، یکی از کارآمدترین ساپورت‌های سیستم‌های لوله کشی به شمار می‌رود که در بین اغلب مهندسین و پیمانکاران تأسیسات ساختمان، با عنوان کفشک یا Shoe شناخته شده است. در کنار همه این‌ها، ساپورت ثابت برای لوله‌ها، می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند و در موارد مختلف استفاده شود. این تکیه گاه زمانی می‌تواند به صورت تکیه گاه Anchor عمل کند، که پایه آن توسط یک پیچ مقاوم به محل نصب اتصال پیدا کند.

کاربردهای ساپورت لوله ثابت

ساپورت‌های ثابت لوله را می‌توان به دو دسته خطوط عایق دار و خطوط گالوانیزه تقسیم بندی کرد. برای ساپورت لوله‌های رک و درزدار از خطوط عایق دار استفاده می‌شود تا بتوانند تعادل را در آن‌ها به بهترین شکل برقرار سازند. در غیر این صورت با استفاده از خطوط عایق دار به شکل نادرست، گرما بین انواع سیالات و محیط پیرامون آن جابجا خواهد شد.

دسته دوم ساپورت ثابت، خطوط گالوانیزه هستند، در اتصالات لوله‌های فولادی که دچار زنگ خوردگی نمی‌شوند، اتصال خطوط لوله به ساپورت‌های فولاد کربنی با توجه به یکپارچه نبودن مواد تشکیل دهنده آن‌ها امکان پذیر نیست. از آنجایی که بست‌های مهار مقرون به صرفه هستند، پیمانکاران برای اتصالات گالوانیزه از این نوع بست‌ها استفاده می‌کنند.

ساپورت متحرک

ساپورت یا تکیه گاه متحرک در حقیقت از ساپورت صلب Guide و یک ساپورت وزنی Shoe ترکیب شده است. مهم‌ترین وظیفه این ساپورت در کنار تحمل نیروی زیاد وزن و جلوگیری از جابجایی‌های مختلف در اثر شرایط آب و هوایی و محیطی مانند پدیده‌های طبیعی خطرناک، می‌تواند جابجایی خطوط لوله را به صورت طولی فراهم کند. جابجایی‌های طولی به علت دمای متغیر در خطوط لوله، باعث ایجاد انبساط و انقباض می‌شود، تولید خواهند شد.

نکات کلیدی در مورد ساپورت لوله‌های تاسیساتی

برای مجموعه‌ای که از ساپورت لوله‌های به شکل U و پیچ و مهره دار تشکیل شده است و با عناصری مانند U Bolt و تسمه Straps در ارتباط می‌باشد، دمایی در نظر گرفته شده همان دمای درون لوله است؛ بنابراین احتمال می‌رود که افزایش دما باعث کاهش استحکام این لوله‌ها شود. همچنین باید اثرات ناشی از گرمای لوله برای مشخص کردن اندازه لقی فضایی Gap و طراحی نیروهای اصطکاکی مورد توجه قرار بگیرند.

سیستم‌های لوله کشی همواره در معرض دماهای بالا قرار دارند و یا سطح بیرونی آن‌ها دچار تقطیر می‌شوند. در طراحی ساپورت لوله باید بهترین عایق و همچنین میزان ضخامت آن در نظر گرفته شود. سیستم‌های لوله کشی و اتصالات مرتبط با آن باید از نظر سازگاری مورد بررسی قرار بگیرند. چرا که انتخاب نادرست مواد غیر همسان در ارتباط با نوع لوله، ممکن است برای لوله خوردگی گالوانیک ایجاد شود.

در صورتی که تکیه گاه لوله غیر متجانس با لوله باشد، در این بین باید از یک لفاف خنثی استفاده شود. علاوه بر همه این‌ها، ساپورت لوله باید با توجه به شرایط محیطی انتخاب گردد تا نیازهای پیرامون آن را برآورده سازد.

همه تکیه گاه‌ها باید به شکل تناوبی بازبینی شوند. البته بازبینی به پارامترهایی مانند پیچیدگی سیستم لوله کشی، نوع ساپورت و میزان سخت بودن شرایط محیطی بستگی دارد؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد باید از ساپورت‌هایی استفاده شود که نیاز به بازبینی کمتری باشد.

سوالات متداول

ساپورت لوله‌های تاسیساتی چیست؟
ساپورت لوله یا نگهدارنده‌های لوله‌های تأسیساتی سیستم‌های پیش ساخته‌ای هستند که برای تثبیت لوله و اتصالات ستفاده می‌شود.

ساپورت لوله‌های پلیمری چه ویژگی‌هایی دارند؟
ساپورت مخصوص برای لوله‌های پلیمری از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند برای پوشش لوله تک لایه گزینه مناسبی باشد.

مشخصه‌های تکیه گاه لوله‌های فلزی چیست؟
ساپورتلوله‌های فلزی جنس مقاوم و سنگینی دارند و بهترین گزینه برای استفاده در سیستم‌های تأسیسات لوله کشی داخلی ساختمان می‌باشند.

جمع بندی

در این مقاله درباره ساپورت لوله‌های تاسیساتی صحبت کردیم و به ویژگی‌های ساپورت لوله‌های پلمیری و فلزی پرداختیم. متوجه شدید که کاربردهای ساپورت‌ لوله چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در مورد انواع روش‌های این نوع نگهدارنده‌ها صحبت کردیم.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *